چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۱:۱۷
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳

دفاع لاوروف از موجودیت شانگهای

 به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، سرگئی لاوروف روز پنجشنبه در آغاز اجلاس وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در مسکو گفت: تجربه غنی همکاریهای پرثمر در عرصه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و روابط انسانی و ساز و کارهای موثر به سازمان شانگهای امکان می دهد به تهدیدهای موجود پاسخ دهد. وی ادامه داد: اهمیت توانمندیهای بزرگ […]



 به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، سرگئی لاوروف روز پنجشنبه در آغاز اجلاس وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در مسکو گفت: تجربه غنی همکاریهای پرثمر در عرصه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و روابط انسانی و ساز و کارهای موثر به سازمان شانگهای امکان می دهد به تهدیدهای موجود پاسخ دهد.

وی ادامه داد: اهمیت توانمندیهای بزرگ سازمان همکاری شانگهای بویژه در شرایط کنونی که نیاز به تلاش های جمعی و همکاری برای رفع پیامدهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ویروس همه گیر کووید-۱۹ وجود دارد، افزایش می یابد. 

به گفته لاوروف، انتشار ویروس کرونا بر همکاریهای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تاثیر می گذارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: در اجلاس امروز، شرکت کنندگان، وضع کارهای صورت گرفته برای تنظیم اسناد برای تایید در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود را بررسی می کنند و درخصوص اهداف و اولویت های برای تعمیق و توسعه همکاریهای سیاسی خارجی گفت و گو می کنند.  

به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، در این اجلاس، وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای شامل روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان شرکت دارند و در دستور کار آن، گفت و گو و بررسی مسائل منطقه ای و همکاری در مبارزه با ویروس همه گیر کرونا قرار دارد. 

 سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به تازگی در مورد این اجلاس اعلام کرد: در مرکز توجه اجلاس که تحت ریاست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برگزار می شود، فراهم آوردن مقدمات اجلاس آتی سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قرار دارد.

ماریا زاخارووا در نشست خبری خاطرنشان کرد که در اجلاس وزیران خارجه سازمان شانگهای قرار است پیش نویس بیانیه نهایی اجلاس سران و موضوعاتی که در آن باید گنجانده شود، مطرح و بررسی گردد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه گفت: در این بیانیه موضوعاتی همچون هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی متفقین در جنگ دوم جهانی بر آلمان نازی، مسائل مهم سیاست خارجی و نیز تصمیماتی برای توسعه و گسترش فعالیت سازمان همکاری شانگهای گنجانده خواهد شد.

علاوه بر آن، راههای رفع پیامدهای اجتماعی و اقتصادی جهانی ویروس همه گیر کرونا در اجلاس مسکو بررسی خواهد شد. 

 به گفته زاخارووا، وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، موضوعات کلیدی دستور کار منطقه ای و بین المللی را در پیوند با هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد بررسی می کنند.

وزارت امور خارجه روسیه هم روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، مجموعه ای از اسناد ازجمله در عرصه همکاریهای اقتصادی امضا خواهد شد.

این اسناد در اجلاس کنونی وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای بررسی خواهد شد.

 ازجمله این اسناد، استراتژی همکاری کشورهای عضو سازمان شانگهای  برای توسعه مناطق دورافتاده و روستایی در عصر دیجیتالی شدن و راه حل های برای توسعه مناطق دورافتاده کشورهای عضو سازمان و نقشه راه اعضای سازمان شانگهای برای استفاده از ارزهای ملی است و وزیران خارجه این اسناد را بررسی می کنند. 

در بیانیه وزارت خارجه روسیه خاطرنشان شده است که اجلاس وزیران خارجه، مرحله کلیدی در مقدمات اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای است.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ توسط روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، چین، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد و در سال ۲۰۱۷ پاکستان و هند به آن پیوستند و جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، بلاروس و مغولستان هم به عنوان عضو ناظر در آن حضور دارند. 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

14 − 7 =