چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۵۳:۵۶
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶

اندیشکده ونزوئلایی:ایران،قدرت منطقه‌ای که در انتظار حمایت آمریکا نیست

به گزارش روز چهارشنبه فرهنگ سار، تارنمای اندیشکده «میسیون بردد» ونزوئلا (Misión Verdad) در گزارشی با تیتر «ونزوئلا، سناریوی عملیاتی روسیه و ایران برای به چالش کشیدن آمریکا» نوشت: دولت ونزوئلا شرایط برای روسیه و ایران را فراهم ساخته تا در «حیاط خلوت» آمریکا ایفای نقش کرده و «جنگ نرم» آمریکا از مسیر اعمال «تحریم‌های سخت» […]



به گزارش روز چهارشنبه فرهنگ سار، تارنمای اندیشکده «میسیون بردد» ونزوئلا (Misión Verdad) در گزارشی با تیتر «ونزوئلا، سناریوی عملیاتی روسیه و ایران برای به چالش کشیدن آمریکا» نوشت: دولت ونزوئلا شرایط برای روسیه و ایران را فراهم ساخته تا در «حیاط خلوت» آمریکا ایفای نقش کرده و «جنگ نرم» آمریکا از مسیر اعمال «تحریم‌های سخت» علیه این کشور آمریکای لاتین را خنثی و بی اثر کند.  

به نوشته این مرکز تحقیقاتی، جنگ نرمی که آمریکا در آن به دنبال از پای در آوردن مردم ونزوئلا از گرسنگی است همان سیاست آشنایی بوده که آمریکا علیه سوریه، لبنان، فلسطین، ایران و یمن و در یک کلام، در کشورهایی که از آمریکا سرپیچی می‌کنند، در پیش گرفته است.  

در ادامه این گزارش با اشاره به پیروزی اخیر «حزب سوسیالیست متحد» تحت حمایت دولت نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتخابات پارلمانی سرنوشت ساز ششم دسامبر (۱۶ آذر) آمده است: پیروزی ۶۷ درصدی حزب تحت حمایت مادورو سبب شد تا توهم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در شکست نظام دموکراتیک ونزوئلا به نقطه پایان برسد و نام خوان گوایدو «مرد واشنگتن» (رهبر مخالفان ونزوئلا) به مثال بارز از هر آنکس که با توسل به دخالت‌های خارجی عامل تشدید فشار علیه کشورش شود، برای همیشه در تاریخ ثبت شده و از او یاد شود.  

در شش سال اخیر، اکثریت کرسی های مجلس ملی ونزوئلا در تصاحب مخالفان بوده و از هیچ تلاشی در یاری رساندن به ترامپ در اعمال فشار حداکثری علیه دولت مادورو دریغ نکردند. آمریکا و اتحادیه اروپا خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا به رسمیت شناخته و خواهان برکناری مادورو هستند که این خود نقض آشکار قوانین بین المللی اشت.  

نویسنده با اشاره به تحریم‌های فلج کننده واشنگتن علیه ذخایر عظیم نفتی کاراکاس نوشت: ایران با ارسال نفتکش‌های حامل سوخت و قطعات یدکی و تجهیزات برای افزایش تولید و ظرفیت شش پالایشگاه ونزوئلا، سیاست‌های خصمانه آمریکا در قبال این کشور را به چالش کشید.

در ادامه این گزارش آمده است: آمریکا بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس را به عادی سازی روابط خود با اسرائیل سوق داد. تهران نه تنها با ایجاد جبهه متحدان در خاورمیانه، بلکه با حمایت از ونزوئلا، واشنگتن را در سناریوی آمریکای لاتین به چالش کشیده است. به این ترتیب تحریم‌های سخت واشنگتن علیه تهران نه تنها فرصتی بی نظیر برای حضور ایران و روسیه در حیاط خلوت آمریکا ایجاد کرده است بلکه ونزوئلا اکنون باید به دنبال روابط مستحکم تر با جمهوری اسلامی ایران بوده و مناسبات با تهران را به سطح استراتژیک برساند.    

به گزارش این تارنمای تحقیقاتی،حمایت از آرمان‌های فلسطین و مخالفت با هژمونی آمریکا به عنوان وجوه تشابه دو کشور سبب می شود تا ونزوئلا و ایران زیر «چتر مقاومت» گردهم آیند که نتیجه نهایی آن کاهش فشار سیاسی آمریکا علیه آن‌ها است. به این ترتیب حضور ایران در حیاط خلوت آمریکا حاوی یک پیام روشن است؛ اینکه ایران کشور ضعیفی در حوزه خلیج فارس که در انتظار حمایت آمریکا باشد، نیست. ایران به قدرتی درمنطقه تبدیل شده که آمریکا در تدوین استراتژی جدید خود در قبال خاورمیانه باید آن را مورد توجه قرار دهد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یازده + 19 =