چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۱:۰۶:۰۵
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵

یارگیری اژدهای زرد در قاره سبز

به گزارش فرهنگ سار، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین که به مدت یک هفته در سفری اروپایی به سر می برد، سرانجام برای ملاقات با «هایکو ماس» همتای آلمانی اش راهی برلین شد تا در مورد مسائل مختلف از جمله راه‌های گسترش مناسبات و از بین بردن موانع همکاری های بیشتر با وی رایزنی […]



به گزارش فرهنگ سار، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین که به مدت یک هفته در سفری اروپایی به سر می برد، سرانجام برای ملاقات با «هایکو ماس» همتای آلمانی اش راهی برلین شد تا در مورد مسائل مختلف از جمله راه‌های گسترش مناسبات و از بین بردن موانع همکاری های بیشتر با وی رایزنی کند.

وزیر امور خارجه آلمان از حزب سوسیال دموکرات (SPD) امروز (سه شنبه) وانگ یی را در ویلای بورسیگ واقع در حومه برلین می پذیرد. وزیر خارجه چین نخستین سفر خود را به خارج از این کشور از زمان آغاز بحران کرونا امروز به پایان می رساند. وی طی یک هفته سفرش به اروپا از ایتالیا ، فرانسه ، هلند و نروژ بازدید و با مقامات بلندپایه این کشورها دیدار و گفت‌وگو کرده است.

این سفر که در بحوحه روابط شکرآب چین با غرب به دلیل شیوع کرونا انجام می گیرد، علاوه بر فرصتی جهت گسترش مناسبات، تلاشی از سوی هر دو طرف چینی و اروپایی برای رفع سوء تفاهم ها نیز به شمار می رود.

همانطور که وزیر امور خارجه آلمان اواخر خرداد در مصاحبه با نشریه بیلد گفت اروپا به چین به چشم ابرقدرت آینده جهان می نگرد و از این رو تمایل دارد که بحث همکاری های خود با این کشور را فراتر از همکاری های تجاری و اقتصادی و سیاسی گسترش دهد.

اروپایی ها در میانه تنش های تجاری و سیاسی-امنیتی خود با دولت «دونالد ترامپ» نیم نگاهی نیز به رقیب دیرینه غرب در شرق دور دارند که اکنون با پیشرفت ها و توانمندی های غیرقابل انکارش، در قامت اژدهایی زرد در تمامی عرصه های اقتصادی، صنعتی، نظامی و فناوری قد علم کرده و به اذعان برلین به زودی جایگاه ابرقدرت جهان را از آن خود خواهد کرد.

این روند به ویژه پس از روی کار آمدن ترامپ و افول قدرت آمریکا در عرصه بین المللی بخاطر سیاست های یکجانبه، منفعت طلبانه و غیرمسئولانه واشنگتن تسریع شده است. این رویکرد که با شعار «نخست آمریکا»ی ترامپ عجین شده، ناخرسندی اروپا به عنوان همپیمان قدیمی ایالات متحده را به دنبال داشته و اعتراض قدرت های برتر قاره سبز را برانگیخته است. «هایکو ماس» به تازگی در این خصوص گفته است که آمریکا بیشتر از دریچه رقابت با چین به بقیه جهان نگاه می کند و از زمان ریاست جمهوری ترامپ تمایل ایالات متحده برای بازی در نقش یک قدرت نظم جهانی کاهش یافته است.

در چنین موقعیتی چین از این شکاف ژئوپلیتیکی بهره جسته و با وجود برخی اختلاف نظرها با اروپا بر سر مسائل منطقه ای خود از جمله تحولات تایوان و هنگ کنگ، به دنبال حل تنش ها و یافتن جای پای محکمی در قاره سبز و نزدیکی بیشتر به اتحادیه اروپا است.

به این ترتیب سفر وزیر خارجه چین پس از توقف وی در پاریس، رم، لاهه و اسلو در برلین که ریاست دوره ای شورای اروپا را عهده دار است، به اوج خود می رسد. از همین رو است که سخنگوی وزارت خارجه چین این سفر را بسیار با اهمیت ارزیابی کرده و رسانه های دولتی چین از آن به عنوان ‘نبرد علیه ذهنیت جنگ سرد آمریکا’ یاد می کنند.

وانگ در هنگام توقف خود در رم خطاب به کشورهای اروپایی در مورد ‘خرابکاری از خارج’ که به روابط اروپا و چین آسیب می رساند، هشدار داد و منظور او بدون شک ایالات متحده بود. به گفته وی اتحادیه اروپا و چین اکنون باید برای غلبه بر ‘حواس پرتی ها و مشکلات’ با هم همکاری کنند. بشریت در چهارراه پیشرفت و قهقرا ، همبستگی و تفرقه و همکاری و انزوا قرار دارد.

پکن چهار اولویت را قبل از عزیمت وانگ اعلام کرده بود: مبارزه مشترک با ویروس کرونا ، تقویت روابط چین و اروپا ، صلح جهانی و حمایت از اتحاد و توسعه اروپا. کارشناسان بر این باورند که به ویژه مورد آخر نشانه تلاش پکن برای گرفتن جای آمریکا در مناسبات دو سوی آتلانتیک است.

وزیر خارجه چین همچنین هدف ابهام زدایی در مورد مقصر شناخته شدن کشورش در همه گیری جهانی کرونا را در دستور کار قرار داده است. در همین راستا وانگ یی در نروژ گفت هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا از چین آمده باشد، اینکه چین اولین کشوری بوده که وجود این بیماری را به سازمان بهداشت جهانی اطلاع داده به این معنا نیست که اولین منشا شیوع کرونا بوده است.

به گفته وی پکن در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی دریافت کرده‌ که نشان می‌دهد این ویروس در نقاط مختلف جهان دیده شده و ممکن است این موارد زودتر از چین اتفاق افتاده باشد. با این حال «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا، چین را مسئول شیوع کرونا در جهان می‌داند و معتقد است این کشور در واکنش به این همه‌گیری دیر عمل کرده است.

وانگ همچنین می خواهد توافق نامه حمایت از سرمایه گذاری برنامه ریزی شده بین اتحادیه اروپا و چین را ارتقا دهد. این مسئله طی ماه های اخیر در بین مقامات اروپایی مطرح شده و برخی از آنها پکن را به جانبداری بیشتر از شرکتهای چینی در مقایسه با شرکت های غربی متهم کرده اند.

چنان که پیداست اروپا نمی خواهد فرصت همکاری و نزدیکی به چین را در دورانی که آمریکا به دنبال تنبیه همپیمانانش به دلیل نافرمانی است، از دست بدهد. به ویژه آلمان که یکی از طرف های تجاری اصلی چین در قاره سبز به شمار می رود، بیش از دیگران از این بهبود مناسبات استقبال می کند. روز دوشنبه سخنگوی ماس در خصوص دیدار امروز وی با وانگ یی گفت که این دیدار فرصتی را برای گفتگو در مورد ‘تعدادی از موضوعات مهم’ از جمله مقابله جهانی با ویروس کرونا، راهبرد های احیای تجارت دوجانبه، حاکمیت قانون و حقوق بشر فراهم می کند. در عین حال وضعیت هنگ کنگ نیز قطعاً مورد بحث قرار خواهد گرفت.

نشریه اشپیگل در تحلیل اهداف این سفر نوشته است: روابط چین با غرب از زمان ابتلا به بیماری همه گیر کووید-۱۹ پرتنش شده است. این شایعه که مقامات چینی ابتدا این شیوع را پنهان می کردند اکنون در چین کم رنگ شده ، اما در خارج از کشور مخصوصا ایالات متحده همچنان زنده و دستاویزی برای تبلیغات ترامپ علیه پکن است.

همانطور که ​​بسیاری از ناظران پیش بینی می کنند، در جنگ سرد جدیدی که به راه افتاده، از دیدگاه چین و آمریکا بسیار مهم است که اروپایی ها چه موضعی می گیرند و جانب کدام طرف را می گیرند. در حالی که واشنگتن می خواهد آنها را به سمت خودش بکشاند، جلوگیری از شکل گیری یک جبهه متحد در غرب برای پکن موفقیتی بزرگ خواهد بود.

به نوشته اشپیگل آمریکا نیز پیشتر تلاش مشابهی را در اروپا به نمایش گذاشته است؛ در ماه جولای و آگوست (تیر و مرداد) «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده ، دو بار اروپا را گشت. وی در لندن به «بوریس جانسون» به دلیل تصمیم انگلستان مبنی بر حذف هوآوی از شبکه ۵G تبریک گفت. پمپئو در پایتخت اسلوونی بیانیه مشترک ضد هوآوی را امضا کرد و در جمهوری چک از پایتختی بازدید کرد که اخیرا خواهرخواندگی خود را با تایپه در راستای سرمایه گذاری در تایوان اعلام کرده است.

در نقطه مقابل سفر پمپئو که با تبلیغات رسانه ای همراه بود، سعی شد که سفر اروپایی وانگ بدون سر و صدا ادامه یابد. در برخی از پایتخت های اروپا ، تاریخ های تعیین شده این سفر را تنها در صورت درخواست می شد یافت. با این حال علیرغم سکوت رسانه های غربی، رسانه های چینی از دستاوردهای مهم این سفر برای پکن خبر می دهند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یک × 1 =