پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۴:۳۸:۱۸
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳

تاثیر منفی کرونا بر انتخابات کشورهای آسیا و اقیانوسیه

ترس از گشترش هرچه بیشتر و سریعتر کرونا در اکثر کشورهای آسیایی موجب شد که دست اندکاران انتخابات کشورهای هدف یا به فکر لغو، تعویق، چند روزه کردن و یا الکترونیکی کردن و پستی کردن آن بیافتند. تا جایی که حتی در ایران نیز به عنوان یک کشور آسیایی بعد از برگزاری انتخابات مجلس شواری […]



ترس از گشترش هرچه بیشتر و سریعتر کرونا در اکثر کشورهای آسیایی موجب شد که دست اندکاران انتخابات کشورهای هدف یا به فکر لغو، تعویق، چند روزه کردن و یا الکترونیکی کردن و پستی کردن آن بیافتند.

تا جایی که حتی در ایران نیز به عنوان یک کشور آسیایی بعد از برگزاری انتخابات مجلس شواری اسلام در اوایل زمان شروع کرونا، شورای نگهبان ایران به فکر تعویق آن افتاده بودند و حتی به این جمع بندی رسیده بودند که برگزاری انتخابات میاندوره ای مجلس را کاملا الکترونیکی برگزار کنند.

۲۵ اسفند بود که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از موافقت اعضای این شورا با پیشنهاد وزارت کشور برای تغییر زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس در ۲۱ شهریور امسال خبر داده بود، در حالی که طبق برنامه قبلی قرار بود آن انتاخابات در ۲۹ فروردین برگزار شود.

به گزارش فرهنگ سار، حتی در ۱۱ شهوریور امسال نیز شایعه ای از سوی رقبای دولت دکتر حسن روحانی مبنی بر به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کشور تا سال ۱۴۰۴ بر اثر کرونا، موجب بروز واکنش جالب مردم به این شوخی شده بود.

** انتخابت پارلمانی میانمار 

وضعیت ابتلا به کووید-۱۹ در میانمار نیز همچنان رو به وخامت است و باعث به وجود آمدن شک و تردیدهایی در مورد قابلیت برگزاری انتخابات در این کشور می شود و شیوع مجدد به این ویروس با افتتاحیه دوره دو ماهه مبارزات انتخاباتی  در ۸ نوامبر (۱۸ آبان) برای انتخابات سراسری همزمان شده است.  
به گزارش روز سه شنبه نشریه دیپلمات، کمیسیون انتخابات اتحادیه میانمار اقداماتی را برای اطمینان از امن و قابل اطمینان بودن حوزه های رای گیری انجام داده است. برای اطمینان از حفظ فاصله اجتماعی در مراکز رای دهی، کمیسیون مستقل انتخابات متعهد شده است که تعداد مراکز رای دهی را از ۴۰ هزار به ۵۰ هزار مرکز افزایش دهد.  
به همین دلیل (کرونا) کارکنان باید از لباس مخصوص استفاده کنند و رای دهندگان نیز دستان خود را پیش از رای دهی به خوبی ضدعفونی کنند، در همین حال تجمعات و گرهمایی های عمومی به منظور برگزاری مبارزات انتخاباتی ممنوع اعلام شده است.  
اوایل ماه جاری و  افزایش شیوع کرونا، گروهی متشکل از ۲۴ حزب مخالف در میانمار، خواستار به تعویق انداختن انتخابات این کشور شدند، اما کمیسیون مستقل انتخابات، درخواست هرگونه به تعویق انداختن را رد کرده و می گوید اقدامات فعلی آن برای اطمینان از یک نظرسنجی آزاد و منصفانه کافی است.
در همین حال بیشترین فشار بر احزاب سیاسی کوچک و مناطق دور افتاده است و نمی توان پی برد که رای دهندگان در این مناطق تا چه حد به مبارزات آنلاین دسترسی دارند.
حزب حاکم اتحادیه ملی برای دمکراسی از این تصمیم حمایت کرده و هشدار داده است که هرگونه به تعویق انداختن انتخابات در این کشور می تواند منجر به یک بحران سیاسی در کنار مشکلات بهداشت عمومی و اقتصادی می شود.

** انتخابات شورای قانون گذاری هنگ کنگ

۱۴ مرداد بود که کانون وکلای هنگ‌کنگ از تعویق انتخابات به دلیل شیوع کرونا ابراز نگرانی کرد، چرا که رهبران اپوزیسیون امید داشتند که با یک پیروزی تاریخی در این انتخابات اکثریت را در شورا به دست آورند.

نشریه انگلیسی ایندپندنت به نقل از کانون وکلای هنگ‌کنگ نوشت که «عموما قانون متاخرتری که به مساله مشخصی بپردازد – در این مورد، تهدید سلامت عمومی در زمان انتخابات – بر قانون کلی قبلی (قانون وضع اضطراری) حاکمیت می‌یابد.»
آنها با صدور بیانیه ای اعلام کردند که استفاده دولت از قوانین وضع اضطراری «ممکن است غیرقانونی باشد»، چون تصمیم دولت هنگ‌کنگ برای تعویق انداختن انتخابات کلیدی به مدت یک سال تمام به دلیل بیم از ویروس کرونا ممکن است غیرقانونی باشد؛ این را وکلای شهر گفته‌اند.

رای‌گیری برای انتخاب پارلمان منحل شده هنگ‌کنگ که «شورای قانون‌گذاری» خوانده می‌شود، قرار بود روز ۶ سپتامبر برگزار شود و در این صورت، از زمان اجرای یک قانون امنیتی جدید و جدال‌انگیز از سوی چین، اولین انتخابات هنگ‌کنگ می‌بود؛ اما طبق برنامه جدید ستاد انتخاباتی هنگ کنگ این انتخابات بار دیگر به ۱۶ شهریور امسال موکول شد و تداوم تردید ها از افزایس احتمالی آمار تلفات ناشی از کرونا موجب شد که پنجم سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۵ شهریور سال آینده به عنوان زمان برگزار آن تعیین شود.

** انتخابات پارلمانی نیوزیلند

 

کرونا تا کنون بر انتخابات کشورهای قاره اقیانوسیه نیز تاثیر منفی داشته است،  بطور مثال کشور نیوزیلند نیز یکی از این کشورها است که برگزاری انتخابات سراسری آن در موعد مقرر لغو و به ۱۷ اکتبر (۲۶ مهر) موکول شد.

چندی پیش، خبرگزاری رویترز از ولینگتن گزارش داده بود که (خانم) جاسیندا آردن، نخست وزیر نیوزیلند اعلام کرد که به دلیل شیوع موج دیگری از ویروس کرونا در این کشور انتخابات به مدت چهار هفته به تعویق خواهد افتاد.

این انتخابات قرار بود ۱۹ سپتامبر (۲۹ شهریور) برگزار شود که به گفته نخست وزیر نیوزیلند به دلیل عدم اطمینان از برگزاری انتخابات به صورت امن و عادلانه این رویداد مهم به تعویق خواهد افتاد.

نیوزیلند یکی از کشورهایی بود که در ماه مه امسال با اعلام مهار شیوع ویروس کرونا اقدام به لغو محدودیت ها بر فعالیت های اقتصادی کرد اما در بزرگترین شهر این کشور گزارشی از موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا گزارش شد و لذا روزانه ابتلای بیش از ۱۰ نفر گزارش شده و افزایش مبتلایان منجر به آن شده است که دولت بار دیگر محدودیت ها را افزایش دهد. تجمع ۱۰۰ نفر یا بیشتر ممنوع شده است.

** انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی استرالیا

انتخابات شواری محلی استرالیا امسال بر اثر شیوع کرونا از ۲۵ مارس امسال (۶ فروردین ) تا ۱۲ ماه به تعویق افتاد در حالی که انتخابات پارلمانی از ۲۸ فروردین به ۱۳ اردیبهشت موکول شد.

 

** انتخابات پارلمانی گینه پاپوا

منطقه خودمختار گینه پاپوا در قاره اقیانوسیه نیز از ۵ فروردین به ۲۲ مرداد موکول شده بود.

** انتخابات میاندوره ای جزایر سلیمان در قاره اقیانوسیه 
محیط سیاسی این جزیره کوچک در اقیانوس آرام نیز در سال جاری از ضربه کرونا در امان نماند و انتخابات میاندوره ای این کشور کوچک که قرار بود در پنجم فروردین برگزارش شود یک بار به خرداد ماه موکول شده بود و حتی در آن تاریخ نیز برگزار نشد و هنوز تصمیم قاطعی برای برگزاری آن در سال جاری اتخاذ نشده است.

** مجمع الجزایر کالدونیای جدید

غیر از انتخابات های سراسری، حتی برنامه همه پرسی سراسری هم از رویدادهای سیاسی بود که گرونا آنرا نیز در قاره اقیانوسیه و این بار در مجمع الجزیار کالدونیا جدید در آب های اقیانوس آرام به تعویق انداخت. چون این همه پرسی قرار بود در ۲۹ ماه مه (۱۹ اردیبهشت) امسال برگزار شود اما به ششم سپتامبر (۱۶ شهریور) موکول شد و حتی در تصمیم گیری سیاسی بعدی نیز مقرر شد این همه پرسی سیاسی در ۳۱ اکتبر (۱۰ آبان) برگزار شود.

 ** انتخابات پارلمانی جمهوری عربی سوریه

انتخابات پارلمانی در سوریه در اقدامی پیشگیرانه به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با دستور بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور که قرار بود در ۲۰ مارس (اول فروردین) و سپس در ۱۱  آوریل (یعنی ۲۳ فرودین ۹۹) برگزار شود اما به ۲۰ مه (۳۱ اردیبهشت) موکول شد و برگزاری آن در تصمیم گیری نهایی به ۱۹ ژوئیه (۳۰ تیر) افتاد.

** انتخابات محلی اندونزی
نشریه دیپلمات روز گذشته همچنین از جاکارتا گزارش داده بود که پس از افزایش چشمگیر ابتلا و مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا در برخی کشورهای آسیایی از جمله اندونزی، فراخوانی برای به تعویق انداختن انتخابات سراسری در این کشور نیز افزایش یافت. 
این گزارش حاکی است انتخاباتی که قرار بود در اول فروردین امسال برگزار شود، بر اثر تردیدها از احتمال افزایش تلفات انسانی در این کشور حین برگزاری این انتخابات، به دوم مهر امسال موکول شود و حتی در تصمیمی رسمی دیگر قرار شد در نهم دسامبر امسال (۱۹ آذرماه) برگزار شود.

** انتخابات شوراهای محلی بنگلادش

این انتخابات نیز بر اثر گسترش کرونا در سال جاری از دوم فروردین امسال به ۹ فروردین موکول شده بود و از آنهایی که هنوز اطمینانی به پایان کرونا وجود نداشت و از آنجایی که تصمیم گیری مجدد در باره تعویق مجدد این انتخابات میسر نشد، این انتخابات را در  ۱۴ ژوئیه (۲۴ تیرماه) برگزار کردند.

** انتخابات شوراهای ایالتی هند

کرونا در کشور پهناور هند نیز موجب شد تا انتخابات شوراهای ایالتی این کشور از چهارم فروردین به ششم فروردین تغییر زمان بیابد و در تصمیم گیری بعدی هم مقرر شد در ۱۹ ژوئیه (۳۰ تیر) برگزار شود که البته برگزار شد.

** انتخابات قرقیزستان
فضای سیاسی جمهوری قرقیزستان در آسیای مرکزی نیز یکی در سال جاری از گسترش ویروس کرونا تاثیر منفی پذیرفته است تا جایی که انتخابات محلی این کشور گه قرار بود سوم فروردین برگزار شود یکبار به ۲۲ فروردین و بار دیگر به ۱۳ مهر موکول شد که رقابت ها برای این انتخابات از هفته گذشته آغاز شد و تا ۱۱ مهر ادامه دارد.

** انتخابات میاندوره ای پاکستان

انتخابات میاندوره این کشور جنوب آسیا در شبه قاره هند نیز که قرار بود در سوم فروردین امسال برگزار شود از بیم همه گیری بیشتر کرونا در ۲۴ فروردین برگزار شود که با این وجود هنوز تاریخ دقیق این انتخابات مشخص نشده است.

** انتخابات پارلمانی سریلانکا

مردم سریلانکا در جنوب شبه قاره هند هم قرار بود در ۲۹ اسفند ماه سال گذشته برای انتخاب نمایندگان پارلمان حزبی خود پای صندوق های رای بروند اما کرونا نگذاشت این انتخابات در زمان مقرر برگزار شود و لذا برگزاری آن یکبار به چهارم اردیبهشت و بار دیگر به ۱۵ مرداد موکول شد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یک × 2 =