سه شنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۴:۵۲:۰۹
دسته بندی: زنان و خانواده
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳

نمایشگاه دفاع مقدس؛ درآمیختگی عطر دفاع از خاک و صیانت از سلامت کشور

به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، نمایشگاه دفاع مقدس هر ساله در هفته دفاع مقدس برگزار می شود؛ نمایشگاهی پر از شور و حال روزهای جنگ، ایثار و شهادت که امسال با رنگ و عطر دفاع سلامت آغشته شده است. محله شهید حاج قاسم سلیمانی با سر در «ما قوی هستیم» و دیوارهای کاهگلی، در ابتدای […]



به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، نمایشگاه دفاع مقدس هر ساله در هفته دفاع مقدس برگزار می شود؛ نمایشگاهی پر از شور و حال روزهای جنگ، ایثار و شهادت که امسال با رنگ و عطر دفاع سلامت آغشته شده است.

محله شهید حاج قاسم سلیمانی با سر در «ما قوی هستیم» و دیوارهای کاهگلی، در ابتدای به نمایشگاه، میزبان بینندگان و بازدیدکنندگان است. محله ای با میدانی از حوض آبی و شمعدانی که هر کوی و برزن و گذر آن به نام «سردار دلها» نامگذاری شده است.

با گذر از محله، به راهروی سلاح های جنگی کهن و مدرن می رسی که چهل سال تحول در ساخت آن، حیرت هر بیننده ای را برمی انگیزد اما شاید آنچه میخکوب کننده است ماکت خودوریی است که داعش در سرزمین های سوریه و عراق از آن برای ایجاد انفجارهای مهیب و عملیات انتحاری استفاده می کرد، خودرویی که به گفته غرفه دار، توان حمل مواد منفجره ای به وسعت انفجار نیمی از  لبنان را دارد!

نمایش توانمندی های نیروی زمینی و هوایی سپاه و ارتش با حضور پهپادهایی با قدرت دید بسیار بالا جهت شناسایی، ماکت هایی از جنگنده ها و جت ها، موشک های ماهواره بر، زیردریایی، نفربر، سلاح های مدرن امروزی و دوربین های دید در شب و صدها جلوه گری می کند.

در میانه میدان سلاح ها و ابزارآلات جنگی و دفاعی، ماکتی از غواصی با بال های سفید که پلاک های بیشماری در دست دارد و یادآور ۱۷۴ غواص شهید در عملیات رمضان است، مشاهده می شود، غواصانی که دل به دریا زدند و به شهادت رسیدند.

گوشه دیگری از نمایشگاه، شاهدیم که دفاع چهل ساله با دفاع امروزی ترکیب شده و همان مدافعی که زمانی جلوی دشمن سینه سپر کرده است، حال در هنگامه سیلاب و زلزله کمر خم می کند تا پیرزنی را با عبور از گل و لای نجات دهد.

دیگری با شیوع کرونا لباس رزم پوشیده و در حفاظت از سلامت شهروندان، به میدان سم پاشی معابر و کوی و برزن پرداخته یا خلبان بالگردی با نجات مادری باردار از سیلاب خروشان، نوزاد سالم او را در آغوش گرفته است.

صدای چرخ خیاطی در گوشه نمایشگاه تنها صدا ناآشنا اما جدیدی است که به گوش می رسد. به سمت صدا که می روی مدافعی را می بینی که در حجره شهید مدافع سلامت «حاج مهدی حبیب پور» دست به چرخ شده تا زره دفاعی شهروندان در مقابل کرونا را بدوزد.

او ماسک می دوزد تا هموطنش همانند عزیزانی که در دوران بمباران شیمیایی ماسکی نداشتند تا در مقابل شیمیایی مقاومت کنند، نشوند و با ماسک زدن جان خود و دیگران را از چنگال کرونا حفظ کند.

از نمایشگاه که خارج می شوم، همچنان تصاویری از مردان و زنانی در ذهنم جلوه گری می کند که روزی در لباس رزم به دفاع از خاک مهین پرداختند امروز در لباس دیگری حریم سلامت مردم را پاس می دارند.

نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت با عنوان «اقتدار۴۰» و با شعار محوری «ما قوی هستیم» به مناسبت چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس، از ۲ تا ۹ مهر در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برپا است.

نشست‌های تخصصی، اجرای تئاتر خیابانی توسط مرکز هنرهای نمایشی، نشست های تخصصی با حضور استادان فرهنگی، هنری و ادبی، نمایش کتاب‌های تخصصی در حوزه ایثار و شهادت از جمله برنامه‌هایی است که در این دوره از نمایشگاه در حوزه ایثارگران، ایثار و شهادت تولید می‌شود.

گزارش از: فاطمه دهقان نیری

منبع : ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هشت − سه =