پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۵۳:۴۷
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸

برکناری فرماندهان نظامی سعودی بازتاب شکست ریاض در یمن

در فرمان ملک سلمان علاوه بر برکناری فرمانده ائتلاف مزبور فرزند وی «عبدالعزیز بن فهد بن ترکی» هم که معاونت امیر منطقه «جوف» را بر عهده داشت از سمت خود برکنار و تحقیقات از آنان در خصوص معاملات مشکوک مالی در این وزارتخانه آغاز شده است. اقدام اخیر شاه سعودی یک هفته پس از برکناری […]



در فرمان ملک سلمان علاوه بر برکناری فرمانده ائتلاف مزبور فرزند وی «عبدالعزیز بن فهد بن ترکی» هم که معاونت امیر منطقه «جوف» را بر عهده داشت از سمت خود برکنار و تحقیقات از آنان در خصوص معاملات مشکوک مالی در این وزارتخانه آغاز شده است.

اقدام اخیر شاه سعودی یک هفته پس از برکناری «عواد بن عید البلوی» فرمانده نیروهای مرزبانی عربستان و استانداران چند استان این کشور به بهانه مبارزه با فساد صورت گرفت.

حرکت اخیر شاه عربستان با بازتاب های مختلفی از سوی مقام های یمنی و کارشناسان و تحلیلگران سیاسی منطقه با توجه به برخی تحولات جاری در آن و از جمله شکست های پی در پی عربستان در جنگ یمن در پنج سال گذشته مواجه شد.

اولین واکنش های رسمی در این ارتباط از سوی محمدعلی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن ابراز شد. وی با انتشار توئیتی تاکید کرد که تصمیم به برکناری ترکی خوب است؛ اما اگر برای توقف جنگ انجام گرفته باشد.

عربستان با همراهی امارات و چندین کشور عربی و همکاری آمریکا به دنبال برخی تحولات سیاسی در یمن، استعفا و فرار عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری این کشور از ۶ فروردین ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی، حمله نظامی گسترده به یمن را آغاز کرد.

از زمان آغاز حمله به مردم یمن که با استفاده از تجهیزات نظامی پیشرفته کشورهای غربی و در راس آنها امریکا صورت می گیرد، دفاع همه جانبه مردم و مبارزان انصارالله یمن عرصه را بر عربستان، نیروهای ائتلاف تنگ کرده و آنان مجبور شدند به خاطر شکست های پی در پی  از این ائتلاف خارج شده و اکنون فقط امارات و عربستان در صحنه کشتار مردم یمن و بمباران شهرها و مدارس این کشور حضور دارند و ابوظبی نیز به خاطر برخی مشکلات از یک همپیمان قدیمی ریاض به یک رقیب رو در روی آن در جنوب یمن تبدیل شده است.

مبارزان یمنی در ۵ سال گذشته با استفاده از موشک های باقی مانده از ارتش یمن و دیگر تجهیزات آن با حمله به برخی پایگاه های نظامی، تاسیسات نفتی و محل های استقرار نیروهای سعودی و مزدوران آنها از سودان و دیگر کشورهای افریقایی چنان نفس مهاجمان را در سینه هایشان حبس کرده اند که آنان اکنون به دنبال راهی برای فرار از باتلاق جنگ یمن هستند.

در چنین شرایطی بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران منطقه معتقدند که اگر چه برکناری ها در عربستان به صورت معمول با عناوینی چون بیماری و مبارزه با فساد صورت می گیرد ولی در پس پرده آن عوامل دیگری نقش دارند که در ارتباط با برکناری های اخیر فرماندهان نظامی سعودی شکست های مکرر ریاض در یمن با وجود هزینه های کلان برای این کشور و بهره گیری از تسلیحات مدرن غربی بیش از همه نقش دارد.

در همین حال باید یادآور شد که اقداماتی مانند کاهش حملات هوایی عربستان و آزادی اسرای یمنی ،میتواند زمینه را برای پایان این درگیری ها فراهم کند تا ریاض بتواند به صورت آبرومندانه از باتلاق یمن خارج شود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 − دو =