چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۲:۱۸
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳

گشایش مدارس آسیای مرکزی با رعایت بهداشت و آموزش از راه دور

به گزارش فرهنگ سار، در آسیای مرکزی هم مانند بسیاری از نقاط جهان دانش آموزان و دانشجویان پس از ماه ها خانه نشینی برای مقابله با شیوع کرونا، در حال بازگشت به سر کلاس ها هستند اما نگرانی از سلامتی دانش‌آموزان یکی از دغدغه‌های بزرگ والدین و مسئولان آموزشی است و از این رو رعایت […]



به گزارش فرهنگ سار، در آسیای مرکزی هم مانند بسیاری از نقاط جهان دانش آموزان و دانشجویان پس از ماه ها خانه نشینی برای مقابله با شیوع کرونا، در حال بازگشت به سر کلاس ها هستند اما نگرانی از سلامتی دانش‌آموزان یکی از دغدغه‌های بزرگ والدین و مسئولان آموزشی است و از این رو رعایت جدی تدابیر بهداشتی از اولویت‌های اصلی است، ضمن اینکه در برخی از کشورها مانند قزاقستان تاکید اصلی روی آموزش از راه دور است.

** قزاقستان

سال آموزشی جدید در قزاقستان از روز اول سپتامبر (سه‌شنبه ۱۱ شهریور) آغاز شده و اکثریت دانش‌آموزان و دانشجویان به شیوه آموزش از راه دور تحصیل می‌کنند. وزارت آموزش و علوم تاکید کرد که دانش‌اموزان و معلم‌ها باید تدابیر بهداشتی را به دقت رعایت کنند و در هر کلاس بیشتر از ۱۵ دانش‌آموز حضور نداشته باشد. 

“قاسم جومارت توکایف” رئیس جمهوری قزاقستان ضمن اذعان به تاثیر منفی شیوع کرونا بر آغاز سال تحصیلی، گفت که این مساله یک پدیده موقتی است و دولت قصد دارد رویه‌ مشخصی برای بازگشت به آموزش تمام وقت با تبعیت از استانداردهای بهداشتی تدوین کند. 

در قزاقستان در سال جاری در مجموع ۳.۳ میلیون دانش‌آموز حاضر هستند که از این تعداد در حال حاضر ۲.۶ میلیون نفر در کلاس‌های مجازی شرکت می‌کنند. بیش از یک میلیون دانشجو نیز قرار است در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های این کشور به تحصیل علم بپردازند.  

قزاقستان که بیش از ۱۰۰ هزار مورد تایید شده کرونا و حدود یک هزار و ۴۰۰ نفر تلفات ناشی از کرونا داشته است، مدارس را در ماه های سپتامبر و اکتبر همچنان بسته نگاه خواهد داشت.

پایگاه خبری “کازاینفورم” قزاقستان گزارش داد: اسخات ایماگامبتوف (Askhat Aimagambetov) وزیر آموزش و علوم قزاقستان روز ۱۴ مرداد ماه اعلام کرد که این کشور سال آموزشی جدید را با آموزش از راه دور آغاز خواهد کرد. 

وی خاطرنشان کرد که سال آموزشی جدید روز اول سپتامبر (سه شنبه ۱۱ شهریور) با یک کلاس آنلاین با موضوع آموزش از راه دور و بهداشت آغاز خواهد شد. 
بر اساس برآوردهای وزارت آموزش قزاقستان، ۲.۶ میلیون دانش آموز در سرتاسر قزاقستان از طریق وبسایت ها و کانال های تلویزیونی از آموزش از راه دور استفاده خواهند کرد. ۵۳۰ هزار دانش آموز در کلاس های کوچک شده و حدود ۱۵۷ هزار دانش آموز در مدارس شروع به تحصیل خواهند کرد. 

** ازبکستان

قزاقستان و ازبکستان دو کشور بزرگ آسیای مرکزی از اواخر مرداد ماه محدودیت های اعمال شده در موج دوم کرونا را تعدیل کردند. این محدودیت ها پس از بالا رفتن مجدد آمار مبتلایان به کرونا در پی بازگشایی ها در ماه های مه و ژوئن (خرداد و تیر) اعمال شده بود. 
بهادر یوسوپالیف ( Bahodir Yusupaliev) معاون وزیر بهداشت ازبکستان اواخر مرداد ماه خاطرنشان کرده بود که پیش از تصمیم گیری درباره بازگشایی مدارس به مدت ۷ تا ۱۰ روز وضعیت گسترش ویروس کرونا بررسی و تحلیل خواهد شد. 

در حالی که مدارس در سراسر جهان درگیر مساله بازگشایی و از سرگیری فعالیت های آموزشی هستند تازه ترین آمار “برنامه نظارتی مشترک” سازمان بهداشت جهانی و یونیسف حاکی است که ۱۳ درصد مدارس در سراسر ازبکستان در سال ۲۰۱۹ فاقد امکانات شستشوی دست با آب و صابون بوده است و این درحالی است که این امکانات یکی از پیش نیازهای اصلی بازگشایی مدارس در دوره شیوع کرونا است.

تنها ۸۳ درصد از مدارس ازبکستان دسترسی اساسی به آب آشامیدنی سالم و ۷۸ درصد دسترسی به امکانات بهداشتی دارند.
“ساشا گرونمان” نماینده یونیسف در ازبکستان گفت: از آنجایی که تعطیلی مدارس در ازبکستان بر ادامه آموزش برای بیش از ۸ میلیون دانش آموز تاثیر منفی داشته و اکنون دولت ازبکستان قصد بازگشایی تدریجی و مرحله ای مدارس را دارد، بازگشایی مدارس باید ایمن و مطابق با پاسح کلی این کشور به شیوع کرونا باشد و تمام تدابیر لازم برای محافظت از دانش آموزان، کارکنان، معلمان و خانواده های آنها اندیشیده شود. 
وی افزود: پیش از بازگشایی مدارس باید از دسترسی مدارس به آب و تاسیسات بهداشتی لازم اطمینان حاصل شود . 

** افغانستان

مدارس افغانستان برخلاف دیگر کشورهای آسیای میانه پس از ۵ ماه تعطیلی کرونایی براساس دستورالعمل اعلام شده توسط وزارت آموزش و پرورش و بهداشت افغانستان در اول شهریور بازگشایی شدند.

به گزارش روز شنبه گذشته فرهنگ سار، براساس دستور وزارت آموزش و پرورش افغانستان تمام مدارس خصوصی این کشور در کلاس های اول تا دوازدهم و مدارس دولتی کلاس‌های ۱۱ و ۱۲ در اول شهریور بازگشایی شدند و درپی آن دانش آموزان پس از پنج ماه تعطیلی به مدارس بازگشتند. علاوه براین آموزش های مرتبط با دوره آمادگی و زبان‌های خارجی نیز در همان در کابل بازگشایی شد.

 جاده‌ها و کوچه‌های کابل پایتخت پس از پنج ماه خانه نشینی کودکان و نوجوانان امروز پر تردد شد و حال و هوای دیگری پیدا کرد.

وزارت آموزش و پرورش افغانستان دراین زمینه گزارش داد: مدارس بخش خصوصی از تجهیزات و امکانات بیشتری برخورد بوده و به همین دلیل اجازه یافتند با تدابیر بهداشتی در همه سطوح بازگشایی شوند.

 در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است: اگر بازگشایی مدارس باعث گسترش دوباره ویروس کرونا نشود، مدارس دولتی نیز به صورت تدریجی از کلاس اول تا دهم شهریور بازگشایی خواهد شد.

این وزارتخانه تاکید کرد: اگر گزارشی مبنی بر این موضوع دریافت شود که دانش آموزی در مدارس به ویروس کرونا مبتلا شده است، حتی اگر یک نفر هم باشد امکان دارد در تصمیم برای ادامه  تحصیل دانش آموزان در مدارس تجدید نظر شود.
طبق گزارش امروز( شنبه) وزارت بهداشت افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته ۵۹ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در سراسر این کشور ثبت شد اما برای نخستین بار تلفانی در این مدت گزارش نشده است.

اگرچه آمار رسمی وزارت بهداشت افغانستان حاکی است شمار مبتلایان به ویروس کرونا به ۳۷ هزارو ۹۵۰ نفر رسیده اما نتایج یک تحقیق این وزارتخانه  نشان می دهد که بیش از ۱۰ میلیون نفر در افغانستان به ویروس مبتلا هستند.

** تاجیکستان

در کشور تاجیکستان در آسیای مرکزی مدارس پس از حدود چهار ماه تعطیلی بازگشایی شده اند. دولت تاجیکستان در اواخر ماه آوریل مدارس را به عنوان اقدامی احتیاطی برای مقابله با گسترش کرونا تعطیل کرده بود.

وزارت معارف و علوم تاجیکستان همان ایام اعلام کرده بود که با پایان تعطیلات بهاری در ۳۱ مارس، از اول ماه آوریل تدریس در مدارس از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، به نقل از احسان خوشبخت سخنگوی این وزارتخانه گفته بود که تا به حال حکومت و وزارت تندرستی وحفظ اجتماعی جمعیت درباره تغییر زمان از سرگیری فعالیت مدارس تاجیکستان با هدف جلوگیری ازشیوع کرونا تصمیمی نگرفته اند و دانش آموزان باید  اول ماه آوریل در کلاس ها حاضرشوند.

این درحالی است که به غیر از تاجیکستان و ترکمنستان در سه کشور دیگر آسیای مرکزی به دلیل شیوع ویروس کرونا مدارس تعطیل شده است.

اکنون دولت این کشور می گوید که تدابیر لازم برای جلوگیری از موج دوم کرونا اندیشیده شده است. 

برخی کارشناسان آموزشی در گفت وگو با رسانه ها گفته اند که خوشبختانه موج دوم کرونا در تاجیکستان آغاز نشده و خوب بود اگر وزارت آموزش کلاس های آموزشی از راه دور را دنبال می کرد، اما اکنون که تصمیم به بازگشایی مدارس گرفته، لازم است که از مقررات و پروتکل های بهداشتی تبعیت کنند. اکنون یکی از چالش های مهم این است که دانش آموزان کم سن و سال بتوانند فاصله فیزیکی را را نسبت به هم و نیز تدابیر بهداشتی از جمله ماسک زدن را رعایت کنند. 
عزیز بیک بارانوف، مدیر یکی از مدارس شهر دوشنبه در این خصوص گفته است که کارهای آماده سازی مدارس در تابستان انجام شده و کار ضدعفونی مدرسه انجام می شود و همچنین کلاس ها و حیاط مدارس علامت گذاری شده تا فاصله گذاری رعایت شود.

وی تاکید کرد: اگر همه دانش آموزان و معلمان و والدین مقررات بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند مشکلی ایجاد نمی شود اما این بستگی به همه مردم دارد و همه باید مراقب باشند. 

** ترکمنستان

در کشور ترکمنستان نیز مقامات مسئول تغییراتی را در فعالیت مدارس کشور مطابق با تدابیر لازم برای جلوگیری از شیوع کرونا ایجاد کرده اند.

مطابق این تغییرات، مدارسی که تعداد زیادی کلاس دارند بر اساس برنامه جداگانه و تفکیکی کار خواهند کرد بطوری که در هیچ کلاسی بیش از ۱۵ دانش آموز حضور نخواهند داشت. 

همچنین ساعات کار کلاس ها هم کاهش یافته و برای مقاطع مختلف طول زمان کلاس ها از ۲۵ دقیقه تا ۳۵ دقیقه خواهد بود.

کلاس هایی مانند علوم طبیعی، زیست شناسی و تربیت بدنی در فضای باز، زمین های ورزشی و پارک ها برگزار خواهد شد.

** قرقیزستان

در قرقیزستان نیز از روز اول سپتامبر (سه شنبه ۱۱ شهریور) ۱۵۶ هزار و ۴۳۰ دانش آموز کلاس اولی سر کلاس رفتند. کادر آموزش بر رعایت دقیق تدابیر بهداشتی توسط دانش‌آموزان کلاس اولی نظارت دارند و دست دانش‌آموزان را در بدو ورود به مدرسه ضدعفونی می‌کنند. دانش‌آموزان سایر مقاطع تحصیلی در قرقیزستان در کلاس های مجازی شرکت می‌کنند.  

در این حال کمبود امکانات برای آموزش از راه دور یکی از چالش‌های موجود در قرقیزستان است. بنا بر اعلام وزارت آموزش این کشور، دستکم ۳۱ هزار و ۴۰۰ خانواده در قرقیزستان گوشی هوشمند ندارند و ۳هزار و ۵۰۰ خانواده نیز از داشتن تلویزیون محروم هستند بنابراین امر آموزش از راه دور در شرایط کرونایی در این کشور به راحتی میسر نخواهد بود.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 × پنج =