چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۷:۱۵
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳

واکنش یمن به توافق خیانت چگونه خواهد بود؟

 با گذشت ۱۱ روز (۲۵ شهریور) از توافق خیانت میان رژیم صهیونیستی و دو دولت کوچک عربی حاشیه خلیج فارس یعنی امارات و بحرین که با دلالی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا انجام شد و درصف انتظار بودن دولت های سودان، عربستان و عمان برای پیوستن به این توافق سازش، رزمندگان یمنی که سال هاست […]



 با گذشت ۱۱ روز (۲۵ شهریور) از توافق خیانت میان رژیم صهیونیستی و دو دولت کوچک عربی حاشیه خلیج فارس یعنی امارات و بحرین که با دلالی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا انجام شد و درصف انتظار بودن دولت های سودان، عربستان و عمان برای پیوستن به این توافق سازش، رزمندگان یمنی که سال هاست زیر بمب و موشک همین کشورها قرار دارند، حالا به خشم آمده اند و در واکنش به روند سازش با صهیونیست ها هشدار داده اند که پاسخ این خیانت را به زودی خواهند داد.

خشم یمنی ها عمدتا از آنجاست که سازش دولت های عرب با صهیونیست ها ، راه را برای توسعه طلبی های رژیم اشغالگر قدس در منطقه هموار خواهد کرد، بطوری که هنوز جوهر امضای خیانت بار وزرای خارجه امارات و بحرین با نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر کاغذ توافق سازش خشک نشده که همکاری آنها برای تصرف دو استان سقطری و المهره یمن آغاز شده است.

سرلشکر “محمد ناصر العاطفی” وزیر دفاع یمن جمعه گذشته طی دیداری که با “محمد عبدالکریم الغماری” رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور داشت، طی بیانیه‌ای مشترک به عربستان سعودی و امارات عربی متحده درباره هرگونه اقدامات اشغالگرانه‌ در استان‌های یمن هشدار داده و تأکید کردند که ریاض و ابوظبی با هماهنگی و همکاری رژیم اشغالگر قدس قصد دارند در استان‌های “المَهره” و “سُقُطری” دست به اشغالگری بزنند.

فرماندهان ارشد دولت نجات ملی یمن که این سازش را علیه ملت های مسلمان و نیز منافع ملی خود می دانند، از همین رو ضمن محکوم کردن سازش برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، درباره انجام عملیات تلافی‌جویانه در ریاض و ابوظبی تأکید کرده اند.

یمنی ها که پیشتر بارها در عمق عربستان و امارات، ضربات سنگینی را به این رژیم وارد کرده اند، به این دو کشور عربی هشدارهای جدی داده اند، آنگونه که در بیانیه وزیر دفاع یمن و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور تاکید شده دست نیروهای دولت نجات ملی یمن به عربستان سعودی و امارات خواهد رسید، کما اینکه در گذشته پایتخت‌ها و تأسیسات حیاتی آن‌ها بارها در عمق خاکشان مورد هدف قرار گرفته است. این مقام های ارشد نظامی یمن همچنین اطمینان داده اند که «وزارت دفاع دولت نجات یمن هرگز اجازه نخواهد داد که یک وجب از اراضی این کشور تحت اشغال این ائتلاف و گروه‌های تحت امر آن باشد».

در پیام فرماندهان یمنی به این نکته اشاره شده است که «سبقت‌گرفتن‌ها و هروله‌کردن‌هایی که امروز از برخی اعراب برای عادی‌سازی با رژیم اشغالگر قدس می‌بینیم همان واقعیتی است که این رژیم‌های مزدور پیشتر پشت آن پنهان شده بودند و از مدت‌ها قبل، در زیر میز در راستای خدمت به رژیم صهیونیستی تلاش می‌کردند».

ملت و نیروهای مسلح یمن، آنگونه که از واکنش ها در این کشور طی روزهای اخیر پیداست، از سازش بحرین و امارات با رژیم تل آویو ابراز تعجب نکرده اند، چرا که معتقدند تاریخ «این دو رژیم» پر است از روابط، معامله‌ها و خنجر از پشت زدن به امت اسلامی و عربی آن هم با نظارت آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها.

وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یمن همچنین پیش‌بینی کرده اند که در روزهای آتی، جهان اسلام و دنیای عرب چه‌بسا بدتر و وحشتناک‌تر از این را نیز شاهد خواهند بود و آن پیوستن پادشاهی آل سعود به قافله سازشکاران است که همچنان با ترس و خجالت به دنبال عادی‌سازی روابط با صهیونیست ها است و هنوز آن را آشکارا اعلام نکرده است.

شاید در آغاز تجاوز ائتلاف عربی _ آمریکایی به یمن به سرکردگی عربستان در ششم فروردین سال ۱۳۹۴، متجاوزان به کمک مزدوران داخلی خود توانستند به موفقیت های ظاهری برسند، ولی پس از مدت کوتاهی رزمندگان انصارالله و ارتش یمن با به دست گرفتن ابتکار عمل در میدان های نبرد، اقدام به وارد کردن ضربات مهلک به متجاوزان کردند و موفق شدند خسارت های زیادی مادی و انسانی به آنها وارد کنند، به حدی که کارشناسان مسایل نظامی – سیاسی معتقدند که عربستان و امارات و متحدان آنها در باتلاق یمن فرو رفته اند و نه راه پس دارند و نه راه پیش.

بیش از دو سال است که یمنی ها توانسته اند در زمینه تولید موشک های زمین به زمین دوربرد و انواع پهپاد به پیشرفت قابل توجهی دست یابند که همین امر موجب تغییر معادله جنگ شده و برای یمنی ها پیروزی های درخشانی رقم زده است.

نگاهی به قسمتی از افزایش توان موشکی و پهپادی یمن، نشان می دهد که یمنی‌ها از حدود سه سال پیش با تکیه بر توانایی و مهارت خود به تولید موشک‌های پیشرفته و نیز هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) پرداخته‌اند؛ اقدامی که موجب برتری نظامی در مقابله با تجاوز سعودی ها و اماراتی ها شده است.

براساس گزارش های رسانه ای،‌ رزمندگان انصارالله و ارتش یمن تاکنون بیش از ۲۳۰ فروند موشک را برای حمله به اهدافی در عمق عربستان، از جمله فرودگاه «ملک عبدالعزیز» در جده و «ملک خالد» در ریاض، شلیک کرده‌ اند. بارزترین موشک‌هایی که استفاده شده‌اند از نوع «برکان ام اچ» بود که پالایشگاهی در ساحل دریای سرخ را در سال ۲۰۱۷ هدف قرار داد. استفاده از این موشک‌ها باعث ایجاد موازنه قدرت در جنگ یمن شد، اما اکنون به کار بردن انواع پهپادها علیه متجاوزان باعث ایجاد موازنه وحشتی شده که دشمن سعودی – اماراتی را به فکر فرار از تبعات حملات انصارالله و ارتش یمن انداخته است.

معادلات صحنه نبرد و نیز سابقه جنگ ۶ ساله یمن تحلیلگران منطقه را به این باور رسانده است که رزمندگان یمنی برای نشان دادن مخالفتشان با اقدام امارات و بحرین در سازش با رژیم صهیونیستی، خود را برای عملیاتی ضربتی آماده می کنند. در تایید این برداشت کافی است به اظهارات اخیر وزیر دفاع یمن در دولت نجات ملی اشاره کنیم که گفته لحظه سرنوشت‌ساز و پیروزی بر ائتلاف سعودی – اماراتی و نیروهای مزدور این ائتلاف نزدیک شده است.

حال باید منتظر بود و دید که رزمندگان یمنی که در سال های گذشته همواره با انواع عملیات موشکی و پهپادی موجب حیرت جهانیان شده اند، این بار چگونه متجاوزان به خاک خود را سورپرایز خواهند کرد؟

هر چند هم اکنون پروپاگاندای شدیدی از سوی رسانه های غربی – صهیونیستی برای متمایل نشان دادن سران کشورهای عربی برای سازش با رژیم صهیونیستی به راه افتاده، اما در این بین کشورهای زیادی از جمله یمن، الجزایر، کویت، لبنان، سوریه، عراق و مغرب علنا اعلام کرده اند که وارد بازی ترامپ نخواهند شد، با رژیم صهیونیستی سازش نخواهند کرد و از آرمان فلسطین و مسلمانان دفاع خواهند کرد، موضوعی که مطمئنا برای ترامپ و صهیونیست ها خوشایند نخواهد بود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سه × دو =