جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۱۲:۰۹
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶

صربستان در یک قدمی پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا

به گزارش فرهنگ سار، اتاق بازرگانی صربستان در این رابطه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد، مطمئنا تصویب پیش نویس قانون فدرال توسط فدراسیون روسیه یک علامت مثبت است که تا پایان امسال می توان پایان فرایند عضویت صربستان در اوراسیا را در دوما و تصویب آن از چهار عضو دیگر اتحادیه اقتصادی اوراسیا انتظار داشت. […]



به گزارش فرهنگ سار، اتاق بازرگانی صربستان در این رابطه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد، مطمئنا تصویب پیش نویس قانون فدرال توسط فدراسیون روسیه یک علامت مثبت است که تا پایان امسال می توان پایان فرایند عضویت صربستان در اوراسیا را در دوما و تصویب آن از چهار عضو دیگر اتحادیه اقتصادی اوراسیا انتظار داشت.

قابل ذکر است که صربستان توافق نامه با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در ۲۵ اکتبر سال ۲۰۱۹ (۳ آبان ۱۳۹۸) در مسکو به امضا رساند. این توافق نامه از سوی نخست وزیران فدراسیون روسیه، بلاروس، قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، ارمنستان و صربستان به امضا رسید.

پارلمان صربستان در نشست ۲۴ فوریه امسال ( ۲۰۲۰) این توافق نامه را به تصویب رساند.

بنابر گزارش های دریافت شده حدود ۵۰ کشور اروپایی و آسیایی علاقمند به همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند، در این راستا می توان گفت که تاکنون ویتنام و سنگاپور و همچنین توافق نامه موقت که منجر به ایجاد تجارت بدون گمرکی با ایران می شود به امضا رسیده است. همچنین مذاکرات با مصر آرژانتین، اردن و تایلند در شرف انجام است.

توافق نامه صربستان با اتحادیه اوراسیا شامل توافق نامه های معتبر تجارت آزاد نیز می شود که صربستان با فدراسیون روسیه، بلاروس و قزاقستان دارد.

توافق شده است که صربستان می تواند به کشورهای عضو اوراسیا از جمله ۲ هزار تن سیگار، ۴۰۰ تن پنیرنیمه سخت و سخت، مقادیر نامحدود پنیر بز و گوسفند صادر کرد.

شرکت های اروپایی و جهانی در حال باز کردن تولیدات خود در صربستان هستند تا به این طریق از دسترسی آزاد و بدون گمرکی با کشورهایی که صربستان با آنان توافق نامه تجارت آزاد دارد، استفاده کنند.

صربستان با صادرات حدود یک میلیارد دلار در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی (۱۳۹۷-۱۳۹۸) اولین صادرکننده محصولات و تولیدات از منطقه جنوب شرقی اروپا به فدراسیون روسیه است. تنها کشورهای اتریش و مجارستان از کشورهای این منطقه از اروپا به شمار می روند که بیشتر از صربستان به فدراسیون روسیه صادرات داشتند.

بیشترین همکاری های صربستان با کشورهای منطقه اوراسیا در زمینه های کشاورزی و تولیدات مواد غذایی، انرژی، صنعت، فناوری های نوین و نوآوری ها، صنایع زیرساخت و ساز و شیمیایی، همکاری های مالی و بیمه، حمل و نقل، همکاری های علمی و فنی، گردشگری و فناوری اطلاعات و ارتباطات ثبت شده است.

داده های دریافتی نشان می دهد که تبادلات تجارت خارجی صربستان با کشورهای اتحادیه اوراسیا از سال ۲۰۱۵ رو به افزایش بوده است. تبادلات تجارت خارجی صربستان در سال ۲۰۱۹ با کشورهای اوراسیا بالغ بر ۳.۹ میلیارد دلار بوده که صادرات کالا به میزان یک میلیارد دلار و واردات بالغ بر ۲.۸۲ میلیارد دلار بوده است.

شاخص های تجارت خارجی صربستان در سال ۲۰۲۰ به دلیل بیماری همه گیر ویروس کرونا و همچنین نوسانات ارز روبل ناشی از افت قیمت نفت در ماه مارس(اسفند-فروردین) کاهش یافته است. به همین دلیل صادرات صربستان به کشورهای عضو اوراسیا در ۵ ماه امسال (۲۰۲۰) نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷.۳ درصد کاهش یافته است و صادرات به روسیه کاهش ۷.۱ درصد داشته است.

واردات صربستان از کشورهای عضو اوراسیا نیز با کاهش ۹.۴ درصد رو به رو بوده و این در حالیست که واردات از روسیه ۹.۹ درصد ثبت شده است.

محصولات بالقوه برای صادرات به بازار کشورهای عضو اوراسیا عبارتند از؛ میوه و سبزیجات کنسرو شده، مربا، آب میوه، کمپوت، میوه های خوراکی و ساقه های گل رز، کاشی های سرامیکی، مبلمان، غذای حیوانات اهلی و همکاری در زمینه های ساخت و ساز و اطلاعات و ارتباطات برآورد شده است.

 براساس داده های نظرسنجی افکار عمومی که نوامبر ۲۰۱۹ میلادی (آبان-آذر) انجام شده است، ۴۷.۷ درصد شهروندان صربستان از عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا حمایت کردند و ۱۷.۶ درصد از شهروندان این کشور خواهان ورود به اتحادیه اوراسیا با روسیه و ۳۴.۸ درصد مخالف هر دو بودند.

برخی از مقامات صربستان با اشاره به اینکه توافق نامه تجارت آزاد با اوراسیا یک توافق نامه تجاری است و سیاسی نیست گفته اند که صربستان با ترکیه نیز توافق نامه مشابهی را امضا کرده و این امر برای بالا بردن سطح تبادلات تجاری و اقتصادی و همکاری در حوزه های مختلف است.

ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا بشمار می روند.

جمعیت کل کشورهای عضو اتحادیه در ژانویه ۲۰۱۶ حدود ۱۸۲ میلیون نفر، معادل ۲.۵ درصد جمعیت جهان بوده است. میانگین نرخ بیکاری نیز در میان کشورهای عضو ۵.۳ درصد است که ۴.۹ درصد کمتر از نرخ متوسط بیکاری در اتحادیه اروپا به شمار می رود.

تولید ناخالص داخلی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۴میلادی،  ۲.۲ تریلیون دلار بود که ۳.۲ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را تشکیل می‌داد.

همچنین، کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا سالانه ۶۰۷ میلیون تن نفت خام و ۶۸۲ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید می‌کنند که به ترتیب ۱۴.۶درصد، ۱۸.۴ درصد کل تولیدات جهانی است. بیشترین وزنه در آمارهای اشاره شده برای روسیه است.

دراکتبر سال ۲۰۰۰ میلادی اولین نهاد همکاری مشترک پس از شوروی توسط بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان با هدف تاسیس یک رژیم تجارت آزاد و ایجاد یک نظام گمرکی واحد میان اعضا به نام «جامعه اقتصادی اوراسیا» شکل گرفت.  

ایجاد شرایط لازم برای ثبات توسعه اقتصادی کشورهای عضو به منظور بهبود استاندارد زندگی اتباع کشورهای اتحادیه، برقراری بازار مشترک برای کالاها، خدمات، سرمایه و نیروی کار در داخل اتحادیه، مدرن سازی جامع، همکاری و رقابتی کردن اقتصاد کشورهای اتحادیه در اقتصاد جهانی از اهداف مهم این اتحادیه اقتصادی محسوب می شوند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

بیست + سیزده =