یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۵۱:۲۲
دسته بندی: هنری
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰

پخش مستندها از تلویزیون سازندگانشان را تازه متوجه مخاطب وسیع کرد

مدیر مرکز مستند سوره با بیان اینکه مستند تلویزیونی قبلا طرفدار نداشت، می‌گوید، الان اوضاع فرق کرده و بازخورد مستندهای تلویزیونی در مقایسه با بسترهای دیگری مثل VOD یا سینما بیشتر است. یاسر فریادرس، مدیر مرکز مستند سوره، درباره نظر خود صاحبان اثر درباره پخش آثارشان از قاب تلویزیون و میزان تمایل آن‌ها به شرکت […]



مدیر مرکز مستند سوره با بیان اینکه مستند تلویزیونی قبلا طرفدار نداشت، می‌گوید، الان اوضاع فرق کرده و بازخورد مستندهای تلویزیونی در مقایسه با بسترهای دیگری مثل VOD یا سینما بیشتر است.

یاسر فریادرس، مدیر مرکز مستند سوره، درباره نظر خود صاحبان اثر درباره پخش آثارشان از قاب تلویزیون و میزان تمایل آن‌ها به شرکت در جشنواره تلویزیونی مستند، به فرهنگ سار گفت: سال‌های قبل وقتی اساسا اسم ژانر تلویزیونی می آمد خیلی طرفدار نداشت و وقتی مستندسازها می‌خواستند کاری را نقد کنند می گفتند، این کار تلویزیونی است. ولی در سال‌های اخیر این مفهوم جا افتاده است که یک مستند تلویزیونی می تواند مستند درجه یکی باشد و بازخوردهای خیلی خوبی هم داشته باشد. بنا به تجربه فیلمسازان بازخوردهای پخش تلویزیونی آثار مستند چه درخصوص سوژه های اثر و چه صاحبان اثر قابل مقایسه با بسترهای دیگری مثل VOD یا سینما نبوده و این نشان از قدرت تلویزیون دارد که یک پدیده قابل بررسی است.

او با اشاره به اینکه خانه اصلی مستند، تلویزیون است، گفت: بعضی مستندسازها پس از پخش آثارشان از قاب تلویزیون تازه معنی مخاطب وسیع را متوجه شدند.

مدیر مرکز مستند سوره، در رابطه با پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند و نحوه شکل‌گیری آن بیان کرد: شاید بتوان گفت که پیش از جشنواره تلویزیونی مستند، جشنواره‌ای نبود که به مستندهای تلویزیونی بپردازد و همیشه مستندهای غیرتلویزیونی بودند که در جشنواره‌ها برجسته می‌شدند. به همین سبب برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند اتفاق بزرگی است و دراین پنج دوره توانسته جایگاه مهمی را بین مستندسازان پیدا کند. چرا که به نظر بنده خانه‌ی اصلی مستند و اصلی‌ترین قالب و جایگاهی که برای آن وجود دارد، تلویزیون است.

فریادرس با تاکید بر تبدیل شدن جشنواره تلویزیونی مستند به یکی از مهمترین و پرمخاطب‌ترین جشنواره‌ها افزود: سرمایه هر جشنواره مخاطبان آن است. جشنواره تلویزیونی مستند نیز پرمخاطب‌ترین جشنواره مستند کشور است و مخاطب میلیونی تلویزیون با مخاطبان جشنواره های دیگر قابل مقایسه نیست. همچنین این موضوع خیلی برای مستندسازان مهم است که پس از پخش مستندشان، از مخاطبان اثر بازخورد دریافت کنند که این امر پس از پخش آثار آن‌ها از قاب تلویزیون محقق شد و بعضی مستندسازها پس از پخش آثارشان از قاب تلویزیون تازه معنی مخاطب وسیع را متوجه شدند.

وی در ادامه گفت: ما امسال مستندهای «خانه‌ای برای تو»، «برادرم نادعلی»، «اصغرآقا آکتورسینما»، « آدور» و «آنجا سپیده‌دم» را به عنوان پنج اثر راه یافته‌ی مرکز مستند سوره در بخش بلند و بخش اصلی جشنواره داریم که برخی از این آثار برای نخستین بار در جشنواره رونمایی می شوند و تا اینجا هم با استقبال خوبی روبرو شدند.

فریادرس با اشاره به این موضوع که در مرکز مستند سوره مستندهایی با موضوعات مختلف تولید می‌شود، بیان کرد: سعی کردیم در جشنواره تلویزیونی مستند هم با آثاری در موضوعات متنوع و ژانرهای مختلفی چون دفاع مقدس، اجتماعی و پرتره حضور داشته باشیم و امیدواریم در داوری هم اتفاقات خوبی رخ دهد و دوستان مستندساز ما مزد زحمات خود را بگیرند.

یاسر فریادرس

فریادرس در انتها به رویکرد مرکز مستند سوره برای تولید آثار مستند اشاره کرد و گفت: مرکز مستند سوره در دو سال اخیر، تمرکز خاصی روی ساخت آثار مستند با موضوعات و مسائل اجتماعی داشته‌ است. چرا که یکی از مهمترین مسائل روز جامعه، پدیده های اجتماعی است و پیوند آن با منافع ملی برای کشور موضوعیت دارد. در کنار اینها دغدغه های سابق خود در حوزه تاریخ معاصر به خصوص پهلوی را نیز در شکل مستند آرشیوی دنبال می کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

7 − 5 =