دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۲۹:۵۶
دسته بندی: ورزشی
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۵۹

کاروانی کوچک‌ اما توانمند راهی چین خواهد شد

«هادی بشیریان» روز یکشنبه در بازدید از خبرگزاری فرهنگ سار افزود: برای فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی صرفا شرکت در مسابقات مهم نیست بلکه هدف کسب مدال در بازی‌های تابستانی است و بر همین اساس تلاش می‌کنیم رشته‌های ورزشی و ورزشکارانی راهی این رقابت‌ها شوند که شانس کسب مدال و ارتقاء جایگاه ایران را در این بازی‌ها […]



«هادی بشیریان» روز یکشنبه در بازدید از خبرگزاری فرهنگ سار افزود: برای فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی صرفا شرکت در مسابقات مهم نیست بلکه هدف کسب مدال در بازی‌های تابستانی است و بر همین اساس تلاش می‌کنیم رشته‌های ورزشی و ورزشکارانی راهی این رقابت‌ها شوند که شانس کسب مدال و ارتقاء جایگاه ایران را در این بازی‌ها داشته باشند.

کاروان دانشجویان ایران در سی‌امین دوره بازی‌های تابستانی با یک پله ارتقا نسبت به دوره پیش در جایگاه نهم  در بین ۱۲۸ کشور جهان قرار گرفت.  

وی ادامه داد: برای این که زمان آماده‌سازی ورزشکاران را از دست ندهیم،  کمیته فنی فدراسیون از حدود ۲ ماه پیش اعلام کرد توانایی شرکت در ۷ یا ۸ رشته ورزشی در بازی‌های تابستانی دانشجویان را داریم اما چهار رشته ورزشی برای حضور دانشجویان ایرانی در این بازی‌ها از شانس بیشتری برخوردار هستند.  

وی با بیان اینکه اعزام دانشجویان در رشته‌های تیراندازی، تیراندازی با کمان، تکواندو و ووشو به چین از شانس بیشتری برخوردار است، ادامه داد: در بخش حرکات نمایش، رشته‌های پومسه و تالو مسابقات انتخابی به صورت مجازی و با نظارت دقیق کادر فنی انجام خواهد شد.

به گفته بشریان مسابقات انتخابی در این ۲ رشته ضروری نیست و ورزشکاران باید فیلم حرکات نمایشی خود را برای کادر فنی ارسال کنند، که نحوه گرفتن فیلم و زاویه تصویربرداری نیز به آنان توضیح داده شده تا کادر فنی از صحت تمرینات ورزشکار اطمینان داشته باشد و براساس واقعیت وضعیت دانشجوی ورزشکار بررسی شود.  

رییس فدراسیون ورزش‌های دانشجویی از آغاز تمرینات تیم‌های ملی تیراندازی و تیراندازی با کمان از اوایل بهمن خبر داد و گفت:  با کمک  هیات‌های استانی رکوردگیری در رشته‌های تیراندازی (تفنگ و تپانچه) و تیراندازی با کمان در ۲ بخش دختران و پسران  انجام خواهد شد و تلاش خواهیم کرد از اسفندماه مسابقات انتخابی به صورت متمرکز برگزار شده و برترین نفرات به اردوها دعوت شوند.  

وی در خصوص اعزام سایر ورزشکاران به چین نیز خاطر نشان کرد: در این خصوص کمیته فنی بررسی‌ها را انجام خواهد داد و رشته‌های مورد نظر را اعلام کرده و سپس در هیات رییسه فدراسیون تصویب می‌کند که آیا این رشته‌ها می‌توانند به مسابقات تابستانی دانشجویان اعزام شوند یا خیر و در صورت تصویب رشته‌های دیگر نیز معرفی می‌شوند.

بشیریان در پاسخ به اینکه آیا نزدیکی برگزاری بازی‌های المپیک و بازی‌های تابستانی دانشجویان موجب کاهش کیفی کاروان اعزامی دانشجویان به چین خواهد شد یا خیر؟ گفت: به اعتقاد من برگزاری المپیک و بازی‌های تابستانی دانشجویان در یک سال کاملا به ‌نفع ورزش دانشجویی  است، زیرا با توجه به اینکه تعداد زیادی از ورزشکاران ملی‌پوش دانشجو هستند و برای حضور در المپیک تمرین کرده و در اوج آمادگی هستند، اما به دلیل محدودیت سهمیه‌ها،  تعداد بسیار محدودی از آنان شانس حضور در المپیک را دارند، این امکان را به ما می‌دهد که کاروان دانشجویی قوی‌تری داشته باشیم.

وی توضیح داد: در چنین شرایطی می‌توانیم از دانشجویان ملی‌پوش بسیار آماده که بیشتر آنان در اردوهای تیم ملی تمرین و آماده شده‌اند، استفاده کرده و تیمی کیفی‌تر از همیشه راهی بازی‌های تابستانی دانشجویان کنیم.

رییس فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی در خصوص اینکه آیا ورزش دانشجویی برای آماده‌سازی ورزشکاران به منظور اعزام دانشجویان به  بازی‌های تابستانی، جدا از اعتبار دریافتی از وزارت علوم، از وزارت ورزش نیز اعتباری دریافت می‌کند یا خیر؟ افزود: وزارت ورزش و فدراسیون‌های ملی هر رشته همیشه و در تمام سال‌ها برای اعزام دانشجویان به یونیورسیاد، به طور جدی از فدراسیون حمایت کرده و به طور قطع این حمایت برای بازی‌های تابستانی ۲۰۲۱ چین نیز خواهد بود.  

بشیریان خاطرنشان کرد: حمایت وزارت ورزش و جوانان از ورزش دانشجویی به شکل تخصیص اعتبار خاص نبوده و نیست، اما همیشه تعامل و همکاری بسیار خوبی با فدراسیون‌های مختلف ورزشی داشته‌ایم و از امکانات ورزشی همچون سالن‌ها و ورزشگاه‌ها یا مربیان مجرب آنان برخوردار بودیم که این موجب کاهش هزینه‌ها است.

توسعه ورزش دختران دانشجو  

رییس فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی در تشریح برنامه‌های چهار سال آینده گفت: چند برنامه را دنبال می‌کنم که یکی از مهمترین آن‌ها توجه به توسعه ورزش دختران دانشجو است.

بشیریان ادامه داد: در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت دانشجویی کشور را دختران تشکیل می‌دهند، بنابراین باید سهم آنان در ورزش دانشگاهی لحاظ شود و شرایط برای حضور جدی‌تر آنان در عرصه‌های ورزش دانشگاهی  داخلی و خارجی فراهم شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: همانطور که همه می‌دانند طی سال‌های اخیر تلاش فدراسیون افزایش حضور بیشتر دختران در قالب کاروان دانشجویی به بازی‌های یونیورسیاد بوده و ۳۳ درصد کاروان اعزامی دانشجویان به یونیورسیاد ۲۰۱۹ ایتالیا را دختران تشکیل دادند.

وی افزود: در چهار رشته ورزشی که برای اعزام به بازی‌های تابستانی دانشجویان در چین تاکنون قطعی شده، دختران حضور پر رنگ‌تری دارند و ما امیدواریم در کاروان اعزامی نیز شاهد افزایش آنان نسبت به ۲ سال پیش باشیم.  

رییس  فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی توجه به استان‌ها را از دیگر برنامه‌های خود طی چهار سال آینده عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه هر پنج بخش آموزش عالی در استان ها دارای اداره کل تربیت بدنی هستند و به همین دلیل هیات های استانی و ورزش دانشگاهی از پتانسیل بسیار  بالایی برخوردار است و ما قصد داریم با محور قرار دادن استان ها شرایط را برای توسعه ورزش دانشجویی در سراسر کشور فراهم کند.  

 بشیریان افزود:  هیات های استانی امکانات زیادی در اختیار داشته و توانایی برگزاری اردوها و مسابقات و دوره های آموزشی را دارند.  

وی در ادامه به ورزش همگانی اشاره کرد و افزود: ورزش همگانی در دانشگاه ها همیشه پیشتاز بوده و در قالب مسابقات و ورزش خوابگاهی،  درون دانشگاهی، درون دانشکده‌ای و  بین دانشگاهی پیگیری و انجام می شود.

بشیریان اضافه کرد:  همچنین برنامه چهارساله در حال تدوین است و امیدواریم که بتوانیم این برنامه را در مجمع سالانه فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی به تصویب برسانیم.

این مدیر ورزش دانشگاهی گفت: خوشبختانه طی چند ماه اخیر کمیته های هشتگانه  فدراسیون مطابق با ۸ کمیته فدراسیون جهانی ورزش‌های دانشگاهی تشکیل شده و فعالیت خویش را به صورت جدی آغاز کرده اند.

به گفته وی، این کمیته ها شامل کمیته ارتباط با رسانه، پزشکی، آموزش، حقوقی، اقتصادی، توسعه ورزش دختران، دانشجویی و امور استان ها است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 + 8 =