پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۴:۱۷
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۲۴

ایران هسته‌ای؛ عزت، استقلال و احقاق حق / روایتی از رادیو فرانسه

به گزارش روز سه شنبه فرهنگ سار، رادیو فرانسه در گزارشی نوشت: موضوع هسته ای ایران، امروزه تبدیل به یکی از حساس ترین پرونده های ژئوپلیتیک شده است؛ این مسئله در سال ۲۰۱۵ با امضای توافق برجام میان ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان حل و فصل شد اما با خروج ایالات […]



به گزارش روز سه شنبه فرهنگ سار، رادیو فرانسه در گزارشی نوشت: موضوع هسته ای ایران، امروزه تبدیل به یکی از حساس ترین پرونده های ژئوپلیتیک شده است؛ این مسئله در سال ۲۰۱۵ با امضای توافق برجام میان ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان حل و فصل شد اما با خروج ایالات متحده از توافق هسته ای ایران (برجام) درسال ۲۰۱۸ این روند تغییر کرده و زنگ خطر در ماه های پیش رو را به صدا درآورده است.

این رسانه فرانسوی افزود: اواخر هفته گذشته بار دیگر شاهد تنش بین ایران و ایالات متحده بودیم؛ واشنگتن روز پنج شنبه تحریم هایی علیه ۱۸ بانک ایرانی اعلام کرد؛ فردای آن روز، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، تحریم های جدید تحمیل شده بر کشورش را «غیرانسانی و بیرحمانه» نامید و آن را محکوم کرد.

رادیو فرانسه ادامه داد: ایالات متحده به دنبال تسلیم کردن ایران از طریق ضربه زدن به اقتصاد آن است؛ این در حالی است که کارزار «فشار حداکثری» ترامپ منجر به دستیابی توافقی به اصطلاح بهتر با تهران نشد و آرزوی ترامپ ناکام ماند.

این رسانه فرانسوی در ادامه تصریح کرد:دونالد ترامپ با ادعای اینکه توافق هسته ای ایران برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای کافی نیست و  مانع ایران در به هم زدن صلح و ثبات در خاورمیانه نمی شود؛ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.

رادیو فرانسه در ادامه پنج دلیل اصلی را برشمرد که ایرانی ها به آن دلایل دستیابی به انرژی هسته ای را حق ذاتی، مشروع و مسلم خود می دانند.

موقعیت جغرافیایی

رادیو فرانسه نوشت: ایران خود را به درستی یک کشور پهناور و یک قدرت منطقه ای می داند؛ مساحت آن سه برابر فرانسه، جمعیت آن ۸۲ میلیون نفر و قطب ژئوپلیتیک بین شرق و غرب است. مرزهای ایران پنج هزار کیلومتر است؛ همسایگان آن در شرق افغانستان و پاکستان؛ در شمال ترکمنستان، منطقه قفقاز و ترکیه؛ در غرب آن عراق و در جنوب آن در آنسوی خلیج فارس، عربستان سعودی و امارات قرار دارند. ایران دارای جمعیت شیعه است؛ در حالی که اکثر کشورهای همسایه آن سنی هستند؛ فراموش نکنیم که اسرائیل نیز در فاصله دو هزار کیلومتری با ایران قرار دارد.

از لحاظ جغرافیایی، به دلایل مذکور، ایران خود را مستحق دستیابی به انرژی هسته ای می داند.

موقعیت تاریخی

رادیو فرانسه یادآور شد: به لحاظ تاریخی، ایران خود را به درستی یک قدرت و یک تمدن بزرگ می داند. ایران میراث دار سنت فرهنگی بسیار قوی از جمله در زمینه ادبیات، معماری و اخیراً در حوزه سینماست.

تاریخ مدرن ایران با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی آغاز شد. به دنبال موضوع گروگان گیری در سفارت آمریکا در تهران، روابط این کشور با ایالات متحده تیره و تار گشت؛ زخمی که تاکنون التیام نیافته است.

ایران همچنین هشت سال جنگ تحمیلی ویرانگری از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ میلادی از سوی رژیم صدام تجربه کرد که در مجموع نزدیک به یک میلیون کشته برجای گذاشت.

و در نهایت اینکه ایران از جمله معدود نظام های دموکراسی محسوب می شود که در بین رژیم های غالبا سلطنت طلب و مستبد عرب، قرار گرفته است.

از لحاظ تاریخی، به دلایل مذکور، ایران دستیابی به انرژی هسته ای را حق ذاتی و تاریخی خود می داند.

موقعیت اقتصادی

رادیو فرانسه افزود: از جمله دلایل تلاش ایران برای دستیابی به انرژی هسته ای، حرکت این کشور به سوی عدم وابستگی در حوزه تامین انرژی است؛ نخستین تحقیقات در این حوزه  پیش از انقلاب اسلامی  آغاز شد.

قطعا ایران از ذخایر عظیم نفتی برخوردار است و رتبه چهارم جهان را از این حیث به خود اختصاص داده؛ پیش از بحران هسته ای، این کشور پنجمین تولیدکننده نفت در جهان قلمداد می شد.

ایران همچنین از ذخایر گازی غنی برخوردار است؛ به عبارتی دومین منبع ذخایر گازی در جهان محسوب می شود.

اما بیش از نیم قرن است که مقامات ایرانی می دانند که این منابع فسیلی، حداکثر تا یک قرن دیگر به اتمام می رسند؛ بنابراین ایران باهدف تضمین استقلال خود در حوزه انرژی و همچنین به عنوان یک دولت مدرن، باهدف دستیابی به پیشرفت های فنی و صنعتی، برنامه هسته ای صلح آمیز خود را کلید زد.

از لحاظ اقتصادی، به دلایل مذکور، ایران دستیابی به انرژی هسته ای را حق مشروع خود می داند.

مطالبات قانونی

رادیو فرانسه خاطرنشان کرد: برنامه جامع اقدام مشترک که در محافل بین المللی بحث زیادی برانگیخته و از سوی تمام قدرت های بزرگ در سال ۲۰۱۵ به امضا رسیده است، به ایران امکان دسترسی به برنامه صلح آمیز هسته ای را می دهد مشروط بر آن که از سقف مجاز غنی سازی اورانیوم عبور نکند؛ ایران در این باره نظارت های بین المللی را پذیرفته و در قبال آن برخی تحریم های اقتصادی آن لغو شده است.

ایالات متحده که آن را توافق بد نامید با ادعای اینکه موضوعات دیگر ازجمله برنامه موشکی بالستیکی که به ویژه اسرائیل را تهدید می کند و نفوذ ایران را در منطقه، به ویژه در لبنان، عراق و یمن افزایش می دهد، در این برنامه گنجانده نشده؛ از این توافق در سال ۲۰۱۸ خارج شد. فشارهای اقتصادی آمریکا به حدی بود که پس از آن، حتی اروپایی ها برخی شرکت های بزرگ خود را از ایران خارج کردند.

ایرانی ها بر این عقیده هستند که در حق آن ها بی عدالتی شده چرا که نقض تعهدات برجامی آمریکا برای مردم ایران مشکلاتی را ایجاد کرده است. بنابراین ایران در اقدام متقابل تصمیم به کاهش تدریجی تعهدات برجامی خود گرفت.

همچنین بسیاری از کشورهای منطقه از جمله پاکستان، هند و رژیم اسرائیل نیز به سلاح هسته ای دست یافتند و برخی دیگر همچون عربستان سعودی به دنبال دستیابی به آن هستند.

از لحاظ حقوقی، ایران دستیابی به انرژی هسته ای را حق مسلم و قانونی خود می داند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

20 − پنج =