چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۱۳:۳۲
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

۲۰۲۰ از نگاه گزارش سازمان ملل؛ جهان مغلوب یک ویروس

به گزارش فرهنگ سار،   تارنمای رسمی سازمان ملل درگزارشی مصور با مروری بر رویدادهای سال ۲۰۲۰ نوشت امسال سالی بود که رد پای ویروس کرونا در اقصی نقاط کره زمین نقش بست و جهان را به قرنطینه فرو برد؛ گسترس و تاثیر آن بر همه جهانیان منجر به بحرانی جهانی شده که ابعاد گسترده آن تاکنون […]



به گزارش فرهنگ سار،   تارنمای رسمی سازمان ملل درگزارشی مصور با مروری بر رویدادهای سال ۲۰۲۰ نوشت امسال سالی بود که رد پای ویروس کرونا در اقصی نقاط کره زمین نقش بست و جهان را به قرنطینه فرو برد؛ گسترس و تاثیر آن بر همه جهانیان منجر به بحرانی جهانی شده که ابعاد گسترده آن تاکنون در تاریخ بشریت بی سابقه بوده است.

در حالی که سال ۲۰۲۰ به پایان خود نزدیک می شود، مردم جهان در اندیشه چگونه گذشتن این سال آکنده از بحران، با آمار وحشتناک جان باختگان ناشی از شیوع کرونا مواجه هستند که در آستانه مرز دو میلیون نفر است.

در آغاز سال ۲۰۲۰، سفرهای بین المللی به دلیل شیوع ویروس کرونا به شدت محدود شده و عناوین مرتبط با تجهیزات حفاظت شخصی نظیر ماسک و مواد ضدعفونی کننده شیوه های ایمنی و حفاظت شخصی در برابر شیوع ویروس به سرعت وارد فرهنگ لغت جهانی شد.

مدتی کوتاهی بعد از شیوع ویروس کرونا، ترس از کمبود تجهیزات حفاظت شخصی موجی از نگرانی را در جهان برانگیخت و سازمان ملل متحد از کشورهای متعددی در جهت تامین ملزومات بهداشتی و تجهیزات حفاظت شخصی، از جمله در چین که نخستین بار ویروس کرونا در ووهان پدیدار شد، حمایت های لازم به عمل آورد.

به تدریج با یکه تازی شیوع کرونا در جهان، کشورها و شهرهای مختلف در سراسر این کره خاکی، با تعطیلی مدارس، مراکز تجاری و فرهنگی و ورزشی و همه مشاغل غیرضروری به مقابله با کووید ۱۹ پرداختند.

با قرنطینه شدن و ماندن بسیاری از افراد در منزل، شهرهای شلوغ و پرهیاهیو در جهان مانند نایروبی (پایتخت کنیا) رنگ و بویی دیگر به خود گرفت و در سکوت و آرامش فرو رفت.

سازمان ملل به کار خود در سراسر جهان ادامه داد، اگرچه بیشتر رویدادهای مهم مانند نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در مقر آن یعنی نیویورک بسیار متفاوت به نظر می رسید؛ در حالی که رهبران جهان به طور مجازی سخنرانی می کردند، سالن سخنرانی به دلیلی رعایت پروتکل های بهداشتی، خالی از جمعیت بوده و تنها تعداد کمی از نمایندگان کشورها در این سالن حضور داشتند.

در سراسر جهان، مردم با دستورالعمل های جدید بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی سازگار شده اند.

 شستن دست ها به عنوان روشی برای کاهش انتقال بیماری همه گیر کووید ۱۹ حائز اهمیت شد.

دانش آموزانی که نمی توانستند به مدرسه بروند، با این واقعیت جدید سازگار شده و راه هایی برای ادامه تحصیل پیدا کردند.

در حالی که به نظر می رسید آفریقا نسبت به دیگر قاره ها حداقل از نظر تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ و مرگ و میرهای ناشی از آن، مصون تر مانده، سازمان ملل از پیامدهای مخرب کووید ۱۹ یعنی غرق شدن میلیون ها نفر در فقر و تنگدستی ابراز نگرانی کرد.

در بحبوحه شیوع کرونا، حمایت از پناهندگان و دیگر آوارگان آسیب پذیر در سراسر جهان از جمله صدها هزار روهینگیایی از میانمار که در مرزهای بنگلادش پناه گرفته اند در دستور کار این سازمان قرار داشت.

پیشرفت های دانش پزشکی در پایان سال ۲۰۲۰ برای مقابله با کووید ۱۹ به ثمره نشسته و واکسن های مهار این همه گیری ساخته شده و برخی کشورهای پیشرفته نیز کمپین واکسیناسیون کرونای خود را آغاز کردند.

در حالی که جهان برای ورود به سال ۲۰۲۱ آماده می شود، همه گیری کووید ۱۹ همچنان ادامه دارد و پس از یک وقفه نسبی در اواسط سال در بسیاری از کشورها، در حال حاضر آلودگی ها و مرگ و میر های بیشتری ناشی از شیوع کرونا گزارش می شود؛ با تمسک به گسترش کمپین های واکسیناسیون کرونا در جهان، از جامعه بین المللی خواسته می شود تا برای جلوگیری از شیوع این ویروس و رعایت دستورالعمل های علمی با هم همکاری کنند.

بر اساس آخرین آمار منتشره وب سایت وردمیترز که روزانه آمار رسمی شیوع کرونا و میزان مرگ و میر ناشی از آن در تمام کشورهای جهان را گزارش می کند؛ بیش از ۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند و بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

یک سال پیش در چنین روزهایی یعنی اواسط ماه دسامبر۲۰۱۹ (اواخر آذر ۹۸) بود که وجود ویروس کرونا در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در۳۰دسامبر(۹دی) بصورت رسمی شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ را اعلام کرد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نوزده − 16 =