یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۳:۰۴:۳۲
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶

مقام سابق کاخ ‌سفید: ترامپ به براندازی حکومت در آمریکا فکر می‌کند

به گزارش روز دوشنبه فرهنگ سار، سی ان ان گزارش داد: دونالد ترامپ در جریان جلسه روز جمعه گذشته (۲۸ آذرماه) در کاخ سفید بحث برقراری حکومت نظامی را مطرح کرد و برخی از افراد حاضر دراین جلسه را وحشت زده ساخت، افرادی که طی چهار سال گذشته به شنیدن  سخنان «غیردموکراتیک» و «فتنه جویانه» […]



به گزارش روز دوشنبه فرهنگ سار، سی ان ان گزارش داد: دونالد ترامپ در جریان جلسه روز جمعه گذشته (۲۸ آذرماه) در کاخ سفید بحث برقراری حکومت نظامی را مطرح کرد و برخی از افراد حاضر دراین جلسه را وحشت زده ساخت، افرادی که طی چهار سال گذشته به شنیدن  سخنان «غیردموکراتیک» و «فتنه جویانه» وی عادت دارند.

دونالد ترامپ ناامید از دستگاه قضایی و با بسته شدن راههای قضایی برای تغییر نتیجه آرای انتخاباتی به نفع خود، حال که  تنها راه برای حفظ قدرت را در ایجاد آشوب و ناامنی در آمریکا می بیند؛ در تازه ترین توئیت خود  از لفظ «حکومت نظامی» استفاده کرد؛ عبارتی که طی روزهای اخیر توسط «مایکل فلین» به شخص رئیس جمهوری توصیه شده بود.

سی ان ان با توجه به توئیت روز ۳۰ آذرماه  ترامپ درادامه  افزود: درجریان  جلسه ۲۸ آذرماه در محل دفتر ریاست جمهوری واقع در کاخ سفید زمانی که برخی از مقامات ارشد کاخ سفید زمانی که بحث هایی درباره فعال کردن مساله حکومت نظامی شنیدند، زنگ های خطر را برای رسانه های آمریکایی به صدا در آوردند.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید که هفته گذشته در جریان مصاحبه با شبکه تلویزیونی «نیوزماکس» (NewsMax)  به ترامپ برای باقی ماندن در قدرت اعمال حکومت نظامی را توصیه کرده بود برای حضور درجلسه جمعه گذشته (۳۰ آذرماه) به کاخ سفید دعوت شد.

تمارنمای شبکه سی ان ان می نویسد: هرچند ترامپ در توئیت خود با به کار بردن عبارت «حکومت نظامی» آنرا یک دروغ می داند اما دو مقام کاخ سفید مطلع ازجلسه روز جمعه به این شبکه گفتند که هرچند ترامپ  این ایده را مورد تایید قرار نداد اما این طرح در آن جلسه به بحث گذاشته شد.

سی ان ان درادامه نوشت: با این حال حتی اشاره به عبارت حکومت نظامی می تواند آتش خشم  بسیاری از هواداران ترامپ که معتقدند در نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا تقلب صورت گرفته، شعله ور سازد و  از آن برداشت ایجاد آشوب و اغتشاش در آمریکا شود.

بنابر «قانون شورش» رئیس جمهوری آمریکا قادر به اعمال حکومت نظامی است

«الیزابت نیومن» دستیار سابق مشاور امنیت ملی در دولت دونالد ترامپ درباره این نگرانی به سی ان ان گفت: توطئه افراد حامی ترامپ مبتنی بر قانون شورش مصوب سال ۱۸۰۷ میلادی (Insurrection Act of ۱۸۰۷) است که چنانچه در آمریکا شورش و قیامی که منتج به بلوا در این کشور شود، شخص ریاست جمهوری مجاز به  اعمال حکومت نظامی است.

اقدام ترامپ تسریع در براندازی حکومت آمریکا است

نیومن افزود: برای گروه های  هوادارافراطی  ترامپ ، شنیدن چنین عبارتی از سوی وی به منزله علامتی و دست آویزی است که به خیابانها بریزید و دست به اغتشاش بزنید.

نیومن که به گفته سی ان ان همچنین مشاور  در گروه ضد ترامپ موسوم به «بایگدیگر به دفاع از دموکراسی بپردازیم»  (anti-Donald Trump political group Defending Democracy Together) است به این شبکه خبری گفت: مفهومی که (این عبارت) برای گروه های افراطی آشوبگر  هوادار ترامپ بویژه گرو های فرانژادپرست سفید پوست در بردارد،  «تسریع»  در سرنگون ساختن حکومت و دولت آمریکا دارد، این گروها بر این باورند که با  ایجاد آشوب و اغتشاش در آمریکا رخدادن  جنگ داخلی در آمریکا تسریع می شود.

نیومن درادامه به سی ان ان گفت: بنابراین،  زمانی که چنین افراد و گروه هایی از  رئیس جمهوری آمریکا می شنوند که وی از ایده اعمال حکومت نظامی استقبال می کند ، باید بطور قطع شاهد اقدامات آشوبگرانه برای  آنکه (مکانیزم) قانون شورش توسط شخص رئیس جمهوری فعال شود؛ باشیم.

ترامپ نشان داد که قصد کناررفتن از قدرت را ندارد

ترامپ که از زمان اعلام حضور در کارزار انتخاباتی در تابستان سال ۲۰۱۵ میلادی و تا ورود به کاخ سفید و درحالی که تنها یک ماه دیگر از دوره ریاست جمهوری وی باقی مانده است، تمامی قواعد و عرف دیپلماتیک را زیر پا نهاده، نشان داده که قصد کناررفتن از قدرت را ندارد.

وی که بعنوان سومین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا فردی بود که به علت تصمیم و اقدامات  وی استیضاح شد و از دیوار بلند استیضاح بدون حضور در هیچ یک از جلسات عبور کرد، مقاومت وی در نپذیرفتن شکست در انتخابات، نشانه هایی نگران کننده از به خطر افتادن شاکله نظامی سیاسی آمریکا است.

ترامپ در مصاحبه  اختصاصی با شبکه خبری   «سی بی اس نیوز» که  در مورخ ۲۶ اکتبر ۲۰۲۰ برابر با ۱۵ مهرماه ۱۳۹۹ انجام شد به صراحت گفت که وی قصد کنار رفتن از قدرت را ندارد.

«لزلی شتال»  (Lesley Stahl) مجری ویژه  برنامه «۶۰ دقیقه» این شبکه خبری  در آنزمان از وی پرسید: در زمان مسئولیت شما شاهد  شیوع اپیدمی (ویروس کرونا)  تظاهرات ضد نژادپرستی و به تبع آن غارت و اغتشاش بودیم، به جهت  خواهان این شغل (سمت) هستید و می خواهید همچنان رئیس جمهوری آمریکا باقی بمانید.

ترامپ در پاسخ  گفته بود: برای اینکه بزرگترین کارها را انجام داده ام، هنوز آنها را تمام نکرده ام و زمانی که آنها را به پایان رسانم، آمریکا به جایگاهی خواهد رسید که هرگز تا پیش از آن قرار نداشته است.

فراخوان به حضور ناآرام در واشنگتن  دی.سی

ترامپ درحالی روز گذشته از عبارت «حکومت نظامی» در حساب توئیتر خود استفاده کرد و آنرا یک خبر جعلی دانست که تلاش دارد زمینه تحریک هواداران خود را برای فراخوانی که برای ششم ژانویه برابر با ۱۷ دی ماه داده است را مهیا سازد.

ترامپ  ۲۹ آذرماه در فراخوانی  در حساب توئیتر خود نوشته بود: از لحاظ آماری این غیرممکن است که نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را ببازم، ششم ژانویه (۱۷ دی ماه) در واشنگتن دی. سی اعتراضات بزرگی (برپا کنید)، آنجا باشید و «نا آرام» باشید.

رئیس سابق سیا: روزهای بسیار خطرناکی در پیش رو است

اکنون این هشدار «جان برنان» رییس پیشین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)  که در ۲۸ آبان ماه، حدود دو هفته پس از انتخابات درباره پافشاری ترامپ مبنی بر تقلب داده بود، رنگ حقیقت به خود می گیرد.

برنان در آن تاریخ به شبکه خبری سی ان ان  گفته بود: ۶۰ روز آینده با حضور ترامپ در  کاخ سفید، روزهای بسیار خطرناکی است، ترامپ همچنان قصد ربودن انتخابات از بایدن را دارد.

جو بایدن با کسب ۳۰۲ رای الکترال برنده انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا شد و ترامپ نیز با کسب ۲۳۲ رای الکترال شکست خورد.

**۱۳۰۲**

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نوزده − 5 =