یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۳:۱۲:۱۸
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴

روزنامه چینی: شکست آمریکا دربرابر ایران بی سابقه و شدید بود

 به گزارش روز چهارشنبه فرهنگ سار، روزنامه “ساوت چاینا مورنینگ پست” چاپ هنگ کنگ  در این زمینه افزود: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز ۲۰ اوت سال جاری در سازمان ملل پشت تریبون قرار گرفت و در ادعایی عجیب گفت که آمریکا از لحاظ حقوقی قادر است شروط فنی مندرج در توافق هسته ای که بیش […]



 به گزارش روز چهارشنبه فرهنگ سار، روزنامه “ساوت چاینا مورنینگ پست” چاپ هنگ کنگ  در این زمینه افزود: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز ۲۰ اوت سال جاری در سازمان ملل پشت تریبون قرار گرفت و در ادعایی عجیب گفت که آمریکا از لحاظ حقوقی قادر است شروط فنی مندرج در توافق هسته ای که بیش از دو سال پیش از آن خارج شد را اجرا کند. گویا از آسمان به زمین می بارد و اغراق نیست اگر بگوییم این حرف پمپئو مانند واقعی دانستن حیوانات افسانه ای تک شاخ است! اگر این ادعا برای شما عجیب است تعجب نکنید این حرف به مثابه این است که شما شغل خود را ترک کنید و پس از دو سال بیایید و ادعای حقوق و مزایا کنید آنهم صرفا به این علت که زمانی در قراردادی نام شما به عنوان کارمند ثبت شده بود.

این گزارش حاکی است : توافق هسته ای برجام در سال ۲۰۱۵ امضا شد و شامل شروط نظارتی شدیدی است و در ازای آن تمام تحریمهای مرتبط با هسته ای ایران برداشته شد. این توافقنامه از حمایت گسترده بین المللی برخوردار شد و یک پیروزی دیپلماتیک مهم برای ایران و آمریکا به شمار آمد. هنگامی که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ وارد کاخ سفید شد قصد برچیدن میراث سلف خود را داشت که این مساله شامل توافق هسته ای با ایران هم بود.

“ساوت چاینا مورنینگ پست” یادآوری کرد: دولت ترامپ روز ۸ مه ۲۰۱۸ اعلام کرد که به مشارکت آمریکا در برجام پایان می دهد و تحریمهای ضد ایرانی را مجددا برقرار می کند . ترامپ تاکید کرد که برای یک توافق بهتر مذاکره خواهد کرد اما با گذشت دو سال هیچ توافق بهتری ظاهر نشده است.

نویسنده این گزارش تاکید کرد: توافق هسته ای علیرغم خروج آمریکا همچنان زنده مانده است. امضاکنندگان باقی مانده در برجام بخش زیادی از تعهدات خود را انجام داده اند و پارامترهای آن دست نخورده مانده است. روز ۱۸ اکتبر تحریم تسلیحاتی ایران منقضی می شود که این یکی از شروط کلیدی در برجام در پاداش پنج سال تبعیت ایران از برجام خواهد بود. در حالی که توافق بهتری در دسترس نیست و فشار بر ایران نیز پیش چشم دولت آمریکا در حال بخار شدن است. دولت ترامپ با شکست و ناکامی سیاستهای خود رو به رو شده و هیچ گزینه معتبری هم برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره ندارد.

تحلیلگر چینی این گزارش در بخش دیگری از این تحلیل نوشت: اکنون وارد بحث دیپلماسی نامعقول امروز آمریکا می شویم. آمریکا تلاش دارد تا از مکانیزم بازگشت تحریم ها (اسنپ بک) مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت استفاده کند.  تنها یک مشکل وجود دارد و آن اینکه آمریکا دیگر مشارکت کننده در توافق برجام نیست. بند ۱۰ قطعنامه ۲۲۳۱ دیگر کارایی ندارد چرا که به اذعان خود دولت ترامپ ، آمریکا بطور کامل به مشارکت خود در برجام پایان داده است.

این رسانه چینی ادامه داد: تنها چند ساعت پس از اظهارات پمپئو در سازمان ملل ، برخی از متحدان قدیمی آمریکا در بیانیه مشترکی تلاش آمریکا برای فعال سازی مکانیسم ماشه را رد کردند . آلمان و فرانسه و انگلیس تاکید کردند که آمریکا به مشارکت خود در برجام پایان داده و این کشورها نمیتوانند از اقدام آمریکا حمایت کنند. روسیه نیز برنامه آمریکا را رد کرده و آن را استهزای عقل سلیم دانسته است. میخاییل اولیانوف دیپلمات روس روز تاکید کرده است: تلاشهای آمریکا برای اینکه خود را یک “مشارکت کننده در برجام” جا بزند هیچ آینده ای ندارد چرا که تمسخر عقل سلیم است. کسانی که این ایده را مطرح کردند توصیه بدی به مقام های آمریکایی کردند.

طبق این گزارش ؛ “علاوه براین چین نیز واکنش حتی شدیدتری نشان داده و تاکید کرد که  آمریکا هیچ مبنای حقوقی و عقل سلیمی ندارد. چین خاطرنشان کرد که آمریکا با خروج یکجانبه از برجام و اعمال مجدد تحریمهای ضد ایرانی ، قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است .سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد: نتیجه رای گیری در شورای امنیت سازمان ملل نشان میدهد که مواضع یکجانبه آمریکا مغایر با اجماع بین المللی است و تلاشهای آمریکا برای خراب کردن برجام محکوم به شکست است.”

این روزنامه چینی درخاتمه متذکر شد: صرفا  در مدت ۲۴ ساعت ۱۳ کشور از ۱۵ عضو شورای امنیت تلاش آمریکا برای اعمال مجدد تحریمهای بین المللی ضدایرانی را رد کردند که این یک شکست بزرگ و نادر برای آمریکا در سازمان ملل است. البته این شکست از مدتها پیش در راه بوده است. سیاست خارجی آمریکا در چهار سال گذشته تبلور دیپلماتیک یک وضعیت بسیار آشفته و بی سر و سامان است. پاسخ جامعه بین المللی به آمریکا روشن است. “آمریکا به خانه ات برو تو مست و لایعقلی . ایکاش می شد تا روز سوم نوامبر خواب بودی” .

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

19 + هفت =