چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۳:۲۹
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳

انتخابات ۲۰۲۰/ ماسک‌ستیزی ترامپ، رای‌گیری حضوری

به گزارش فرهنگ سار، در ۲۲ روز مانده به پایان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، دونالد ترامپ در حالیکه هنوز چسبی بر روی دست او مشاهده می‌شد، راهی فلوریدا شد تا نخستین گردهمایی انتخاباتی خود را پس از ۱۰ روز از سر گیرد. در این گردهمایی نه او ماسک داشت و نه بسیاری از مخاطبانی […]



به گزارش فرهنگ سار، در ۲۲ روز مانده به پایان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، دونالد ترامپ در حالیکه هنوز چسبی بر روی دست او مشاهده می‌شد، راهی فلوریدا شد تا نخستین گردهمایی انتخاباتی خود را پس از ۱۰ روز از سر گیرد.

در این گردهمایی نه او ماسک داشت و نه بسیاری از مخاطبانی که فاصله اجتماعی را هم رعایت نکرده بودند.

رئیس جمهوری آمریکا در این گردهمایی ادعایی تکراری درباره ایران کرد که در صورت پیروزی، نخستین تماس خارجی او از ایران خواهد بود چرا که آنها برای رسیدن به یک توافق دارند می‌میرند.

ترامپ که با سیاست تروریسم اقتصادی خود علیه ایران موج رنج ۸۰ میلیون ایرانی شده است، پیش از این هم بارها گفته بود در یک ماه نخست پس از پیروزی با ایران به توافق خواهد رسید اما مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و همچنین مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با رد این ادعاها هرگونه بازگشت آمریکا به میز گفت‌وگو را به جبران خسارات وارده منوط کردند.

انتقاد فاوچی از حضور بدون ماسک ترامپ

آنتونی فاوچی رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در گفت وگو با سی ان ان درباره تصمیم ترامپ برای از سرگیری گردهمایی انتخاباتی بدون فاصله اجتماعی یا استفاده از ماسک انتقاد کرد.

وی که این روزها به خاطر انتشار تقطیع شده اظهاراتش در ماه مارس و استفاده آن در کلیپ انتخاباتی ترامپ، موضع‌گیری سختی دارد، افزود: همه مسائل مربوط به پیامدهای سیاسی یک تجمع را کنار بگذارید، و کاملا به عنوان یک موضوع بهداشت عمومی به آن نگاه کنید.

این صاحب نظر بیماری‌های عفونی تاکید کرد ما دیده‌ایم که وقتی بسیاری از افراد بدون ماسک حضور دارند، داده ها به خودی خود صحبت می‌کنند، این اتفاق می‌افتد.

فاوچی آمریکا را در شرایط بسیار ناگواری از نظر ویروس کرونا توصیف کرد و گفت واقعا دردناک است،  آمار ابتلای ایالت‌ها در حال افزایش است. باید اجرای اقدامات بهداشت عمومی را که مدت طولانی درباره آن صحبت کرده‌ایم ، دو برابر کنیم.

عصر روز دوشنبه در یک رویداد مبارزاتی در سینسیناتی ، بایدن از ترامپ به دلیل اجرای یک تبلیغ تلویزیونی انتقاد کرد که به نقل از آنتونی اس فاوچی ، متخصص بیماری های عفونی ، خارج از متن و بدون اجازه او است.

دروغ

جو بایدن نامزد دموکرات ها هم به مساله سوء استفاده از اظهارات فاوچی در تبلیغات انتخاباتی ترامپ واکنش نشان داد و گفت: رئیس جمهوری چگونه پاسخ می‌دهد؟ ترامپ و تیم انتخاباتی او که بسیار به فریب و حقیقت نگفتن عادت دارند، با قرار دادن فاوچی در تبلیغات خود ، عمدا دروغ گفتند.

وی ادامه داد: حتی وقتی فاوچی خواستار حذف این بخش از اظهاراتش در تبلیغات شد، آنها حاضر به انجام آن نشدند و همچنان به دروغ گفتن ادامه می‌دهند.

بایدن گفت: آنها از این تبلیغ استفاده می‌کنند که می‌دانند دروغ است.”

بی‌پروایی ترامپ

معاون اول باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا نسبت به رفتار ترامپ در قبال کرونا هم اظهارکرد: از زمانی که ویروس کرونا تشخیص داده شده ، بی پروا عمل کرده است.

بایدن در شهر تولیدو سخنرانی می‌کرد، افزود: رفتار شخصی بی پروا از زمان تشخیص وی به کووید-۱۹ غیر منطقی بوده است.

وی همچنین از معرفی گزینه دیوان عالی آمریکا و برگزاری نشست مربوط به بررسی صلاحیت امی برت در شرایط همه گیری کرونا، انتقاد کرد.

این نامزد دموکرات‌ها، سخنرانی خود را در محوطه باز انجام داد و مخاطبان وی در وسایل نقلیه قرار داشتند که با صدای بوق خودرو در زمانی که می‌خواستند تشویق کنند، حمایت خود را ابراز می‌کردند.

بایدن تصریح کرد چرا جمهوریخواهان به جای تامین نیاز اقتصادی چشمگیر برای مناطق، وقت دارند جلسه دادگاه عالی را تامین کنند؟ من به شما می‌گویم چرا. این درمورد این است که سرانجام آرزویش را برای از بین بردن قانون مراقبت به صرفه برآورده سازد.

وی همسو با سناتورهای دموکرات در نشست امروز کمیته قضایی سنای آمریکا صحبت کرد که معتقد بودند این کمیته و رسیدگی به صلاحیت امی برت برای انحراف دیوان عالی به سمت لغو قانون مراقبت به صرفه اوباما است که اندکی پس از انتخابات، در دیوان عالی مطرح می‌شود.

پنس در اوهایو، هریس در واشنگتن

مایک پنس معاون رئیس جمهوری  روز دوشنبه در اوهایو کارزار انتخاباتی را آغاز کرد، در حالیکه سناتور کامالا هریس معاون انتخاباتی بایدن، برای شرکت در جلسه رسیدگی به صلاحیت قاضی امی کنی برت، نامزد ترامپ به دیوان عالی کشور در واشنگتن باقی ماند.

وی به شدت از بایدن و هریس انتقاد کرد که از پاسخ مستقیم به اینکه آیا در صورت تایید “برت” توسط سنا و پیروزی دموکرات‌ها در ماه نوامبر، خواستار افزایش تعداد قضات دیوان عالی هستند، خودداری کردند.

پنس گفت: مردم آمریکا مستحق پاسخ مستقیم هستند و جو بایدن و کامالا هریس باید با مردم آمریکا رو راست باشند.

بایدن، هریس و دستیاران ارشد آنها در هفته های گذشته بارها از سوال اضافه کردن کرسی به دادگاه طفره رفتند و ادعا کردند که پاسخ دادن در زمانی که تمرکز بر نبرد بر سر نامزدی برت باشد ، باعث انحراف افکار خواهد شد.

پنس استدلال کرد که امتناع از فرضیه‌های مربوط به بزرگی دادگاه، شواهدی بر اثبات این ادعا است که آنها از افزودن قضات لیبرال حمایت می‌کنند اما ما اجازه نمی‌دهیم این اتفاق بیفتد.

از سویی دیگر، کامالا هریس که در واشنگتن به سر می‌برد به صورت مجازی در نشست کمیته قضایی سنا حضور یافت و نسبت به برگزاری این نشست در شرایط همه‌گیری کرونا و آغاز رای‌گیری انتقاد کرد.

وی با انتقاد از عملکرد جمهوریخواهان در تشکیل این نشست با توجه به ابتلای چند سناتور به کرونا، افزود: این دادرسی بیش از ۵۰ نفر را گرد هم آورده تا ساعاتی در داخل یک اتاق بنشینند در حالی که کشور ما با ویروس معلق در هوا مواجه است.

سناتور کالیفرنیا ادامه داد: این کمیته برخلاف شیوع ویروس کرونا در میان سناتورهای این کمیته، درخواست‌های متداول برای حفظ امنیت مردم از جمله نیاز به آزمایش برای همه اعضا را نادیده گرفته است.

وی یادآور شد: در مقابل و در پاسخ به شیوع اخیر کرونا در سنا، رهبر جمهوریخواهان سنا به درستی این هفته، کار خود را در صحن سنا به تعویق انداخت تا از سلامتی و ایمنی سناتورها و کارمندان محافظت کند. به همین دلایل ، این دادرسی باید به تعویق می‌افتاد.

معاون انتخاباتی بایدن تصریح کرد: تصمیم برای برگزاری این دادرسی اقدامی بی پروایانه است و کارکنان، دستیاران و پلیس را در معرض خطر قرار می‌دهد. ناگفته نماند، در حالی که ده‌ها میلیون آمریکایی برای پرداخت قبض‌های خود تلاش می‌کنند ، سنا باید اولویت را برای تسکین ویروس کرونا و ارائه پشتیبانی مالی قرار دهد.

هریس تاکید کرد: مردم آمریکا برای پرداخت اجاره یا رهن خود به کمک نیاز دارند. ما باید به کسانی که کار خود را از دست داده‌اند کمک مالی کنیم و به والدین یاری دهیم تا غذا روی میز بگذارند. مشاغل کوچک نیاز به کمک دارند. همین‌طور شهرها، بخش‌ها و بیمارستان‌هایی که این بحران آنها را به حاشیه رانده است.

وی تاکید کرد: لایحه مجلس به خانواده‌ها و مشاغل کوچک کمک می‌کند تا از این بحران عبور کنند اما جمهوریخواهان سنا ۱۵۰ روز است که انگشتی برای جابجایی این لایحه بلند نکرده‌اند. با این حال شما مصمم هستید که فقط در ۱۶ روز جلسه دادرسی تایید دادگاه عالی را به سرعت انجام دهید.

این سناتور دموکرات تصریح کرد: جمهوریخواهان سنا کاملا روشن کرده‌اند که عجله در معرفی یک قاضی دیوان عالی کشور مهمتر از کمک و حمایت از مردم آمریکا است که از یک بحران همه‌گیر و اقتصاد رنج می برند. اولویت‌های آنها اولویت‌های مردم آمریکا نیست. اما در حال حاضر، جمهوریخواهان اکثریت سنا را در اختیار دارند و برنامه را تعیین می‌کنند، بنابراین ما اینجا هستیم.

نخستین روز رای گیری حضوری

بر اساس گزارش واشنگتن پست، با شروع شدن رای گیری حضوری زودهنگام در برخی ایالت‌ها، جورجیا شاهد صف‌های طولانی رای‌دهندگان بود. رای دهندگان روز دوشنبه در سراسر منطقه آتلانتا و حومه آن تا پنج ساعت در صف منتظر ماندند تا رای بدهند.

در مناطق پرجمعیت این ایالت، میزان مشارکت در نخستین روز رای گیری، بالا ارزیابی شده است.

جایگزین مناظره دوم

با توجه به اینکه کمیسیون مناظره انتخابات ریاست جمهوری به طور رسمی مناظره را لغو کرد اما برخی رسانه‌ها از احتمال برگزاری نشست پرسش و پاسخ مجزا و اما همزمان ۲ نامزد ریاست جمهوری در ۲ مکان مختلف سخن گفته‌اند.

بر این اساس دو شبکه خبری به طور جداگانه به مدت ۹۰ دقیقه در ۱۵ اکتبر با حضور یک نامزد ریاست جمهوری برنامه اجرا خواهند کرد به گونه‌ای که احتمالا شبکه ای بی سی با بایدن و ان بی سی با ترامپ گفت وگو خواهند داشت.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

19 − پانزده =