پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۴۴:۰۶
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴

شلیک به «مکانیسم ماشه ادعایی» از تریبون سازمان ملل

به گزارش فرهنگ سار، روزهای اول و دوم اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل همزمان با هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این سازمان (سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری) در حالی پایان یافت که به دنبال خروج یکجانبه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از توافق برجام، رد پیش نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران، تقابل متحدان اروپایی […]



به گزارش فرهنگ سار، روزهای اول و دوم اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل همزمان با هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس این سازمان (سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری) در حالی پایان یافت که به دنبال خروج یکجانبه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از توافق برجام، رد پیش نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران، تقابل متحدان اروپایی واشنگتن با دولت ترامپ برای نخستین بار و در تازه ترین خبر، ادعای آمریکا مبنی بر بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل از جمله تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تحت عنوان «مکانیسم ماشه» همه و همه از دلایلی بود که «موضوع تنش میان آمریکا و جمهوری اسلامی» به عنوان یکی از محورهای اصلی سخنرانی سران برخی کشورها تبدیل شود.

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه، روز سه‌شنبه در جریان سخنرانی خود در برابر مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران انتقاد کرد و گفت آمریکا در سیاست فشار حداکثری تحریمی علیه ایران موفق نبوده و واشنگتن در موقعیتی نیست که بتواند مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند.

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه سخنرانی خود تاکید کرد که فعال کردن مکانیسم ماشه وحدت و یکپارچگی شورای امنیت را تهدید می‌کند، به تصمیمات آن لطمه می‌زند و تنش را در منطقه افزایش می‌دهد.

مکرون با شاره به تلاش اخیر آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه گفت: ما به این سازوکار که ایالات متحده به تنهایی و با خروج از برجام قادر به فعال‌سازی آن نیست، تن نمی‌دهیم.

ساعاتی پیش از سخنرانی مکرون، همتای آمریکایی او دونالد ترامپ در نطق خود از سیاست «فشار حداکثری» کشورش علیه ایران دفاع کرده و خروج از برجام و کشتن سردار سپهبد قاسم سلیمانی را از اقدامات قابل اعتنای دولت خود عنوان کرد.  

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرد و خواستار آن شد که اختلاف‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای ایران از طریق گفتگو و مذاکره حل شود.

اردوغان در پیام ویدیویی خود به مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «ما با در نظر گرفتن قوانین بین‌المللی و از طریق گفتگو و دیپلماسی از حل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران پشتیبانی می‌کنیم.»

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین گفت: من مجدداً خواهش می کنم که همه طرف‌ها به مسئولیت‌های خود در برجام مشترک عمل کنند، زیرا برجام نقشی جدی در امنیت منطقه‌ و جهان دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در هفتاد و پنجمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بیان این که برای جهان امروز زمان “نه” گفتن به زورگویی و قلدرمآبی است، گفت: دوران سلطه و هژمونی به سرآمده است. ملت ها و فرزندان ما سزاوار دنیایی بهتر، امن تر و قانون مدارتر هستند.

رئیس جمهوری اظهار داشت: من اینجا لازم می‌دانم از روسای دوره‌ای شورای امنیت در ماه‌های اوت و سپتامبر و ۱۳ عضو این نهاد به ویژه کشورهای روسیه و چین تشکر کنم که دو بار به صورت قاطع به استفاده ابزاری و غیرقانونی آمریکا از شورای امنیت و قطعنامه ۲۲۳۱ با صدای بلند “نه” گفتند این یک پیروزی نه برای ایران، که برای دوران گذار نظام بین‌الملل در جهان پساغربی است که رژیم مدعی هژمونی در چنین انزوای خودساخته‌ای فرو رود.

روحانی خاطر نشان کرد: کجا سابقه دارد دولتی نتیجه ۱۳ سال مذاکره جهانی با حضور دولت سلف خود را بدون هیچ دلیلی زیر پا گذارد، قطعنامه شورای امنیت را با وقاحت نقض کند و حتی دیگران را به دلیل اجرای قطعنامه شورای امنیت تحریم و تنبیه کند و در همان حال مدعی مذاکره و معامله بزرگ باشد؟

وی با تاکید بر این که آمریکا نه می‌تواند مذاکره را بر ما تحمیل کند و نه جنگ را، تاکید کرد: زندگی با تحریم سخت است اما سخت‌تر از آن زندگی بدون استقلال است.

نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا نیز در سخنرانی مجازی خود در نشست مجمع عموی سازمان ملل تحریم ها و یکجانبه گرایی هایی امریکا را به باد انتقاد گرفت و گفت:ما باید خواستار توقف همه اقدامات یک جانبه اجباری و همه تحریم‌های ادعایی شویم و به مردم اجازه دهیم از حقوق خود، حق توسعه و صلح استفاده کنند. ایالات متحده و دولت آن باید عمل قدیمی جرم انگاری کسانی را که در این دنیا تابع دستورات او نیستند و استقلال و حاکمیت خود را حفظ می‌کنند، همانگونه که ما انجام می‌دهیم، کنار بگذارند.
وی افزود: باید این را بگویم که ایالات متحده در این دوره تاریخ، جدی‌ترین تهدید برای صلح در این جهان شده است.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بامداد یکشنبه به وقت تهران با صدور بیانیه ای و به رغم مخالفت جهانی، در اقدامی یکجانبه مدعی شد که تمام تحریم های سازمان ملل از جمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته شده است.

ویروس کرونا در حالی هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل را به سوی نخستین اجلاس مجازی خود سوق داد که لزوم به کارگیری رویکردهای همه جانبه در مواجهه با بحران های بشری و همچنین مقابله با آمریکا به عنوان سمبل یکجانبه گرایی را بیش از پیش بر همگان آشکار کرد.  

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سه × دو =