چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۴:۱۹
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳

مصر درگیر تحولات داخلی و خارجی

“محمد علی” مالک پیشین یک شرکت ساختمانی ۲۰ سپتامبر سال ۲۰۱۹ در پی برخی افشاگری ها علیه “السیسی” رییس جمهوری مصر از مردم این کشور دعوت کرد در اعتراض به فساد حاکم به خیابان ها بیایند. وی مدعی بود که طی سالها همکاری با ارتش در اجرای پروژه های متعدد ساختمانی از جمله احداث منازل […]



“محمد علی” مالک پیشین یک شرکت ساختمانی ۲۰ سپتامبر سال ۲۰۱۹ در پی برخی افشاگری ها علیه “السیسی” رییس جمهوری مصر از مردم این کشور دعوت کرد در اعتراض به فساد حاکم به خیابان ها بیایند.

وی مدعی بود که طی سالها همکاری با ارتش در اجرای پروژه های متعدد ساختمانی از جمله احداث منازل مسکونی مجلل برای رییس جمهوری مصر و اطرافیان وی ، شاهد فساد گسترده سیسی بوده است.

مشکلات داخلی و نیز سیاست خارجی مصر آنچنان گسترده و فراگیر است که السیسی برای فایق آمدن بر آنها به نیرویی بیشتر از قدرت ارتش نیاز دارد.

در پی اعتراضات گسترده سال گذشته مردم مصر چهار هزار تن دستگیر و روانه زندان شدند.

اینک پس از گذشت یک سال، باردیگر شهروندان مصری تحت عنوان “روز خشم” در مخالفت با سیاست های دولت سیسی به خیابان ها آمده اند.

تظاهرات امسال در اعتراض به اوضاع بد معیشتی و تصویب قانون تخریب املاک و خانه‌های ساخته‌ شده بدون مجوز صورت می گیرد و تظاهرکنندگان خواستار برکناری سیسی از قدرت هستند.

“حمزه زوبع” سخنگوی پیشین حزب آزادی و عدالت در ارتباط با اعتراضات گسترده مردم مصر گفت: این اعتراضات فراتر از مسایل ایدئولوژیک و یا اهداف انقلابی و یا طرفداری از شخص و جناح خاصی است. مردم به خاطر وضعیت نابسامان معیشتی به خیابان ها آمده اند.

زوبع که در تبعید و در استانبول بسر می برد در واکنش به حوادث اخیر مصر در گفتگو با شبکه ه های تلویزیونی ترکیه از جمله “تی.آر.تی” افزود: در گذشته نیروهای امنیتی مصر، افراد وابسته به جناح های مخالف سیاسی مانند اخوان المسلمین را مسوول اعتراضات معرفی و دستگیر می کردند، اما نیروهای امنیتی در حوادث اخیر کاملا سردرگم شده اند و هیچ سرنخی در باره سازمان دهندگان اعتراضات اخیر ندارند.

اعتراضات گسترده مردم مصر در شرایطی روی می‌دهد که عبدالفتاح السیسی علاوه بر رویارویی با مشکلات اقتصادی، سودای مداخله نظامی در لیبی را نیز در سر دارد.

وی در گفتگو با شبکه تلویزیونی استانبول گفت، اعتراضات اخیر مردم مصر گسترده و غیرقابل پیش بینی است و دستگیر شدگان از همه طیف ها و اقشار جامعه هستند.

زوبع گفت، خشم مردم و اعتراض اخیر آنها علیه رژیم سیسی خطرناکتر از اخوان المسلمین و یا سایر جناح های انقلابی است. در تظاهرات اخیر حتی کودکان نیز حضور دارند و نیروهای امنیتی دهها جوان زیر ۱۵ سال را دستگیر کرده اند. این نشان می دهد که سطح خشم مردم از جناح های سیاسی عبور کرده و همه اقشار جامعه را در برمی گیرد.

عبدالفتاح السیسی هفت سال پیش با یک کودتا علیه دولت محمد مرسی که با آرای عمومی سرکار آمده بود، قدرت را در مصر بدست گرفت و هنوز نتوانسته  بویژه به شرایط اقتصادی کشور سروسامان دهد. براساس آمار رسمی یک سوم مردم مصر زیر خط فقر زندگی می کنند و با توجه به رکود اقتصاد جهانی ، این روند همچنان در حال افزایش است.

نکته حایز اهمیت در تظاهرات اخیر مردم مصر، تغییر روش های اعتراض  است. سال گذشته اعتراضات در شهرهای بزرگ و هنگام روز انجام می شد، اما امسال این اعتراضات بدون اینکه از سوی گروه سیاسی یا جناح خاصی سازمان دهی شده باشد و بدون برنامه ریزی، در شهرهای کوچک و روستاها و هنگام شب برگزار می شود.

اعتراضات گسترده مردم مصر در شرایطی روی می دهد که عبدالفتاح السیسی علاوه بر رویارویی با مشکلات اقتصادی، سودای مداخله نظامی در لیبی را نیز در سر دارد.

پارلمان مصر چندی پیش درمصوبه ای به رییس جمهوری این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم و برای پشتیبانی از ژنرال “حفتر” که مورد حمایت قاهره قرار دارد وارد خاک لیبی شود.

این در حالی است که مصر با مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز دست به گریبان است.

از دیدگاه ناظران ، مشکلات داخلی و نیز سیاست خارجی مصر آنچنان گسترده و فراگیر است که السیسی برای فایق آمدن بر آنها به نیرویی بیشتر از قدرت ارتش نیاز دارد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

شانزده + شش =