شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۸:۲۰:۵۴
دسته بندی: زنان و خانواده
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۵۳

شهامت و استقلال؛ تابلوی تمام نمای دفاع مقدس برای جوانان

به گزارش فرهنگ سار، شاید آن روزی که رژیم بعثی عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با تجاوز به مرزهای ایران توپ و خمپاره را بر سر مردم مرزنشین آوار کرد، کمتر کسی فکر می کرد که این جنگ نابرابر با رشادت غیورمردان و جوانان ملت ما  و با رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی تاریخی تبدیل شود. […]



به گزارش فرهنگ سار، شاید آن روزی که رژیم بعثی عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با تجاوز به مرزهای ایران توپ و خمپاره را بر سر مردم مرزنشین آوار کرد، کمتر کسی فکر می کرد که این جنگ نابرابر با رشادت غیورمردان و جوانان ملت ما  و با رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی تاریخی تبدیل شود.

مردم نیک می دانند که دفاع مقدس ملت ایران، قاعده‌ها و راهبردهای دشمنان را در هم شکست و شکوه امپراطوری های غرب و شرق را خُرد کرد و ملت ایران با روحیه عاشورایی در نابرابرترین جنگ تحمیلی، حماسه های بزرگی خلق کردند.

کارشناسان نظامی دفاع مقدس را الگوی ملت ایران برای مقابله با استکبار جهانی می دانند و این الگو توانسته دشمنان را به عجز و ناتوانایی برساند و دشمن اکنون در برابر ملت قهرمان ایران با شکست استراتژی مواجه شده است.

فرهنگ «ما می‌توانیم» برگرفته از این گنجینه تاریخی است که مردم از فراز مشکلات و نقشه‌های دشمنان با موفقیت گذر کردند و این درس بزرگ را در پیچی تاریخی ثبت کردند که با نیروی جوان و تکیه بر ظرفیت درونی می توان از پس مشکلات جهانی سربرآورد.

سینه سپر کردن جوانان از هر قوم و نژادی در برابر دشمن تا دندان مسلح بعثی، دستاوردی است که توسط این ملت رقم خورد و این قشر مرزهای شهامت، ایثار، پایمردی و انسجام را جابجا کرد و روحیه جهادی را به تمام معنا به فرهنگی پایدار تبدیل کرد.

اکنون که عطر خوش ایثار هفته دفاع مقدس در جای جای میهن اسلامی به مشام می رسد، حال بهترین تکریم از رزمندگان این جنگ نابرابر به‌کارگیری این تجربه موفق و ارزشمند در همه بخش‌های کشور است و در این راستا در گفت و گو با برخی از مسوولان خراسان شمالی که خود در دفاع مقدس حضور داشتند، بسیاری از آن ارزش ها را باری دیگر برای جوانان انقلابی بازگو می کنیم.

شهامت و استقلال؛ تابلوی تمام نمای دفاع مقدس برای جوانان

تکیه بر قدرت جوانان

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد با بیان اینکه امروز جنگ اراده هاست، گفت: ملتی که اراده قوی برای حل مشکلات داشته باشد در تمامی عرصه ها پیروز می شود و مردم در جنگ تحمیلی این مهم را اثبات کردند.

حجت الاسلام رضا نوری اظهار داشت: هفته دفاع مقدس فرصتی برای یادآوری ایستادگی رزمندگان در برابر دشمنان اسلام است و عبرت و درس از دفاع مقدس به عنوان الگوی رفتاری برای حل مشکلات مردم است.

وی ایمان را از ویژگی های رزمندگان در جنگ تحمیلی دانست و تصریح کرد: امام راحل با ایمان به امت و رزمندگان بنیان پیروزی در این جنگ نابرابر را بنا نهادند و ذره ای در دفاع از ارزش های انقلاب و اسلام تزلزل نکردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی نیروی جوان را بازوی اصلی فرماندهان دفاع مقدس در جنگ تحمیلی دانست و گفت: این جوانان بودند که راه و مکتب امام خمینی(ره) را زنده نگه داشتند و در صف مقدم جنگ تحمیلی از آرمان های انقلاب دفاع کردند.

وی ادامه داد: شجاعت، اراده و فکر جوانان در میدان نبرد درسی برای جوانان امروز است و باید این ارزش ها در ذهن جوانان تداعی شود.

وی بیان کرد: جوانان ما در جنگ ثابت کردند که هر عملی، شدنی است و اگر در مقابل ۱۷ هزار نیروی جنگی عراق و با پشتیبانی کشورهای شوروی، فرانسه و دیگر کشورهای غربی ایستادگی می کنند از این به بعد هم می‌توانند در برابر زورگویی های مستکبران مقاومت کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی افزود: همه ما می‌دانیم که صدام با آغاز جنگ تحمیلی نه تنها به ما صدمه وارد نکرد بلکه ایمان مردم را در دفاع از ارزش های اسلامی مستحکم‌تر کرد.

حجت الاسلام نوری اراده مردم را شاخصه مهمی برای حل مشکلات و چالش های دولت ها دانست و افزود: تجربه جنگ تحمیلی ثابت کرده است که اراده و توان مردمی توانایی برطرف کردن هر گونه مشکلی را دارد و این دولتمردان هستند که باید در حل چالش ها از این توانمندی استفاده کنند.

وی عنوان کرد: امروز نیز اگر اراده در بین مردم برای حل مشکلات جامعه وجود داشته باشد به طور قطع بر تمامی تحریم‌ها و مشکلات دشمنان غلبه خواهیم کرد کما اینکه تاکنون اینچنین بوده است.

شهامت و استقلال؛ تابلوی تمام نمای دفاع مقدس برای جوانان

هویت زدایی مهمترین هدف دشمن

فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه(ع) در خراسان شمالی نیز در این باره خاطرنشان کرد: جنگی که امروزه دشمن با ابزار رسانه و فضای مجازی به راه انداخته است، جنگی است که به ظاهر خون ریزی ندارد ولی تلفات آن بیش از جنگ نظامی است.

سردار اسماعیل فرجی افزود: این جنگ ادراکی محدود به زمان خاصی نیست و وسعت آن تمامی سرزمین ها را پوشش می دهد تا جوانان را از باورها و ارزش های اسلامی دور سازد.

وی با تاکید بر نقش رسانه های در این جنگ ادراکی، تصریح کرد: در این میان اصحاب رسانه و اهل قلم باید بیش از گذشته هوشیارانه و آگاهانه عمل کند زیراکه در این فضای جنگی برخی از عناصر داخلی تحت جریان نفوذ دشمنان را همراهی می کنند.

فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه(ع) در خراسان شمالی با بیان اینکه امنیت کشور مرهون رشادت های شهدا است، افزود: ایثارگران و رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس برای حفظ ارزش های اسلام و انقلاب جان خود را فدا کردند و اکنون جوانان باید ادامه دهنده راه آنان باشند.

وی افزود: در واقع اگر امروزه شاهد صدور ارزش های انقلاب اسلامی و تفکر بسیجی به کشورهای منطقه هستیم، این امر نتیجه تلاش رزمندگان جان بر کفی است که هیچگاه از ارزش های مقدس خود کوتاه نیامدند.

سردار فرجی یادآور شد: جدای از امنیت و اقتدار نظام اسلامی ایران، امروزه نگاه تمامی مظلومان جهان به جمهوری اسلامی است تا با تکیه بر نیروهای مردمی تمامی دسیسه های مثلث غربی، عبری و صعودی خنثی شود.

هفته دفاع مقدس با ارزش‌ترین گنجینه تاریخی این مرز و بوم است زیرا با ایثارگری های رزمندگان غرور ملی را ثبت جهانی کردیم تا به جهانیان ثابت کنیم ایرانیان پای اعتقادات خود استوار می مانند.

شهامت و استقلال؛ تابلوی تمام نمای دفاع مقدس برای جوانان

نگاه به درون راهکار مقابله با دشمنان

استاندار خراسان شمالی نیز در این زمینه اظهار داشت: هشت سال دفاع مقدس، روایتی از ایستادگی و رشادت دلاورمردان و شیر زنانی است که با صبر و استقامت و در مسیر آزادیخواهی و عدالت طلبی از مرزهای این سرزمین پاسداری و صیانت کردند و امنیت را برای این مرز و بوم به ارمغان آوردند.

محمد علی شجاعی افزود: باید همگان بپذیریم که برای رشد و اعتلای بیشتر ایران اسلامی و عبور از پیچ تاریخی و گشودن گره های اقتصادی باید دست همت بر زانوی اراده خویش بگذاریم.

وی عنوان کرد: در شرایطی که دشمنان از کمان مکر و حیله ، تیرهای سمی تفرقه و ناامیدی و تحریم را به سوی ملت و ارکان نظام نشانه گرفته اند با استراتژی نگاه به درون و باور ظرفیت های داخلی می توان توطئه دشمنان را برملا کرد.

استاندار خراسان شمالی ادامه داد: امروز یکی از مهم‌ترین وظایف ما انتقال فرهنگ ارزشمند دفاع مقدس به نسل جوان است تا آنان بدانند برای حفظ این سرزمین چه عزیزانی جان و مال خویش را در طبق اخلاص گذاشتند و اجازه ندادند؛ حتی ذره ای از خاک میهن عزیزمان به دست دشمنان بیفتد.

وی با بیان اینکه جوانان هسته اصلی مخاطبان بیانیه گام دوم انقلاب را تشکیل می دهند افزود: حال که قرار است جوانان در چهل ساله دوم به عنوان سکاندار اصلی در جامعه نقش آفرینی کنند باید نخبگان وارد عمل شوند و این قشر تاثیرگذار را از گذشته و آینده خود آگاه کنند.

از ۳۱ شهریور تا ۶ مهر هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.

خراسان شمالی بیش از سه هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است، همچنین بیش از ۳۵ هزار رزمنده در دوران دفاع مقدس در عملیات ها حضور داشته اند.

تعداد کل ایثارگران این استان ۱۰ هزار ۲۷۷ نفر، تعداد کل آزادگان ۳۹۷ نفر و جانبازان هفت هزار و ۲۳۲ نفر است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و در شمال شرق کشور واقع است.

منبع : ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × 5 =