شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۱:۴۵:۲۰
دسته بندی: زنان و خانواده
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۴

رشد ۷۳ درصدی حضور زنان در شورای روستاهای مازندران

به گزارش فرهنگ سار، حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی طی سال‌های اخیر به یکی از کلیدواژه‌های پرکاربرد مدیران تبدیل شده است. مطالبه‌ای از سوی نیمی از جمعیت کشور که معتقدند از ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها برای توسعه و آبادانی کشور بهره گرفته نمی‌شود. طی چند سال اخیر گام‌هایی نیز از سوی دولت برای افزایش سهم بانوان […]



به گزارش فرهنگ سار، حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی طی سال‌های اخیر به یکی از کلیدواژه‌های پرکاربرد مدیران تبدیل شده است. مطالبه‌ای از سوی نیمی از جمعیت کشور که معتقدند از ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها برای توسعه و آبادانی کشور بهره گرفته نمی‌شود. طی چند سال اخیر گام‌هایی نیز از سوی دولت برای افزایش سهم بانوان در حوزه‌های مدیریتی و اجرایی برداشته شد که رشد سهم‌بری زنان از پست‌های مدیریتی را به دنبال داشت.

 اما مصوبات دولتی تنها راه رسیدن زنان به کرسی‌های مدیریتی نیست. صندوق‌های رأی در دوره‌های مختلف انتخابات گزینه دیگری است که طی این سال‌ها مورد توجه بانوان قرار گرفته و تلاش می‌کنند با جلب توجه اقشار مختلف جامعه و به ویژه بانوان، بدون نیاز به مصوبات دولتی و ابلاغیه‌ها و احکام انتصاب، با رأی مردم وارد حوزه مدیریت شوند.

بانوان روستایی مازندران تلاش کرده‌اند در سال‌های اخیر از این فرصت بهره بگیرند و با جذب آراء ساکنان روستای محل سکونت‌شان، موقعیتی برای بروز و اثبات توانمندی‌های مدیریتی خود ایجاد کنند. این افزایش علاقه و حضور را می‌توان با نگاهی به آمارهای داوطلبان شرکت در شورای روستاهای مازندران طی دوره‌های چهارم، پنجم و ششم شورای اسلامی روستاهای مازندران دریافت.

افزایش استقبال از حضور در مدیریت روستا

بر اساس آمارهای ستاد انتخابات مازندران، سال ۱۳۹۲ برای انتخابات چهارمین دوره شورای اسلامی روستاهای مازندران ۵۰۴ زن ثبت‌نام کرده بودند. چهار سال بعد و برای انتخابات شورای پنجم تعداد بانوانی که نامزد حضور در شورای اسلامی روستاهای مازندران شدند با رشد ۵۴ درصدی به ۷۹۳ نفر رسید.

 این روند رو به رشد امسال نیز برای شرکت در شورای ششم روستاهای مازندران مشاهده شد. تعداد بانوان روستایی مازندران با افزایش ۲۵ درصدی استقبال از تصدی کرسی‌های شورای روستایی استان به ۹۹۶ نفر رسید. به عبارتی دیگر استقبال زنان در روستاهای مازندران برای عضویت در شورای روستاها از سال ۱۳۹۲ تا امسال ۹۷ درصد افزایش یافت و از ۵۰۴ نفر برای شورای چهارم به ۹۹۶ نفر برای شورای ششم رسید.

افزایش استقبال بانوان مازندرانی برای حضور در شورای روستاهای مازندران طی این سه دوره در بیشتر شدن سهم بانوان از کرسی‌های شورای روستاهای این استان نیز اثرگذار بود و رشد ۷۳ درصدی حضور زنان در مدیریت روستاهای این استان را به دنبال داشت.

رشد ۷۳ درصدی حضور زنان در شورای روستاهای مازندران

رشد سهم زنان از کرسی‌های اصلی

سال ۱۳۹۲ از ۵۰۴ نامزد زن که برای حضور در شورای روستای خود اعلام آمادگی کردند ،۱۷۲ نفر به شورا راه یافتند. در انتخابات شورای پنجم این تعداد افزایش یافت و از ۷۹۳ نامزد زن حاضر در انتخابات ۲۰۵ نفر وارد شورای روستاهامازندران شدند. در انتخابات ۲۸ خرداد نیز از ۹۹۶ نامزد زن ۲۹۹ نفر یعنی ۳۰ درصد این نامزدها توانستند رأی لازم برای عضویت در شورای روستا را کسب کنند.

هرچند که این تعداد در بین هفت هزار و ۲۸۳ کرسی اصلی شورا در دو هزار و ۴۱۲ روستای مازندران بسیار اندک به نظر می‌رسد و نشان می‌دهد که زنان در شورای ششم فقط ۳.۹۴ درصد کرسی شورای روستاهای مازندران را در اختیار دارند، اما روند رو به رشد حضور آن‌ها در مدیریت روستاها قابل توجه و برای جامعه بانوان امیدوارکننده است. سهم هشت درصدی زنان از کرسی‌های علی‌البدل شورای ششم روستاها نشان می‌دهد که این قشر در آینده سهم بیشتری از کرسی‌های اصلی شورای روستاها را در اختیار خواهند گرفت. در انتخابات ۲۸ خرداد ۳۴۴ نامزد زن تا پشت درهای شورای روستای خود رسیدند و با چند اختلاف عضو علی‌البدل شورا شدند.

افزایش موفقیت بانوان در مسیر تلاش برای سهم‌بری از کرسی‌های شورا و حضور مدیریت روستاهای این استان را می‌توان از مجموع بانوانی که کرسی‌های اصلی و علی‌البدل را در این انتخابات در اختیار گرفتند نیز دریافت. از ۹۹۶ زنی که در روستاهای مازندران آمادگی خود را برای حضور در شورای ششم اعلام کردند، ۲۹۹ نفر عضو اصلی و ۳۴۴ نفر عضو علی‌البدل شدند. یعنی ۶۴ درصد از زنانی که برای حضور در شورای روستاهای مازندران ثبت‌نام کردند توانستند اعتماد جامعه محل سکونت خود را تا حد قابل توجهی در این انتخابات جلب کنند.

بانوان علاوه بر حضور در شورای روستاهای مازندران، به عنوان دهیار نیز سهمی در مدیریت روستاهای این استان دارند. در حال حاضر به استناد آمارهای اداره کل امور روستایی و عشایری مازندران ۱۸۵ دهیار زن مدیریت اجرایی روستاها را بر عهده دارند.

روند موجود در روستاهای مازندران پیرامون حضور بانوان در مدیریت روستاها بیانگر افزایش و به روز شدن نقش اجتماعی زنان در این جوامع است. زنانی که از گذشته نیز به واسطه شرایط زندگی بومی مردم مازندران در روستاها مشارکت اجتماعی و شغلی پررنگی داشتند و نقش‌شان در این جوامع کاملا پررنگ بود و با تغییر سبک زندگی حالا در فرآیندی مدنی پیگیر افزایش نقش‌شان در امور مدیریتی و توسعه جامعه خود هستند.

استان مازندران ۵۸ شهر و بیش از سه هزار روستا دارد که ۵۳ درصد از جمعیت سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفری این استتان طبق سرشماری سال ۹۵ در شهرها و ۴۷ درصد در روستاها سکونت دارند و بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ روستای استان نیز دارای دهیاری هستند.

منبع : ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 × 1 =