چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۵:۵۳
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹

سخنگوی کتائب حزب‌الله به فارس: ارقامی که درباره تعداد نیروهای آمریکا اعلام می‌شود،‌ نادرست است

سخنگوی «کتائب حزب‌الله عراق» ضمن اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا در منطقه، تصریح کرد که آمار و ارقام اعلام شده درباره شمار نیروهای آمریکایی مستقر در عراق نادرست است.



به گزارش گروه بین‌الملل فرهنگ سار، «محمد محیی» سخنگوی «کتائب حزب‌الله» عراق در گفت‌و‌گو با وب‌سایت عربی فرهنگ سار ضمن انتقاد از اقدامات دولت فعلی عراق، تأکید کرد ارقامی که درباره تعداد نیروهای آمریکا یا ناتو در عراق اعلام می‌شود، نادرست است.

سخنگوی کتائب حزب‌الله در پاسخ به سؤالی درباره سفر مقامات عراقی و سعودی بویژه سفر احتمالی «مصطفی الکاظمی»‌ نخست‌وزیر عراق به ریاض به دعوت «سلمان بن عبدالعزیز»‌ شاه سعودی گفت: «دولت کنونی عراق مطابق با برنامه‌های از پیش آماده شده آمریکا حرکت می‌کند و منافع عراق را در نظر نمی‌گیرد از این رو تعامل با عربستان سعودی و باز گذاشتن درها به روی این کشور بدون بازخواست کردن آنها به خاطر جنایت‌هایی که در عراق مرتکب شدند، مردود است. باز کردن [درهای] عراق برای نفوذ سعودی‌ها، امنیت ملی عراق را تهدید می‌کند با توجه به اینکه عربستان سعودی از حامیان گروه‌های تروریستی-تکفیری و تمام  شخصیت‌های ضد فرایند سیاسی است. این کشور خود را در محور آمریکایی-صهیونیستی قرار می‌دهد؛ محوری که آشکارا دشمنی خود را با مردم عراق و گروه‌های مقاومت اعلام می‌کند و علیه امنیت و حضور ما توطئه‌چینی می‌کند».

محمد محیی در ادامه به مداخله عربستان سعودی در امور داخلی عراق و اعزام هزاران تروریست انتحاری به عراق و همچنین نقشه‌‌های سعودی که همواره ثبات عراق را متزلزل کرده است،‌ پرداخت و در این خصوص اظهار داشت:‌ «دولت عراق باید به جانفشانی مردم عراق و خون شهداء و قربانیان تروریسم احترام بگذارد؛ قربانیانی که از زمان تغییر رژیم ازمیان‌رفته تا کنون به علت توطئه‌هایی که عربستان سعودی از آنها حمایت می‌کرد،‌ در عراق جان سپردند. عربستان سعودی همواره موضعی خصمانه در قبال شیعیان و این نظامی سیاسی اتخاذ کرده و در تلاش بوده تا هزاران انتحاری [به عراق] بفرستد و از گروه‌های تروریستی و داعشی حمایت کند که این اقدام قربانی شدن هزاران عراقی را در پی داشته است. اگر الحشد الشعبی، گروه‌های مقاومت و حمایت ایران نبود، عراق امروز به خاطر [اقدامات] عربستان سعودی کشوری چند پاره بود. می‌بایست عربستان سعودی محاکمه شود و مجبور شود به خاطر این جنایت‌ها خسارت بپردازد. باید به جای پاداش دادن به این کشور با باز کردن [درهای] عراق برای نفوذ آنها، به خاطر جنایت‌ها از مردم عراق عذرخواهی کنند».

 محیی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تلاش‌ آمریکایی‌ها و ناتو برای ادامه حضور در عراق و سؤالی دیگر درباره اینکه آیا عراق اساسا برای حفظ امنیت و حتی آموزش نیروهایش به حضور نیروهای بیگانه در خاک خود نیاز دارد یا خیر، تأکید کرد: «عراق امکانات، توانمندی‌ها و تجاربی دارد که این کشور را قرار می‌سازد با هر گونه تهدید تروریستی مقابله کند. ما نیازی به نیروهای بیگانه نداریم. مجلس نمایندگان تصمیمی اتخاذ کرد و دولت را به خارج کردن این نیروها ملزم ساخت زیرا علت حضور این نیروها در واقع در راستای خدمت به امنیت عراق نیست بلکه برای اجرای طرح‌های شیطنت‌‌آمیز، سلطه بر عراق، تهدید کشورهای همسایه، مبارزه با الحشدالشعبی و گروه‌های مقاومت است. این نیروها در حق مردم عراق جنایت‌ها کردند و فرماندهان نصر شهید قاسم سلیمانی، شهید حاج ابومهدی المهندس و ده‌ها تن از رزمندگان مجاهد را در مواضع‌شان در مرز با سوریه و در برخی مواضع داخل خاک عراق به شهادت رساندند. این نیروها برای امنیت ملی ما یک خطر محسوب می‌شوند و کسانی که سعی دارند به حضور آنها در عراق مشروعت ببخشند، در واقع دست‌نشانده، خیانتکاران و هم‌دستان با آنها هستند و از حضور آنها برای اجرای اهداف خاص خود استفاده می‌کنند».

سخنگوی کتائب حزب‌الله عراق در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مصطفی الکاظمی  مبنی بر اینکه ۶۰ درصد نیروهای آمریکا خاک عراق را ترک کردند آن هم در حالی که آمارها نشان می‌دهند حدود ۲۰ هزار آمریکایی در عراق حضور دارند، گفت: «آمریکا کشوری فریبکار است تاریخی تیره و [سراسر] جنایت علیه مردم جهان دارد. آنچه این کشور درباره کاهش تعداد نیروها در عراق ادعا می‌کند، حقایق آن را تکذیب می‌کند زیرا  نیروهای این کشور در تعداد زیادی از پایگاه‌ها مستقر هستند و فعالیت‌های خصمانه و جاسوسی علیه مردم عراق و جمهوری اسلامی انجام می‌دهند. مرزهای عراق با کشور برادر سوریه را محلی برای اقدامات خود قرار می‌دهند،‌ در امور آنها مداخله نظامی می‌کنند و خاک آنها را اشغال می‌کنند. ما نه به آمریکا اعتماد داریم نه به دولت الکاظمی که امروز ابزار دست مومی‌شکل شده است که سفارت آمریکا آن را مدیریت می‌کند. ارقامی که درباره تعداد نیروهای اشغالگران آمریکایی یا ناتو اعلام می‌شود، نادرست است».

گفت‌و‌گو از معصومه فروزان

انتهای پیام/ص


منبع: فارس

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 × پنج =