پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۰۳:۲۴
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹

شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافت

ارتش آمریکا از کاهش شمار نظامیان این کشور در افغانستان و به دستور ترامپ به ۲۵۰۰ نفر خبر داد.



به گزارش خبرنگار سایت افغانستان فرهنگ سار، ارتش آمریکا امروز (جمعه) اعلام کرد که شمار نظامیان این کشور در افغانستان و با وجود مخالفت کنگره به رقم ۲۵۰۰ نفر کاهش یافته است.

به نوشته آسوشیتدپرس، پیش از این ترامپ اعلام کرده بود که شمار نظامیان آمریکا در افغانستان به کمترین سطح در ۱۹ سال گذشته رسیده است. 

براساس توافق آمریکا و طالبان که در دوحه قطر به امضا رسیده، در صورت پیشرفت در مذاکرات بین‌الافغانی و فراهم شدن زمینه صلح، تا ماه می سال ۲۰۲۱ باید تمام نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند.

تاکنون مشخص نیست که دولت بایدن چه تصمیمی در این خصوص خواهد گرفت.

بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا که بر ماندن شمار اندکی از نظامیان این کشور برای اطمینان از عدم حمله القاعده یا سایر گروه های تروریستی به آمریکا تاکید دارد با سوالاتی زیاد از جمله چگونگی کاهش نظامیان خارجی از افغانستان روبرو بوده و تاکنون سیاست دولت وی در برابر افغانستان مشخص نشده است.

پیش از این و  به‌رغم هشدار مقامات ارشد نظامی و عدم تخصیص بودجه دفاعی از سوی کنگره برای کاهش نظامیان، «کریستقر میلر»، سرپرست وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود که دستور ترامپ برای کاهش نظامیان در افغانستان را اجرا خواهد کرد. 

همچنین مجلس اعیان انگلیس نیز اعلام کرده بود که با توجه به ادامه خطر مواد مخدر، تروریسم و بی ثباتی در منطقه آمریکا باید سربازان خود در افغانستان را حفظ کند.

کمیته دفاع و روابط بین‌‌الملل مجلس اعیان در گزارش جدید خود از دولت انگلیس درخواست کرده است  تا با دولت آمریکا برای ادامه حضور نظامیان این کشور به عنوان اهرم فشار دولت افغانستان در مذاکرات صلح رایزنی کند.

حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ با هدف  از بین بردن تروریسم،‌ سرنگون کردن دولت طالبان و اخراج القاعده از افغانستان صورت گرفت. اهدافی که پس از ۲۰ سال و با صرف هزینه هنگفت به نظر می رسد که واشنگتن قادر به رسیدن به آنها نشده است. 

از زمان آغاز دولت ترامپ،‌ بیش از ۱۳ هزار نظامی آمریکا در افغانستان حضور داشتند و وی در حالی کاخ سفید را ترک خواهد کرد که شمار این نظامیان به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافته،‌ اما جنگ و خشونت در افغانستان افزایش یافته است. 

/انتهای پیام/


منبع: فارس

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سیزده + چهارده =