پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۱۹:۳۹
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴

تاکید جامعه جهانی بر حل‌ صلح‌آمیز مناقشه قره‌باغ

به گزارش روز سه شنبه فرهنگ سار، همزمان با افزایش تلفات درگیری‌ها در قره باغ و ثبت مرگبارترین تلفات طی ۲۵ سال اخیر در این مناقشه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز گذشته (دوشنبه) یکدیگر را به حمله به مناطق غیرنظامی متهم کردند. همزمان با ادامه درگیری‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان، درخواست‌های بین‌المللی نیز برای برقراری […]



به گزارش روز سه شنبه فرهنگ سار، همزمان با افزایش تلفات درگیری‌ها در قره باغ و ثبت مرگبارترین تلفات طی ۲۵ سال اخیر در این مناقشه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز گذشته (دوشنبه) یکدیگر را به حمله به مناطق غیرنظامی متهم کردند.

همزمان با ادامه درگیری‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان، درخواست‌های بین‌المللی نیز برای برقراری آتش‌بس افزایش یافته است.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز گذشته خواستار توقف فوری درگیری‌ها در قره‌باغ شد و وزرای خارجه روسیه، فرانسه و آمریکا به نمایندگی از کشورهای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در بیانیه‌ای مشترک خواستار آتش بس فوری در منطقه قره باغ شدند.

نگرانی‌ها از تشدید بیشتر اوضاع در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حالی افزایش یافته که به نظر می‌رسد چشم انداز روشنی در برقراری آتش‌بس دست کم در روزهای آتی مشاهده نمی شود مگر اینکه تحول خاصی رخ دهد و دو کشور تصمیم جدی برای توقف تبادل آتش بگیرند.

الهام علی اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان روز گذشته در مصاحبه با تلویزیون ترکیه تصریح کرد، برای توقف اقدامات نظامی، ارمنستان باید نیروهایش را از قره باغ و مناطق اطراف جمهوری آذربایجان خارج کند. علی اف همچنین گفت: چند منطقه مسکونی و ارتفاعات استراتزِک در شهرستان  جبرایل آزاد شده‌اند.

در این میان نشانه‌ای از اینکه نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان از مواضع قبلی کشورش در قبال مناقشه قره‌باغ پا پس کشیده مشاهده نمی شود و برعکس وی خواستار حضور داوطلبان در درگیری ها با جمهوری آذربایجان شده است. وی روز گذشته در پیامی در فیس بوک نوشت: از داوطلبان می خواهم به جنگ بقا برای سرزمین پدری مان بروند.

روز گذشته همچنین ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه برای چهارمین بار دریک هفته اخیر از زمان تشدید مناقشه قره‌باغ با نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان تلفنی گفت‌وگو کرد.

استفان بیگان معاون وزیر خارجه آمریکا نیز روز گذشته با وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان مذاکره کرد. وی از طرف های درگیر خواست تا فورا آتش‌بس برقرار کنند و مذاکرات شان را از سر بگیرند.

مقامات قره باغ روز گذشته اعلام کردند که نیروهای جمهوری آذربایجان حملات راکتی به شهر استپاناکرت انجام دادند. مقامات این منطقه مورد مناقشه اعلام کرد که ۲۱ نیروی دیگر در درگیری های روز گذشته کشته شدند که بدین ترتیب شمار تلفات نظامیان در قره باغ  از آغاز درگیری های اخیر به ۲۲۳ نفر افزایش یافته است.

در همین حال بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتینک، ترکیه را آغازگر و تحریک کننده اصلی دور تازه تنش‌ها در قره باغ توصیف کرد.

تاکید بر آتش‌بس همزمان با نگرانی‌ها

درگیری‌ها در قره‌باغ در حالی ادامه داشته که کشورهای جهان همچنان بر مسیر دیپلماسی به جای گزینه نظامی برای حل مناقشه قره‌باغ تاکید دارند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در نشستی خبری از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حل منازعه قره باغ خبر داد و گفت: ایران طرحی را آماده‌ کرده تا جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان هرچه زودتر پایان برسد.

همچنین سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در توئیتی تاکید کرد که ایران خواستار آتش‌بس فوری در منازعه قره‌باغ است.  خطیب زاده در این توئیت افزود: منازعه ناگورنو قره‌باغ را به دقت دنبال می‌کنیم و با همه طرف‌ها در تماسیم. طرف‌های درگیر باید قانون جنگ را رعایت کرده و از هدف قرار دادن غیرنظامیان اجتناب کنند. خواستار آتش‌بس فوری، احترام به تمامیت ارضی آذربایجان و گفت‌گوهای سیاسی زمان دار هستیم.

در همین حال «سرگئی لاوروف»، وزیر امورخارجه فدراسیون روسیه گفت : مسکو با ایران و ترکیه در خصوص تحولات قره باغ همچنان در ارتباط است.

لاووف روز دوشنبه در نشستی با نمایندگان انجمن تجارت اروپایی در روسیه اظهار داشت: اگر بخواهیم در ارتباط با قره باغ صحبت کنیم ما در این موضوع با طرف ارمنی؛ آذری، ترکیه و ایران به عنوان همسایگان در تماس هستیم.

“ینس استولتنبرگ” دبیرکل ناتو نیز که در ترکیه به سر می‌برد پس از دیدار با وزیر امورخارجه این کشور گفت: ما باید از همه تلاش‌ها برای یافتن راه حل صلح آمیز از طریق مذاکره پشتیبانی کنیم زیرا هیچ راه حل نظامی برای وضعیت قره باغ و اطراف آن وجود ندارد.

استولتنبرگ افزود: من انتظار دارم ترکیه از نفوذ قابل توجه خود برای کاهش تنش‌ها استفاده کند.

در همین حال وزرای خارجه روسیه، فرانسه و آمریکا به نمایندگی از کشورهای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا در بیانیه ای مشترک خواستار آتش بس فوری در منطقه قره باغ شدند. «سرگئی لاوروف»، «ژان ایو لودریان» و «مایک پمپئو» تشدید بی‌سابقه و خطرناک خشونت در منطقه تحت درگیر قره باغ و فراتر از آن را محکوم کردند.

این بیانیه تاکید می کند حملات اخیر که اهداف غیرنظامی را هم در طول خط درگیری و هم در سرزمین های جمهوری آذربایجان و ارمنستان در خارج از منطقه درگیری قره باغ هدف قرار داده اند؛  تهدیدی غیر قابل قبول برای ثبات در منطقه است.

همچنین جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نیز از وزیر خارجه خود خواست به اروپا سفر کند و با هم پیمان اروپایی برای بررسی تحولات قره باغ وارد مذاکره شود. کانادا با اعلام تحقیق در مورد استفاده از فن آوری های نظامی این کشور در درگیری های ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز دوشنبه تعلیق صادرات تسلیحات به متحد ناتو ترکیه را اعلام کرد. فرانسوا فیلیپ شامپاین در بیانیه ای اعلام کرد که مطابق با کنترل صادرات کانادا و به دلیل درگیری های مداوم، من مجوزهای صادراتی مربوط به ترکیه را به حالت تعلیق درآورده ام تا فرصتی برای ارزیابی بیشتر وضعیت فراهم شود.

بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سرگرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای نیروهای ارمنستان را آغازکننده درگیری و نخست‌وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغاز کننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیر) میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زده و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود.

در سال ۱۹۹۳ میلادی، به دنبال درگیری‌های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت‌های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری «گروه مینسک» سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان دوطرف مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج × 1 =