چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۷:۲۴
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲

روبل در سراشیبی؛ تدابیر دولت روسیه چیست؟

به گزارش روز شنبه فرهنگ سار، در این مدت ارزش پول ملی روسیه ۳ درصد تضعیف شده است اما این روند نزولی امروز پس از مداخله بانک مرکزی روسیه متوقف شد بانک مرکزی روسیه در چارچوب قانون بودجه، ارزهایی به ارزش تقریبی ۵.۲ میلیارد روبل  وارد بازار کرد تا وضغیت ارزی  بازار  سرو سامان دهد. تحلیلگران […]



به گزارش روز شنبه فرهنگ سار، در این مدت ارزش پول ملی روسیه ۳ درصد تضعیف شده است اما این روند نزولی امروز پس از مداخله بانک مرکزی روسیه متوقف شد بانک مرکزی روسیه در چارچوب قانون بودجه، ارزهایی به ارزش تقریبی ۵.۲ میلیارد روبل  وارد بازار کرد تا وضغیت ارزی  بازار  سرو سامان دهد.

تحلیلگران روس می گویند، فروش اضافی ارز توسط بانک مرکزی که تا ۳۰ دسامبر (۱۰ دی)  ادامه خواهد داشت، باید روبل را تقویت کند. در مجموع قرار است، بانک مرکزی روسیه برای تنظیم بازار تا پایان سال جاری میلادی به ارزش ۱۸۵.۴ میلیارد روبل ارز وارد بازار کند.

بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است برای کنترل ارز و تقویت روبل از اکتبر (ماه جاری)، برای فروش ارز و سهام وارد بازار شده است.

موج دوم کرونا و دلایل سیاسی سقوط روبل 

براساس آمارهای جهانی تعداد موارد مبتلا به بیماری کرونا در سراسر جهان به بیشتر از ۳۴ میلیون نفر رسیده و  مرگ بیش از ۱.۱ میلیون نفر ثبت شده است. میزان رشد افراد آلوده به این ویروس  همچنان بالا است.

کرونا: در روسیه نیز وضعیت وخیم تر شده به نحوی که تعداد مبتلایان جدید برای چهارمین روز متوالی از مرز ۸ هزار نفر فراتر رفته است، در شهر مسکو برخی از محدودیت ها بازکشته و سرمایه گذاران می ترسند که موج دوم ویروس کرونا مانع بهبود اقتصاد جهانی شود که این عامل مهی در سقوط ارزش ارز کشورهای در حال توسعه مثل روسیه است.

تحریم ها: عوامل سیاسی – ژئوپلیتیکی هم روبل را تحت فشار قرار می دهد، به ویژه موضوع مسمومیت الکسی ناوالنی که غرب از آن به عنوان اهرم فشار علیه مسکو استفاده می کند و اعتراضات در بلاروس.

پارلمان اروپا در ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور) قطعنامه ای را در مورد تحریم های شدیدتر علیه روسیه از جمله پایان ساخت خط لوله گاز نورد استریم۲ تصویب کرد و در تاریخ ۲۵ سپتامبر، گروهی از سناتورهای آمریکایی پیشنهاد کردند که در رابطه با مسمومیت ناوالنی تحریم هایی علیه مقامات روسی اعمال شود اگر چه چنین تصمیماتی هنوز اعمال نشده است اما در عین حال، چنین اظهاراتی زمینه منفی روانی در بازار ارز ایجاد می کند.

انتخابات ریاست جمهوری آمربکا. به گفته کارشناسان، عامل مهم دیگر ژئوپلیتیکی برای کاهش روبل پیروزی احتمالی جو بایدن دموکرات در انتخابات آمریکا است. این نامزد دموکرات بارها  روسیه را دخالت در انتخابات متهم کرده و در باره عواقب این دخالت سخنرانی کرده است.

اگر تحریم ها توسط دولت جدید آمریکا اعمال شود، باعث خروج سرمایه ها از روسیه خواهد شد که همین موضوع هم از نظر روانی باعث سقوط بیشتر نرخ روبل می شود. طبق آخرین نظرسنجی، بایدن در سراسر آمریکا ۱۰ درصد از ترامپ جلوتر است.

تشدید درگیری ها در قره باغ. ششم مهر جنگ با سلاح های سنگین در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان آغاز شد. به گفته تحلیلگران، روسیه می تواند به طور بالقوه درگیر درگیری شود: روسیه پایگاه  نظامی در ارمنستان دارد.
به گفته تحلیلگران روسی، عامل درگیری بالقوه یا جزئی در درگیری ها سرمایه گذاران را می ترساند و در کاهش ارزش روبل تاثیر دارد.

انتظار بعدی از روبل چیست؟

 آندری خوکرین مدیرکل شرکت ایولگا در مسکو به رسانه ها گفت: کاهش روبل باعث شده است سرمایه گذاران خارجی انگیزه ای برای خرید ارز روسیه نداشته باشند و  این افراد شروع به خلاصی از روبل کرده اند.

وی معتقد است، روندهای مشاهده شده نشان می دهد که در آینده نزدیک روبل ممکن است حتی بیشتر ضعیف و ۱۰ درصد از نرخ فعلی هم کمتر شود  اما این کارشناس می گوید این وضعیت برای کوتاه مدت است چون سقوط پول ملی به دلیل جو روانی ناشی از مسائل و رویدادهای بین المللی هدایت می شود که به زودی تغییر می کند.

ولادیمیر تیخومیروف اقتصاددان ارشد روس هم به رسانه ها گفت:  «وضعیت رویدادهای عمومی در بازارهای جهانی روبل را تحت فشار قرار می دهد و البته همه ارزها در برابر دلار سقوط می کنند، اما بیشترین نرخ سقوط روبل در راه اما برای کوتاه مدت است.

به گفته وی، اکنون سرمایه گذارانی که بیشترین حساسیت را نسبت به افزایش ریسک دارند، سرمایه های خود را از بازارها پس می گیرند. اما این روند کوتاه مدت است و به طور معمول از یک تا دو تا سه هفته طول می کشد و پس از آن تثبیت می شود. این کارشناس به حرف خود مطمئن است و با توجه به شاخص های اساسی می گوید، روبل باید بسیار قوی تر از اکنون شود.

سرگئی رومانچوک رئیس مرکز معاملات متالینوست بانک و تحلیلگر روسی نیز در گفت و گو با رسانه های روسی گفت، انتظار دارد که ارزش پول ملی کشور تا پایان سال به ۷۵-۷۰روبل در برابر هر دلار تقویت شود.  

رومانچوک مطمئن است که اگر یک سناریوی بد محقق شود، بانک مرکزی وارد گود خواهد شد و این مسئولیت را بر عهده خواهد گرفت.

به گفته وی بانک مرکزی تمام ابزارها را برای جلوگیری از بی ثباتی مالی در اختیار دارد. ذخایر طلا و ارز آن بسیار عظیم است.

 وی اظهار داشت: منظور من این است که به عنوان مثال، همه خارجی ها فقط ۴۰ میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی روسیه در اختیار دارند، که در مقایسه با ۵۹۰ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز دولت بسیار کم است.

وی توصیه کرد که شهروندان روس دلار نخرند چون تا پایان سال، ارزش پول ملی این کشور با برطرف شدن جو روانی رویدادهای جهانی تقویت خواهد شد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهار × چهار =