پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۳:۰۲:۱۸
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

تحلیل گر فرانسوی: تحریم حوزه بهداشت و سلامت انسان‌ها، اخاذی سیاسی است

دیدیه بیلیون (Didier Billion ) تحلیل گر فرانسوی نویسنده مقاله «ایران محور شرارت نیست»(۲۰۱۳) در مصاحبه مکتوب با خبرنگار فرهنگ سار درخصوص تحریم های آمریکا علیه ایران که حتی باعث بروز مشکلاتی در حوزه بهداشت و سلامت و روند مقابله با کرونا در ایران شده است گفت: این اقدام آن ها به هیچ وجه قابل […]



دیدیه بیلیون (Didier Billion ) تحلیل گر فرانسوی نویسنده مقاله «ایران محور شرارت نیست»(۲۰۱۳) در مصاحبه مکتوب با خبرنگار فرهنگ سار درخصوص تحریم های آمریکا علیه ایران که حتی باعث بروز مشکلاتی در حوزه بهداشت و سلامت و روند مقابله با کرونا در ایران شده است گفت: این اقدام آن ها به هیچ وجه قابل قبول نیست. این نوع اخاذی آن ها باید با قاطعیت هرچه تمام تر محکوم شود. به هیچ وجه موضوع های مرتبط با حیات انسان ها و مسائل مربوط به سلامت نباید مورد معامله قرار گیرد.  

دیدیه بیلیون، دکترای علوم سیاسی، متخصص جغرافیای سیاسی (ژئوپلیتیک) و کارشناس مسائل خاورمیانه است و به عنوان معاون اندیشکده و مرکز تحقیقات و مطالعات راهبردی و بین المللی فرانسه (IRIS) فعالیت می کند. دیدیه بیلیون پیش از این در سمت مشاور نهادهای مختلفی چون وزارت دفاع و وزارت امور خارجه فرانسه و شرکت های مختلف فرانسوی مستقر در خاورمیانه فعالیت داشته است.  او در سال ۱۹۹۱ میلادی به عضویت این اندیشکده درآمد. 

چندی پیش نیز «تیه‌ری کووی» ( Thierry Coville) یکی دیگر از اعضای اندیشکده و مرکز تحقیقات و مطالعات راهبردی و بین المللی فرانسه در گفت و گو با فرهنگ سار، ادعای آمریکا درخصوص تحریم نبودن بخش سلامت ایران را ریاکاری خواند و گفت که اتحادیه اروپا باید برای ایجاد سازوکارهایی موثر در برابر تحریم های آمریکا و مقابله با ماهیت فراسرزمینی این تحریم ها حرکت کند.

دیدیه بیلیون در بخشی دیگر از این گفت و گو درخصوص برخورد دوگانه غرب با موضوع تروریسم و اینکه چرا برخی دولت های غربی و هم پیمان با آمریکا با برخورد دوگانه با پدیده تروریسم، حاضر به محکوم کردن این پدیده شوم در موارد مثل ترور دانشمندان ایرانی نیستند، این رفتار به عنوان «سیاست یک بام و دو هوا» مورد انتقاد قرار داد و گفت: بله . این سیاست یک بام و دوهواست … و باید به اتحاد و ابتکار عمل مشترکی در قبال این مساله دست یافت.  

نویسنده مقاله «ایران محور شرارت نیست»(سال ۲۰۱۳) در خصوص اهداف پنهان اسرائیل از ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند دفاعی-هسته ای ایران، ضمن تاکید بر اینکه سرویس های مخفی اسرائیل در این ترور دست داشته اند، اصلی ترین هدف از آن را تحت فشار قرار دادن ایران دانست.

دیدیه بیلیون در پاسخ به این سوال که چرا جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا تمایل به بازگشت به برجام را دارد و چرا فکر می کند این بازگشت، کار دشواری است، گفت: جو بایدن تمایل به بازگشت به سیاست هایی دارد که بیشتر متمایل به چندجانبه گرایی است و بدین ترتیب از رئیس جمهور پیشین یعنی ترامپ متمایز می گردد به همین دلیل وی از برجام سخن می گوید.

بازگشت بایدن به برجام

وی افزود: اما بازگشت به برجام از این جهت دشوار است او احتمالاً به مذاکره در موضوعاتی فکر می کند که در برجام نیست و مقامات ایران نیز به صراحت مخالفت خود را در این باره اعلام و تاکید کرده اند گفت و گو درباره مسائل اضافی در دستور کار آن ها نیست. بایدن نسبت به این دشواری ها آگاهی دارد.

این تحلیل گر فرانسوی در ادامه این گفت و گو در خصوص عمل نکردن اروپایی ها به تعهداتشان در قبال برجام، در پاسخ به این سوال که آیا اروپایی ها واقعا خواستار حفظ برجام هستند و “اراده و استقلال کافی” برای این کار دارند و چه عواملی باعث شده اروپا از انجام تعهداتش هراس داشته باشند، گفت: اروپایی ها قادر نیستند استقلال خویش را در برابر آمریکا حفظ کنند و منتظر تائید واشنگتن در تصمیم گیری های خود هستند ضمن آنکه میان خود اروپایی ها نیز در مورد ارتباط با ایران اختلاف نظر وجود دارد.

وی در عین حال گفت: من اصلا نسبت به عزم و اراده اروپایی ها در بازگشت به یک مذاکره واقعی (درخصوص تعهداتشان در قبال برجام) بدبین نیستم. آن ها در زمان ترامپ این کار را نکردند و نمیدانم از این پس چنین کاری صورت خواهند داد یا نه.

دیدیه بیلیون با اشاره به اینکه اروپایی ها نیز مثل دیگر دولت ها و ملت ها از یکجانبه گرایی های دولت دونالد ترامپ خسته شده اند، مهم ترین دلیل استقبال ضمنی آنها از شکست ترامپ در انتخابات اخیر را، امید اروپایی ها به بازگشت چندجانبه گرایی دانست.

اختلافات آمریکا و اروپا

نایب رئیس اندیشکده و مرکز تحقیقات راهبردی و بین المللی فرانسه(IRIS) در توضیح دلیل تشدید اختلافات میان واشنگتن و اتحادیه اروپا در دوره دولت ترامپ گفت: زیرا ترامپ خودسرانه و بدون توجه به هیچ کس دیگری و بدون مشورت با شرکای خود اقدام به تصمیم گیری می کرد. اروپایی ها اگرچه منافع خویش را در مخالفت با منافع آمریکا در این مسائل می دیدند اما هرگز به طور واقعی با آن مخالفت نکردند.

دیدیه بیلیون درخصوص برخی مسائل  جاری در منطقه از جمله روند پیچیده صلح طالبان و دولت افغانستان نیز تاکید کرد که سازمان ملل باید روند این مذاکرات را در دست گیرد.

وی در این باره گفت: مشکل آن است که طالبان هنوز در مرحله تقویت جایگاه سیاسی خود است و تمایل کمتری به دادن امتیاز دارند. از نظر من، سازمان ملل باید روند مذاکرات را به عهده بگیرد، گرچه من به آن اعتقادی ندارم و کاملاً بدبین هستم.

مکرون و لبنان

این کارشناس و تحلیل گر مسائل خاورمیانه در خصوص اهداف امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در صحنه لبنانگفت: مکرون اعتبار خود را در لبنان از دست داده است زیرا می خواست راه حل های خود را بدون اعتنا کردن به مطالبات لبنانی ها تحمیل کند. همچنین سیاست های « دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا علیه حزب الله در واقع به ضرر وی بوده است زیرا درصدد آن بود مهمترین بازیگر صحنه سیاسی لبنان، یعنی حزب الله را به حاشیه براند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

8 + پنج =