چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۹:۵۷
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

کسری بودجه عربستان به بیش از ۷۹ میلیارد دلار می رسد

به گزارش روز چهارشنبه فرهنگ سار ، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت ؛ بر اساس گزارش دولت عربستان به دنبال بحران شیوع ویروس کرونا و کاهش قیمت نفت کسری بودجه این کشور در سال ۲۰۲۰ از ۵۰ میلیارد دلار به بیش از ۷۹ میلیارد دلار تا پایان سال افزایش یافته است. با این حال، وزارت […]



به گزارش روز چهارشنبه فرهنگ سار ، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت ؛ بر اساس گزارش دولت عربستان به دنبال بحران شیوع ویروس کرونا و کاهش قیمت نفت کسری بودجه این کشور در سال ۲۰۲۰ از ۵۰ میلیارد دلار به بیش از ۷۹ میلیارد دلار تا پایان سال افزایش یافته است.

با این حال، وزارت دارایی عربستان پس از کاهش هزینه های بودجه ۲۰۲۱ در مقایسه با هزینه های سال ۲۰۲۰ وعلی رغم اعتراف به دشواری پیش بینی زمان مورد نیاز برای بهبود شرایط، انتظار دارد که این کسری تا پایان سال آینده نصف شود.

عربستان، بزرگترین صادرکننده نفت جهان که بیش از دو سوم درآمد آن از صادرات نفت خام تامین می شود، سعی دارد تا اقتصاد خود را از تک بعدی بودن و وابستگی به نفت خارج کند تا با کاهش قیمت نفت و تعطیلی ها و ترس ناشی از شیوع ویروس کرونا آسیب نبیند.

ریاض که ماه گذشته از طریق وبینار میزبان اجلاس سالانه G۲۰ بود، به دنبال تأمین اعتبار برنامه هایی برای ولیعهد جوان این کشور «محمد بن سلمان» است که تمرکز آن بر گردشگری و سرگرمی و سرمایه گذاری در فناوری و هوش مصنوعی است.

«سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان سعودی در جلسه هیأت دولت گفت: امسال سال دشواری برای همه ما بود که ضرورت اتخاذ اقدامات و ابتکارات استثنایی را ایجاب کرد.

وی تأکید کرد که بودجه سال آینده بر اولویت حفظ سلامت و ایمنی شهروندان و ساکنان مقیم عربستان و ادامه تلاش ها برای محدود کردن اثرات این بیماری همه گیر بر اقتصاد است.

در همین راستا وزارت دارایی در گزارش خود در مورد بودجه سال آینده نیز اظهار داشت که انتظار می رود کسری بودجه در پایان سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۹۸ میلیارد ریال (حدود ۷۹ میلیارد دلار) افزایش یابد.

این در حالی است که کسری بودجه سال ۲۰۱۹ حدود ۳۵ میلیارد دلار گزارش شده بود.

در همین حال خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد که عربستان سعودی امسال صدها میلیون دلار را در نتیجه تعلیق عمره و کاهش شرکت کنندگان در مراسم حج از دست داد در حالی که این کشور سالانه میلیون ها مسلمان را از سراسر جهان میزبانی می کرد.

 به این موارد ادامه جنگ یمن را هم باید اضافه کرد که سالیانه میلیاردها دلار از بودجه این کشور را می بلعد.

از سال ۲۰۱۴، بودجه های عربستان شاهد کسری مداوم بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار بوده است که سبب شد تا این کشور هم از وام و هم از ذخایر ارزی خود استفاده کند که  از ۱۲۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۹۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت در حالی که پیش بینی می شود میزان این ذخایر به ۷۴.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ کاهش یابد.

سود غول نفتی عربستان (آرامکو) نیز در اولین سال حضور در بازار تجارت داخلی در سه ماهه سوم امسال ۴۴.۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

آرامکو از زمان اعلام افشای سود خود در سال گذشته  از کاهش مداوم سود سه ماهه خبر داده است که این امر فشارهای بیشتری را بر دولت ایجاد کرده که به دنبال اجرای پروژه های بلند پروازانه به ارزش میلیاردها دلار برای متنوع سازی اقتصاد است.

طرح آرامکو به عنوان بزرگترین سهام بورس در جهان با ارزش ۲۹.۴ میلیارد دلار در مقابل فروش ۱.۷ درصد سهام خود، در دسامبر سال ۲۰۱۹ در بورس عربستان قرار گرفت.

این شرکت قبل از عرضه سهام، متعهد شد که در سال ۲۰۲۰ مبلغ ۷۵ میلیارد دلار سود سهام پرداخت کند.

اقتصاددانان می گویند عربستان سعودی برای تعادل بودجه خود به قیمت خام حدود ۸۰ دلار در هر بشکه نیاز دارد که بسیار بیشتر از قیمت فعلی آن در حدود ۵۰ دلار است.

صندوق بین المللی پول انتظار دارد که اقتصاد عربستان در سال ۲۰۲۰ حدود ۵.۴ درصد کاهش یابد در حالی که عربستان سعودی می گوید نرخ کاهش امسال به ۳.۷ درصد خواهد رسید و در سال آینده ۳.۲ درصد رشد خواهد کرد.

عربستان سعودی تاکنون بیش از ۳۶۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرده  که از این تعداد ۶ هزار فوتی ثبت شده که بالاترین میانگین مرگ و میر ناشی از این ویروس در منطقه خلیج فارس است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

12 + 10 =