چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۰:۰۱
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷

مکزیک امیدوار به حل بحران مهاجرت در دوره ریاست بایدن

به گزارش روز یکشنبه فرهنگ سار، «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهوی مکزیک که پس از هفته‌ها تعلل در به رسمیت شناختن «جو بایدن» به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، سرانجام سه شنبه(۲۵ آذر) پیروزی وی را تبریک گفت، این بار پیشقدم شده تا پس از رئیس‌جمهوری آرژانتین دومین مقام آمریکای لاتین باشد که با بایدن وارد […]



به گزارش روز یکشنبه فرهنگ سار، «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهوی مکزیک که پس از هفته‌ها تعلل در به رسمیت شناختن «جو بایدن» به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، سرانجام سه شنبه(۲۵ آذر) پیروزی وی را تبریک گفت، این بار پیشقدم شده تا پس از رئیس‌جمهوری آرژانتین دومین مقام آمریکای لاتین باشد که با بایدن وارد گفت و گو می‌شود.

به گزارش تارنمای شبکه تلویزیونی تله سور، اوبرادور در تماس تلفنی با بایدن پیرامون موضوع مهاجرت و توافق‌های تجاری از سال آینده میلادی (۲۰۲۱) گفت و گو کرد. رئیس دولت مکزیک در بیان هدف از این مکالمه تلفنی در پیامی توییتری نوشت: ما بار دیگر تعهد خود بر همکاری‌های دوجانبه با آمریکا در جهت رفاه مردم را تایید کردیم.

مهاجرت همواره موضوع تنش آفرینی در روابط ترامپ و دموکرات ها بوده و کاهش مهاجران قانونی و غیرقانونی شعار اصلی ترامپ در انتخابات بود. او تلاش های اجرایی زیادی را برای تغییر سیاست صدور روادید، اخراج مهاجران لاتین تبار و تغییر ساختار پناهندگی در آمریکا انجام داده است.
در مقابل بایدن رویکرد ترامپ درباره مهاجرت و پناهجویان را رد کرده و آن را «شکست اخلاقی» توصیف کرده است. این رئیس‌جمهوری منتخب همواره از اصلاحات جامع در زمینه مهاجرت حمایت کرده و بر ریشه یابی معضل مهاجرت تاکید دارد.
سیاست‌های ترامپ در قبال مهاجران لاتینی، روندی که در حال اصلاح چهره امریکا در میان جوامع امریکای لاتین بود را متوقف کرد و بار دیگر خاطرات تلخ تجربه حضور و مداخله امریکا در کشورهای امریکای لاتین را زنده کرد و موجب تقویت جریان‌های ضد امریکایی در این کشورها شد. احداث دیوار میان امریکا و مکزیک صرفا دیواری برای مکزیکی‌ها نبود بلکه به نماد سیاست خصمانه امریکا علیه امریکای لاتین تبدیل شد.
ترامپ در سال های اخیر با تاکید بر اینکه مکزیک باید بابت دیوار مرزی که او دارد بین دو کشور می‌سازد، پول پرداخت کند، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، ‌ همتای مکزیکی خود را تحت فشار قرار داد تا تدابیر امنیتی در مرزهای مکزیک را در مقابل مهاجران از سوی آمریکای مرکزی تشدید کند.

در حالی که تعدادی از سران جهان پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفته بودند، رئیس جمهور مکزیک پیش از این گفته بود که منتظر نتایج رسمی نهایی انتخابات می ماند.

وی در این رابطه به رسانه ها اعلام کرده بود به دلیل ابهام در نتایج، عجله نکرده و منتظر می ماند و دلیل خود را احترام به حق تعیین سرنوشت از سوی ملت ها و عدم مداخله در امور داخلی واشنگتن براساس سیاست خارجی مکزیک عنوان کرده بود.

آمریکا یکی از بزرگترین شرکای تجاری مکزیک است که حدود ۹۰ درصد تولیدات خود را به همسایه اش صادر می کند. حجم مبادلات تجاری میان دو کشور، به رغم ضربات سهمگین همه گیری بر اقتصاد مکزیک که این کشور را به مرز رکود کشانده، بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار بوده است.  

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × سه =