چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۴:۵۹
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹

بررسی موانع تشکیل کابینه جدید لبنان در دیدار «سعد الحریری» با «ماکرون»

مامور تشکیل کابینه جدید لبنان در سفر به فرانسه و دیدار با رئیس‌جمهور این کشور، در خصوص موانع تشکیل کابینه‌اش رایزنی کرد.



به گزارش گروه بین‌الملل فرهنگ سار، دفتر نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان طی بیانیه‌ای از دیدار «سعد الحریری» با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور در پاریس خبر داد.

به نوشته پایگاه خبری «النشره»، دفتر نخست‌وزیری الحریری اعلام کرد که وی شب گذشته در پاسخ به دعوت ماکرون با او در کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار که دو ساعت به طول انجامید درباره تحولات منطقه‌ای و تلاش‌های الحریری برای ترمیم روابط لبنان با کشورهای عربی و جلب حمایت برای مقابله با بحران‌های فرارو خبر داد.

در این بیانیه آمده است: در این دیدار درباره تلاش‌های فرانسه و رئیس‌جمهور آن برای جلب حمایت بین‌المللی از لبنان به محض تشکیل دولتی که قادر به ایجاد اصلاحات لازم باشد، به منظور جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و بازسازی خرابی‌های بیروت پس از انفجار بندر آن در آگوست گذشته، گفت‌وگو شد. دو طرف همچنین درباره مشکلات داخلی لبنان و موانع تشکیل دولت و راه‌های موجود برای رفع آن رایزنی کردند.

«سعد الحریری» رئیس جریان المستقبل که در بیست و دوم اکتبر گذشته (یکم آبان ماه) به عنوان مأمور تشکیل دولت جدید لبنان انتخاب شد؛ تا به امروز موفق نشده است کابینه خود را نهایی و نام خود را به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور تثبیت کند.

نخست‌وزیر مکلف لبنان، چهارشنبه (۱۰ فوریه) برای دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه به پاریس رفت. این سفر در حالی انجام  شد که ابتکار یا همان نقشه اقتصادی ماکرون برای لبنان که پس از انفجار بیروت، طرح شد تاکنون به نتیجه نرسیده است. پیشتر اعلام شده بود که «پاتریک دورل» فرستاده رئیس‌جمهور فرانسه نیز طی روزهای آینده به بیروت سفر می‌کند تا آخرین تحولات روند تشکیل دولت لبنان را با مسئولان این کشور مورد بررسی قرار دهد. گفته می‌شود، فرانسه در تلاش است ظرف یک ماه آتی، پرونده تشکیل دولت لبنان را ببندد.

تاکنون جزئیات دقیقی از ابتکار فرانسه در لبنان منتشر نشده است اما بر اساس کلیات منتشر شده در رسانه‌ها، این طرح بر ضرورت توجه فوری به چهار بخش کمک‌های بشر دوستانه به منظور مقابله با شیوع بیماری کرونا، بازسازی زیرساخت‌ها به دنبال انفجار ۴ آگوست در بیروت، اصلاحات سیاسی و اقتصادی و برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در لبنان تاکید دارد.

این طرح همچنین خواستار پیشرفت در مذاکرات صندوق بین‌المللی پول و نظارت سازمان ملل بر کمک‌های انسان‌دوستانه بین‌المللی به لبنان و تحقیقات مستقل درباره علت انفجار در بیروت است.

انتهای پیام/ص


منبع: فارس

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دوازده − 10 =