پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۲۶:۵۳
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳

شب پر التهاب انتخابات آمریکا با تظاهرات، سه شکایت و انتظار برای نتایج نوادا

به گزارش روز پنج شنبه فرهنگ سار، انتخابات آمریکا شب گذشته نیز تحولات نفس گیری را پشت سرگذاشت، بایدن برنده دو ایالت بزرگ دیگر شد و تنها یک گام با اعلام پیروزی در این انتخابات فاصله دارد. با این حال ترامپ از تکرار ادعای تقلب و دستکاری آرا خسته نشده و همچنان آن را مطرح […]



به گزارش روز پنج شنبه فرهنگ سار، انتخابات آمریکا شب گذشته نیز تحولات نفس گیری را پشت سرگذاشت، بایدن برنده دو ایالت بزرگ دیگر شد و تنها یک گام با اعلام پیروزی در این انتخابات فاصله دارد. با این حال ترامپ از تکرار ادعای تقلب و دستکاری آرا خسته نشده و همچنان آن را مطرح می کند، وی علاوه بر ارائه شکایت به دیوان عالی، طرفدارانش را نیز تهییج می کند که به خیابان ها ریخته و شورش کنند.

نشریه هندلز بلات آلمان با اشاره به این تحولات نوشت: در یک هیجان واقعی انتخاباتی ، جو بایدن در حال عبور از خط پایان است. پس از پیروزی وی در میشیگان ، فقط یک ایالت دیگر جواز ورود نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری به کاخ سفید را می دهد.

بایدن فقط ۶ رای الکترال نوادا را لازم دارد

شب گذشته بایدن با پیروزی در میشیگان و ویسکانسین گام های آخر را برای تصاحب کرسی کاخ سفید برداشت. بیش از ۲۴ ساعت پس از انتخابات ، وی فقط به یک ایالت دیگر آمریکا برای جانشینی دونالد ترامپ نیاز دارد. با میشیگان و ویسکانسین ، بایدن روز چهارشنبه بخشی از دیوار آبی و تعدادی از سنگرهای سابق دموکرات ها در این ایالت ها را دوباره بدست آورد.

بایدن که هنوز خود را رسما برنده اعلام نکرده اما وعده داده که به عنوان رئیس جمهور آمریکا کارش را آغاز می کند، تاکید کرده که در صورت پیروزی اش، ایالات قرمز یا آبی وجود نخواهد داشت و فقط ایالات متحده آمریکا است.

سخنان بایدن کاملاً در تضاد با اظهارات ترامپ بود که اوایل شب انتخابات خود را برنده اعلام کرد و در حالی که که هنوز میلیون ها رای شمرده نشده بود، خواستار توقف شمارش آرا پستی در برخی ایالت ها شد.

بایدن پس از پیروزی در ویسکانسین و میشیگان برای دستیابی به مقام ریاست جمهوری فقط به ۶ رای الکترال احتیاج دارد. البته فرض این است که او در آریزونا هم پیروز می شود، زیرا در این ایالت هنوز ۱۲ درصد آرا شمرده نشده و رقابت بین دو نامزد فشرده است: در حالی که خبرگزاری آسوشیتدپرس و شبکه فاکس نیوز این ایالت را با یازده رأی الکترال متعلق به بایدن دانسته و رنگ آن را آبی کرده اند اما دیگر منابع خبری هنوز منتظر شمارش بیش از ۵۰۰ هزار رأی دیگر برای اعلام نتیجه هستند.

آرای تاثیر گذار در نوادا

در حالت خوش بینانه ساده ترین راه برای کسب اکثریت مورد نیاز آرای الکترال برای بایدن (۲۷۰ رای) نوادا است، ایالتی با ۶ رای الکترال. در این ایالت نیز هنوز ۲۵ درصد آرا شمرده نشده و بایدن با اختلاف کمی نسبت به ترامپ پیش است. همچنین در پنسیلوانیا ، جورجیا ، کارولینای شمالی و آلاسکا، هنوز برنده قطعی مشخص نشده است، هر چند بجز پنسیلوانیا که هنوز شمارش ۱۱ درصد آرا باقی مانده و رقابت در آنجا فشرده است، وزنه آرای ترامپ در سه ایالت دیگر بیشتر از بایدن است. بایدن عصر دیروز گفت: وقتی شمارش تمام شد ، ما معتقدیم که برنده خواهیم شد.

ایالت نوادا می تواند سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را مشخص کند. مقامات این ایالت گفته اند تا عصر امروز پنجشنبه نمی خواهند اطلاعات تازه ای در مورد وضعیت شمارش منتشر کنند. آنها دیروز تاکید کرده بودند اوراق رای گیری که به موقع از طریق پست ارسال شده و تا اواخر بعد از ظهر ۱۰ نوامبر برسند ، معتبر بوده و شمرده خواهند شد.

تیم ترامپ پرونده های قضایی تشکیل می دهد

دونالد ترامپ در توییت های پی در پی ادعای پیروزی در ایالت های مورد مناقشه را مطرح کرده است. در پنسیلوانیا ، جورجیا و کارولینای شمالی او با اختلاف زیاد پیشتاز است. وی نوشته است: اگر تعداد زیادی آرا دور انداخته شده کنار گذاشته شود، همانطور که به طور گسترده گزارش شده است ، ایالت میشیگان را خواهیم برد!’

تا کنون تیم انتخاباتی وی پرونده های قضایی را در میشیگان ، پنسیلوانیا و جورجیا تشکیل داده است. برای میشیگان و پنسیلوانیا ، تیم ترامپ می خواست شمارش آرا را به حالت تعلیق درآورد. آنها از موارد مشکوک به ذخیره سازی و شمارش آرا پستی در یک منطقه در جورجیا خبر داده و از مقامات محلی خواستار رعایت قوانین شده اند.

جمهوری خواهان از وضعیت در ویسکانسین هم ناراضی هستند. در این ایالت جو بایدن با کمتر از یک درصد پیروز اعلام شده است از این رو تیم ترامپ امیدوار است بتواند حکم بازشماری آرا را در این ایالت بگیرد. چهار سال پیش ، ترامپ در این ایالت برنده شده بود.

تظاهرات خیابانی طرفداران دو نامزد

شب گذشته ده ها نفر از طرفداران ترامپ به خیابان ها آمده و با او همبستگی نشان دادند. آنها با سر دادن شعارهایی مانند ‘شمارش را متوقف کنید!’ و ‘رای گیری را متوقف کنید!’ از رای دهندگان به ترامپ  خواستند که به این اعتراض بپیوندند. در دیترویت و میشیگان پلیس از ورود تظاهرات کنندگان به حوزه های شمارش رای جلوگیری کرد.

معترضین عصبانی همچنین در شهر فونیکس آریزونا به خیابان آمده و مقامات را به رای دزدی متهم کردند. آنها شعار می دادند: ‘جلوی دزدی را بگیرید!’

اما اعتراضات جنبه سیاسی دیگری نیز داشت و طرفداران بایدن در مخالفت با خواسته ترامپ برای توقف شمارش آرا به خیابان ها آمدند.

به عنوان مثال در شهر نیویورک و سیاتل ، هزاران نفر به خیابان ها ریختند و خواستار شمارش همه آرا شدند. جو بایدن به طرفدارانش اطمینان داده که شمارش آرا در همه جا ادامه خواهد داشت و «هیچ کس دموکراسی ما را از ما نخواهد گرفت، نه اکنون نه هرگز.»

تازه ترین آمار رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و تا این لحظه نشان می دهد، جو بایدن با ۲۶۴ رای الکترال در برابر ۲۱۴ رای الکترال دونالد ترامپ پیش است و به گزارش رسانه های آمریکایی فاکس نیوز و سی.ان.ان در آستانه ورود به کاخ سفید قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دوازده − هفت =