چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۲۱:۲۸
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۲۵

اربعین در کربلا اوج گرفت

تهران – فرهنگ سار- مراسم زیارت اربعین و راهپیمایی ویژه این مراسم در غروب دیشب چهارشنبه با ورود آخرین دسته ها وگروه های زائران بعد از طی صدها کیلومتر با پای پیاده به کربلای معلا، به اوج رسید، آن هم در غیاب میلیون ها زائر مشتاق ایرانی که اربعین امسال را در فراغ عراق به […]



تهران – فرهنگ سار- مراسم زیارت اربعین و راهپیمایی ویژه این مراسم در غروب دیشب چهارشنبه با ورود آخرین دسته ها وگروه های زائران بعد از طی صدها کیلومتر با پای پیاده به کربلای معلا، به اوج رسید، آن هم در غیاب میلیون ها زائر مشتاق ایرانی که اربعین امسال را در فراغ عراق به عزا نشستند.

آخرین گزارش ها حکایت از تجمع میلیونی در کربلا دارد و تازه از راه رسیده ها با ورود به خیابان های کربلا به صورت فشرده به سمت حرم حسینی در حرکت اند.

عراقی ها این مراسم را هر ساله از اول ماه صفر با حرکت از فاو در حدود ۵۰۰ کیلومتری جنوب بغداد و در کرانه های اروندرود شروع می کردند و امسال نیز برغم آنکه دولت عراق تلاش داشت تا بخاطر کرونا محدودیت هایی را به اجرا بگذارد، اولین کاروان ها از همین منطقه براه افتاد ، در همان موعد مقرر!

دسته های عزادار از شمال عراق، از استان کرکوک، نینوا و صلاح الدین نیز از همان روزها با پای پیاده به راه افتادند.

شمالی ها این هفته به بغداد رسیدند و جنوبی ها به نجف و از اوایل این هفته موج جمعیت زائر در جاده بغداد – کربلا و نجف – کربلا به اوج رسید؛ بویژه آنکه زائران شمالی و جنوبی به دسته های اهالی بغداد و نجف پیوستند که معمولا هر ساله در ۳- ۴ روز آخر حرکت خود را به کربلا آغاز می کنند.

اما محور دیگری هم هست که امسال کمی کم رونق بود؛ مسیر حسینیه که از سد الهندیه در استان بابل شروع می شود و از کنار کانال آب و چندین روستا در میان نخلستان های انبوه عبور می کند.

این مسیر هر ساله شاهد بیشترین حضور ایرانی ها بود که خود را از مرز مهران با خودروهای ون به این نقطه می رساندند و از این محل سفر خود را با پای پیاده به سمت حسینیه در حومه کربلا ادامه می دادند.

این مسیر براساس گزارش ها، امسال کمی کم رونق تر بود و از آن زنجیره انسانی که در طول شبانه روز لحظه ای قطع نمی شد، خبری نبود.

مراسم امسال تا بامداد امروز با کمترین حادثه همراه بوده است و تنها شیطنت گروه کوچکی از عراقی ها که خود را “جریان اکتبر” نامیده اند، در روز سه شنبه، برای ساعاتی اوضاع آرام کربلا را دستخوش بی نظمی کرد.

اینان همانها هستند که از اکتبر ۲۰۱۹ به اعتراض های معیشتی و صنفی عراقی ها نفوذ کرده و باعث ماه ها آشوب و بی نظمی در شهرهای مرکزی و جنوبی عراق و ریخته شدن خون های بسیاری از شهروندان عراقی شدند.

اربعین متفاوت

همزمان با حرکت میلیونی زائران عراقی به نقاط مختلف این کشور به سمت کربلای معلا،  شبکه های اجتماعی در عراق امسال موج می زد از حسرت عدم حضور میهمانان ایرانی اربعین.

اکثر آنها که با زائران ایرانی در این سال ها آشنا شده و حشر و نشری داشته اند و حالا بعد از سال ها حتی روابط خانوادگی برقرار کرده اند، این روزها دست به قلم شدند؛ از خاطره هایشان نوشتند و تصاویر یادگاری را به اشتراک گذاشتند.

اکثر آنان در پیام های اینترنتی شان به ایران، به دوستان و همراهان سال های قبل خود اطمینان دادند که به شکل نیابتی، زیارت اربعین را به جا خواهند آورد.

پیامی بود که در آن یک زائر عراقی برای رفیق ایرانی اش نوشته بود که “امسال دلم سوخت”.

برخی دیگر نیز در پیام هایشان در شبکه های اجتماعی نوشته بودند، “امسال شما درعراقید و دل های ما با شما در ایران”.

ایرانی ها نیز امسال به خاطر کرونا شیوه شرکت در مراسم اربعین را تغییر دادند؛ اولا به نظر و توصیه و تصمیم مقام های ارشد و ستاد کرونا و نیز رهبر معظم انقلاب حرمت بخشیدند و از انجام این سفر منصرف شدند؛ کسی برای رفتن به عراق تلاش نکرد و عده اندکی هم که در اوایل ماه صفر قصد سفر کرده بودند، در مرز شلمچه با مانع روبه رو شدند، چرا که دولت عراق اساسا هرگونه سفر زائران خارجی را به عراق ممنوع کرده بود و مقام های ایرانی هم این ممنوعیت را حرمت گذاشتند و مقررات انسداد مرزها را به نیروهای مرزبانی ابلاغ کردند.

دوراهی رفتن و نرفتن

برخی ها این نرفتن امسال ایرانی ها را از سر ترس از ابتلا به ویروس کرونا و ریسک مرگبار آن دانسته اند، اما در میان بسیاری از آنها که سال های قبل مشرف شده بودند؛ یک دوراهی سبز شده بود؛ برویم یا نرویم؟

این سوالی جدی بود که بخصوص در میان جوانان عاشق اهل بیت (ع) به مرکز بحث اصلی تبدیل شده بود.

ایرانی ها اگر چه نسل های قدیمی تر ، اما سابقه بسته بودن راه کربلا را داشته اند؛ چندین دهه به خاطر دشمنی رژیم بعثی حاکم بر عراق راه کربلا بسته بود و حسرت زیارت حرم اباعبدالله الحسین(ع) در دل های بسیاری ماند.

با اینحال آن روزگاران، عاشقان اهل بیت، برای سالیان طولانی محرم و صفر را در مساجد و حسینیه ها و خانه ها برگزار کردند، آن هم با آروزی اینکه سال بعد کربلا را ببینند و بیشمار از آنان ندیدند.

حالا امسال با عقلانیتی که در علما و مراجع شیعه می توان سراغ گرفت، ایرانی ها جهت کاهش ریسک ابتلا به ویروس و تلفات ناشی از آن، شیوه های جدیدی به اجرا گذاشتند.

اربعین در کرونا

علاوه بر برگزاری مراسم زیارت عاشورا به صورت خانوادگی، و برپایی روضه خوانی خانگی و ده ها برنامه دیگر ابتکاری ، امسال حال و هوای اربعین به شبکه های اجتماعی منتقل شد. عده ای تصاویر و ویدئوهای سال های قبل را در گروه ها و شبکه های مختلف به اشتراک گذاشتند و گروهی دیگر دست به کار خاطره نویسی از اربعین های سال های قبل شدند.

در این میان خیلی ها نیز نهضت یاری رسانی به مستمندان را که امسال روزگارشان سخت تر شده است، به عشق امام حسین وسعت بخشیدند؛ هرکس به وسع خود و تقریبا به میزان سفر اربعینی هرساله!

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 × سه =