چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۴:۵۳
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴

سناریو نویس ها و تجربه های ناکام تکراری

به گزارش فرهنگ سار، عربستان دیروز (دوشنبه ۲۸ سپتامبر) اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور یک گروه تروریستی را شناسایی و ۱۰ عضو آن را بازداشت کرده‌اند و مدعی شدند که این گروه در ارتباط با ایران بوده است.  در بیانیه‌ای که از سوی ریاست بخش امنیت عربستان صادر شد، ادعا شده که این گروه […]



به گزارش فرهنگ سار، عربستان دیروز (دوشنبه ۲۸ سپتامبر) اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور یک گروه تروریستی را شناسایی و ۱۰ عضو آن را بازداشت کرده‌اند و مدعی شدند که این گروه در ارتباط با ایران بوده است. 

در بیانیه‌ای که از سوی ریاست بخش امنیت عربستان صادر شد، ادعا شده که این گروه از سوی نیروهای امنیتی در تاریخ ۲۳ سپتامبر (۴ مهر) متلاشی و در دو مکان از آن‌ها سلاح‌هایی مانند اسلحه‌های تک تیرانداز و کمری کشف و توقیف شده است. 

نکته قابل تامل که رسانه‌های غربی از جمله «آسوشیتدپرس» نیز به آن اذعان داشتند، اینکه این نهاد امنیتی عربستانی جزئیات یا شواهد بیشتری درباره این گروه ادعایی مانند محل بازداشت متهمان ارائه نداده و در این بیانیه گفته شده که به دلیل اینکه تحقیقات همچنان ادامه دارد، هویت بازداشت شدگان فاش نمی‌شود. 

این خبر در حالی منتشر می‌شود که یکشنبه هفته گذشته نیز بحرین مدعی شد که عملیات تروریستی مورد حمایت ایران در این کشور را در اوائل سال جاری میلادی (۹ ماه قبل) خنثی کرده است. 

تلویزیون دولتی عربستان نیز همزمان گزارش کرده بود که بحرین در جریان کشف و خنثی‌سازی نقشه یک «گروه شبه نظامی وابسته به ایران» برای حمله به دیپلمات‌ها و شهروندان خارجی، افرادی را دستگیر کرده است. 

البته در گزارش رسانه‌های عربی از جمله تلویزیون دولتی عربستان به زمان عملیات و دستگیری‌ها اشاره نشده بود.  

اولین سوالی که درباره خبر اخیر در ذهن خطور می‌کند اینکه چرا بحرین پس از گذشت بیش از ۹ ماه، خبر این اقدام را رسانه‌ای کرده است و به رغم گذشت این مدت طولانی که به یقین تحقیقات آن پایان یافته است و ملاحظات امنیتی در کار نیست، چرا از ارائه جزئیات و اسناد مرتبط با آن خودداری می‌کند.   

بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند که ادعاهای دور از حقیقت حکام عربستان و بحرین می تواند دو دلیل عمده داشته باشد؛ او اینکه این تحرکات در راستای جبران شکست‌های اخیر آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران انجام شده است، زیرا جمعه ۲۳ مرداد، تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که شورای امنیت سازمان ملل در سال ۱۳۸۶ به تصویب رسانده بود، با شکست روبرو شد و هیچ یک از اعضای این شورا، جز خود آمریکا و جمهوری دومینیکن، به پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا رای مثبت ندادند. 

تحریم تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت که ۱۳ سال پیش تصویب شد، قرار است ۲۷ مهرماه امسال تمام شود، زیرا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پیش‌بینی کرده که این تحریم باید حداکثر پنج سال پس از پذیرش توافق هسته‌ای «برجام» با قدرت‌های جهانی، پایان یابد، اما آمریکا تمام تلاش و ظرفیت‌های خود را به کار گرفته تا این تحریم را تمدید کند.   

از ماهها قبل هرچه به زمان پایان تحریم تسلیحاتی ایران نزدیک شده‌ایم، آمریکا تلاش خود را برای تمدید آن افزایش داده است و طی این مدت با طرح ادعاهای پوچ و بی‌اساس که بیشتر در بین حکام کشورهای وابسته طرفدار داشته است، ادعا می‌کند که به دلیل حمایت تهران از گروه‌های تروریستی نباید این تحریم‌ها برداشته شود. 

به این ترتیب یکی از مهمترین کارکردهای این جریان سازی، مستندسازی برای دروغ های پمپئو علیه ایران است.

ادعاهای بی‌اساس آمریکا علیه جمهوری اسلامی چیز جدیدی نیست و در حالی بیان می‌شود که واشنگتن بیشتر حمایت‌ها را از گروه‌های تروریستی در منطقه و جهان داشته است و روسای جمهوری و مقامات پیشین ایالات متحده در خاطرات خود به این موضوع اشاره کرده‌اند.  

از سوی دیگر بر اساس اعلام رسانه‌ها و مقامات کشورهای منطقه که بیشترین آسیب را از تروریست و رفتارهای خشونت بار گروه‌های افراطی دیده‌اند، کشورهای عربی همپیمان با واشنگتن و در راس آن‌ها عربستان در حمایت مالی و معنوی از گروه‌های افراطی و تروریستی نقش مهمی داشته‌اند.  

بنابر این جای تعجب نیست که عربستان و بحرین پس از شکست‌های “‌ام القرای ” سیاستشان یعنی واشنگتن، در مواجهه با گفتمان بین‌المللی (دیپلماسی) جمهوری اسلامی ایران، با طرح ادعاهای واهی درصدد جبران این شکست و حمایت از پروژه ایران هراسی آمریکا باشند.

یکی  دیگر از کارکردهای این دست خبرسازی ها، به پروژه عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم اشغالگر قدس هم بر می گردد. به نظر می رسد،‌ افتضاح مربوط به مشارکت در این پروژه،‌ در افکار عمومی کشورهای عربی، چنان تند بوده است که کشورهای جنوب خلیج فارس را مجبور کرده برای خارج کردن آن از صدر توجهات افکارعمومی کشورهای عربی، به خبرسازی های جعلی روی بیاورند.

ادعاهای بی‌پایه و اساس عربستان و بحرین مبنی بر دستگیری گروهی وابسته به ایران که قصد عملیات خرابکارانه در این کشورها را داشته‌اند ۲ روز پس از اظهارات نخست‌وزیر کویت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان می‌شود که خواستار آغاز گفت‌وگو میان تهران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای ایجاد اعتماد متقابل به منظور شروع گفت و گو مبتنی بر احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و رفع تنش و کاهش درگیری‌ها در منطقه شده بود.

اظهارات نخست‌وزیر کویت برای دعوت ایران به گفت و گو با کشورهای حاشیه خلیج فارس و اتخاذ اقدامات جدی به منظور جلب اعتماد این کشورها در حالی بیان شد که پیش از این و در مجمع عمومی سال گذشته سازمان ملل، دکتر « حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران اعلام کرد: بنا به مسئولیت تاریخی کشورم در حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به «ائتلافِ امید» یعنی «ابتکار صلح هرمز»   (Hormoz Peace Endeavor) دعوت می‌کنم.  

به هر حال برخی از کشورهای منطقه که از استقلال سیاسی برخوردار نیستند در دام پروژه ” ایران هراسی ” دولتمردان آمریکا گرفتار شده‌اند و بنا به توصیه‌های کاخ سفید در زمان‌هایی که آن‌ها تعیین می‌کنند، با طرح ادعاهای بی‌اساس، مجری برنامه‌ها و توطئه‌های واشنگتن علیه مردم و کشورهای منطقه، همسایه و حتی مسلمانان دیگر کشورها می‌شوند؛ این رویه اما آنقدر نخ نما و تکراری و تجربه ای شکست خورده است که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشوررمان تاکید می کند “اتهامات اخیر مسئولان سعودی به جمهوری اسلامی ایران، در امتداد مواضع بی‌اعتبار و تکراری این کشور طی سال‌های گذشته است”.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

13 + 5 =