پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۴:۵۶:۳۵
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳

ظریف: برجام، نتیجه حرکت از رویکرد حاصل جمع منفی به مثبت بود

به گزارش فرهنگ سار« محمد جواد ظریف» سخنرانی امروز خود را با تسلیت به مردم لبنان و ابراز امیدواری برای ترمیم خسارات وارد به این کشور در پی انفجار  مهیب بیروت آغاز کرد و پیش از ورود به مباحث اصلی، انیمیش سه دقیقه ای چینی معروف joy story را پخش کرد؛ انیمشنی ساخت یگ گروه […]



به گزارش فرهنگ سار« محمد جواد ظریف» سخنرانی امروز خود را با تسلیت به مردم لبنان و ابراز امیدواری برای ترمیم خسارات وارد به این کشور در پی انفجار  مهیب بیروت آغاز کرد و پیش از ورود به مباحث اصلی، انیمیش سه دقیقه ای چینی معروف joy story را پخش کرد؛ انیمشنی ساخت یگ گروه استرالیایی که به سفارش چین به مناسبت سال ۲۰۱۸ به عنوان “سال سگ” ساخته شده بود و پیامی برای مخاطبان داشت.

وی در این سخنرانی به موضوع “انتقال قدرت و بازیگران جدید” و نقش و چالش‌های آن‌ها پرداخت.

محمدجواد ظریف دوشنبه پیش (۱۳ مرداد) در جریان دومین سخنرانی از سلسله مباحث یاد شده تاکید کرد: اشتباهات محاسباتی که قدرت‌های بزرگ یا به عبارتی ابرقدرت‌ها در روند نظم نوین جهانی مرتکب شده‌اند، تبعاتی به مراتب فاجعه‌بارتر از اشتباهاتی که کشورهای دیگر مرتکب شده‌اند، به دنبال داشته است.

وی در نشست هفته گذشته اظهارداشت که افراط‌گرایی ناشی از اشتباهات محاسباتی و اشغالگری بود. مشکل اصلی که به اوضاع غم‌بار کنونی انجامیده مشکل سوءتفاهم است و اشتباه محاسباتی است که منجر به اشتباهات قدرت‌های منطقه‌ای و ابرقدرت‌ها شده است.

دانشکده مطالعات جهانِ دانشگاه تهران میزبان پنج جلسه سخنرانی‌های زنده اینستاگرامی ظریف است.

 وزیر امور خارجه ایران پیشتر در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: ارائه بحث‌ها فعلاً برای مخاطبان بین‌المللی به زبان انگلیسی است.

ظریف در ادامه سخنرانی امروز خود خاطرنشان کرد: پس از طرح این ایده ۱۸ تن از نامداران جهان که برخی از آنان برنده جایزه نوبل بودند کتابی در تقدیر از این ایده در سال ۲۰۰۱ منتشر کردند. ظریف همچنین به قطعنامه سازمان ملل اشاره کرد که با اجماع به تصویب رسید و از ایده گفت و گوی تمدن ها استقبال کرد.
وی با اشاره به رویکرد حاصل جمع صفر آمریکا در برابر ایران گفت که در زمان اتخاذ این رویکرد، تعداد سانترفیوژهای ایران ۲۰۰ عدد بود و هنگامی که مذاکرات آغاز شد تعداد سانتریفیوژهای ایران ۲۰ هزار بود.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: برجام حرکت از حاصل جمع منفی به حاصل جمع مثبت بود اما متاسفانه این لحظات در طول تاریخ کوتاه بوده اند چرا که حاصل جمع منفی برای برخی از افراد ذی نفوذ مفید است.

ظریف حرکت از گفت و گوی تمدن ها به جنگ علیه تروریسم را مثالی برای این گفته خود دانست.

وی گفت: در طول دو قرن گذشته، رقابت ها و رویکردهای با حاصل جمع صفر، همواره باعث ایجاد جنگ ها، مصیبت ها و عقب ماندگی ها شده است و هرگز برای کسی امنیت ایجاد نکرده است.

ظریف در بخشی دیگر از سخنانش به اشاره به موضوع «قدرت ایده پردازی»  (ideation of power) گفت: قدرت ایده پردازی یکی از عناصر منبع قدرت است، و درحال ورود به دوره ایده پردازی قدرت هستیم.

ظریف گفت ایده پردازی باید بنابر منیت و هویت خود افراد باشد تا احترام طرف مقابل را به خود و همچنین موجب ایجاد احترام متقابل شود.

ظریف در توضیح این موضوع گفت که یک فرد نمیتواند در برابر آینه بایستد و با خودحرف بزند چونکه کسی با خود بحث نمی کند واگر خواسته باشید که نسخه فرد دیگری  باشید، شایددیگران از شما خوششان بیاید اما مورد احترام قرار نمی گیرید.

ظریف گفت هویت، یک موضوع مهم در زمینه قدرت ایده پردازی است و مهم است که تعامل و مذاکره با دیگران مبتی بر هویت باشد.

وزیر امورخارجه ایران از دیگر موارد در زمینه منبع قدرت، را “مشروعیت”  (legitimacy)  بر شمرد و گفت که منبع مهم قدرت که بسیاری از آن غافل هستند، مشروعیت است، مشروعیت از سوی مردم بدست می آید و دولت ها باید از سوی مردم پذیرفته شده باشند.

جهان پساغرب در حال شکل‌گیری است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی از سخنانش به موضع انحصار غرب بر روابط بین الملل اشاره کرد و گفت: انحصار غرب بر روابط بین المللی در حال کاهش است. تا همین اواخر هر آنچه که در عرصه جهانی حائز اهمیت بود یا در جغرافیای غرب و یا در حوزه سیاسی آن رخ می داد. این انحصار در حال کاهش است و دلیل آن تحولات جهانی از جمله چالش ها و فرصت های جهانی است.
ظریف افزود: غرب به تنهایی توانایی پرداختن به چالش های جهانی را ندارد و نمی تواند محیط زیست، امنیت و انسجام اجتماعی خود را به تنهایی محافظت و تامین کند. من فنای غرب را پیش بینی نمی کنم  و فقط می گویم که غرب دیگر تنها نقش آفرین در جهان نیست. جهان پسا غرب در حال تکوین و شکل گیری است و تنها من نیستم که این را می گویم، کنفرانس مونیخ نیز چنین می گوید.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج × 4 =