چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۸:۵۱
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳

امیدواری پاکستان برای تمدید تامین برق از ایران

به گزارش روز پنجشنبه فرهنگ سار، حدود ۱۸ سال پیش در سال ۲۰۰۲ ایران و پاکستان نخستین موافقت‌نامه صادرات برق به میزان ۳۴ مگاوات را امضا کردند و سپس این رقم را به ۷۴ مگاوات رساندند و اکنون این رقم به ۱۰۴ مگاوات رسیده است. در سال ۱۳۹۷ نیز اعلام شد که یک خط انتقال […]



به گزارش روز پنجشنبه فرهنگ سار، حدود ۱۸ سال پیش در سال ۲۰۰۲ ایران و پاکستان نخستین موافقت‌نامه صادرات برق به میزان ۳۴ مگاوات را امضا کردند و سپس این رقم را به ۷۴ مگاوات رساندند و اکنون این رقم به ۱۰۴ مگاوات رسیده است.

در سال ۱۳۹۷ نیز اعلام شد که یک خط انتقال نیروی برق ۲۲۰ کیلوولت در منطقه «پلان» چابهار در دست احداث است که در صورت تکمیل آن می‌توان صادرات برق به پاکستان و بندر “گوادر” واقع در ایالت بلوچستان این کشور را تا ۳۰۰ مگاوات افزایش داد.

درحال حاضر از طریق یک خط انتقال ۱۳۲ کیلوولت که از جکیگور سیستان و بلوچستان ایران تا منطقه «مَند» پاکستان ادامه دارد، ۱۰۴ مگاوات برق از ایران به پاکستان صادر می‌شود.

براساس این‌گزارش، نیاز مبرم همسایه شرقی به برق و دسترسی آسان و به‌صرفه آن به ظرفیت انرژی کشورمان باعث شد تا دولت پاکستان تصمیم به ادامه واردات برق از ایران به میزان ۱۰۴ مگاوات و تمدید قرارداد با شرکت توانیر (تولید و انتقال نیروی ایران) بگیرد.

وزارت دارایی پاکستان از برگزاری نشست بلندپایه کمیته هماهنگی اقتصادی به ریاست “عبدالحفیظ شیخ” مشاور نخست وزیر پاکستان در امور دارایی خبر داد که طی آن تداوم واردات برق از ایران مورد بررسی قرار گرفت.

کمیته هماهنگی اقتصادی دولت پاکستان مجوز تمدید قرارداد واردات ۱۰۴ مگاوات برق از کشورمان را صادر کرد در حالی که جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر آمادگی خود را برای افزایش میزان برق صادراتی به همسایه شرقی پاکستان تا ۳ هزار مگاوات اعلام کرده است.

قرار است وزارت دادگستری پاکستان فرآیند حقوقی تمدید قرارداد واردات برق از ایران را تکمیل کند و پس از آن این توافقنامه به صورت رسمی با شرکت توانیر ایران به امضا خواهد رسید و موعد آن تا ۱۰ دیماه ۱۴۰۰ (۳۱ دسامبر ۲۰۲۱) تمدید می‌شود.

معاون وقت برنامه ریزی شرکت توانیر ایران در جریان سفر اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ به پاکستان طی گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ سار در اسلام‌آباد گفته بود: براساس برنامه ریزی و توافق های انجام شده، میزان صادرات برق ایران به پاکستان به ۲۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد.

ایران، منبع انرژی ارزان و آسان برای پاکستان

پاکستان درحالی از تشدید بحران کمبود انرژی رنج می‌برد که جمهوری اسلامی ایران پیش از این، چند بار آمادگی خود را برای تامین مهم‌ترین منبع تامین انرژی پاکستان اعم از گاز، برق، نفت و فرآورده‌های نفتی برای حل بحران انرژی این کشور اعلام کرده است.

دولت فعلی پاکستان اگرچه تمامی تلاش خود را برای کاهش بحران کمبود انرژی در کشور به کار گرفته و در سال های اخیر چند طرح نیروگاهی نیز راه اندازی کرده است، اما بحران کمبود انرژی در این کشور بالای ۲۲۰ میلیون نفری به حدی است که در کوتاه مدت امکان غلبه بر آن وجود ندارد و دولت پاکستان نیازمند همکاری بیشتر با کشورهای دیگر برای تامین انرژی مورد نیاز مردم خود است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز همواره سیاست های موثری برای همکاری با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان به اجرا گذاشته است. ایران نه تنها آمادگی خود را برای تامین انرژی ارزان و بی وقفه به پاکستان اعلام کرده، بلکه حاضر است سطح فعلی انتقال برق به این کشور همسایه را به ۳ هزار مگاوات نیز افزایش دهد.

کارشناسان پاکستانی و رسانه‌های این کشور بارها از دولت خود خواسته‌اند که از فرصت استفاده از ظرفیت‌های انرژی ایران به ویژه دریافت انرژی ارزان از این کشور همسایه بهره‌مند شوند.

“عمر ایوب خان” وزیر نفت و انرژی پاکستان شهریور سال گذشته با تاکید بر توسعه همکاری‌های‌ مشترک با ایران در حوزه‌های انرژی و نفت، اعلام کرد: پاکستان در حال بررسی چند طرح با هدف تعمیق همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یک × 2 =