پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۲۵:۲۴
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷

دادستان کل آمریکا با هدف عدم تقابل با ترامپ استعفا می دهد

به گزارش فرهنگ سار این روزنامه آمریکایی روز یکشنبه نوشت: آینده شغلی دادستان کل آمریکا پس از این که او تاکید کرد وزارت دادگستری به شواهدی درباره تقلب گسترده در انتخابات دست نیافته، با ابهام مواجه شده است. این گزارش به نقل از سه نفر از افراد مطلع از چنین تصمیمی نوشت: “بار “در فکر […]



به گزارش فرهنگ سار این روزنامه آمریکایی روز یکشنبه نوشت: آینده شغلی دادستان کل آمریکا پس از این که او تاکید کرد وزارت دادگستری به شواهدی درباره تقلب گسترده در انتخابات دست نیافته، با ابهام مواجه شده است.

این گزارش به نقل از سه نفر از افراد مطلع از چنین تصمیمی نوشت: “بار “در فکر استعفا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ در ماه آینده میلادی است.

یکی از این منابع گفت ویلیام بار ممکن است قبل از پایان سال استعفای خود را اعلام کند.

نیویورک تایمز نوشت: هنوز معلوم نیست که آیا این تصمیم جدید بار متاثر از خودداری ترامپ از پذیرش شکست خود در انتخابات یا خشم او از خودداری وزارت دادگستری از پذیرش تقلب در انتخابات است. ترامپ از بیان این که آیا هنوز هم به دادستان کل آمریکا اعتماد دارد یا نه، خودداری کرده است.

یکی از منابع یاد شده تاکید کرد که دادستان کل آمریکا از هفته پیش از اعلام وزارت دادگستری درباره نبود ادله ای برای اثبات ادعای ترامپ درباره تقلب در انتخابات، در حال بررسی موضوع استعفای خود بوده است.

یک منبع دیگر نیز گفت بار به این نتیجه رسیده که به وظایفی که باید در وزارت دادگستری انجام می داد عمل کرده است.

نیویورک تایمز نوشت: اما انتقادهای علنی ترامپ درباره انتخابات از جمله ادعاهای بی پایه و اساس او در اوایل هفته گذشته مبنی بر این که دستگاه های مجری قوانین فدرال در تقلب انتخاباتی علیه او دست داشته اند ممکن است باعث ترک زودهنگام بار از پست خود شده باشد.

اما  رفتن ویلیام بار، ترامپ را از وجود کسی که بیش از هر دادستان کلی در آمریکا در نیم قرن گذشته از قدرت وزارت دادگستری برای پیشبرداهداف سیاسی رئیس جمهور استفاده کرده، محروم خواهد کرد. برخی از متحدان ترامپ از تصمیم بار خوشحال خواهند شد زیرا آنها پیشتر از او خواسته بودند به دلیل خودداری از کمک به ترامپ برای تغییر نتایج انتخابات کناره گیری کند.

یکی از افراد مطلع از این تصمیم همچنین به نیویورک تایمز گفت ممکن است بار هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته باشد و احتمال ادامه فعالیت او تا ۲۰ ژانویه وجود دارد. اگر ویلیام بار تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ استعفا دهد «جفری روزِن» معاون او هدایت وزارت دادگستری را تا مراسم سوگند جو بایدن برعهده خواهد گرفت.

نیویورک تایمز نوشت: سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد و کاخ سفید نیز هنوز واکنشی نداشته است.

ویلیام بار ۷۰ ساله از قوی ترین حامیان ریاست جمهوی از زمان رسوایی واترگیت در آمریکا بوده است. بعد از تایید انتصاب او در فوریه سال ۲۰۱۹، بار به فرد معتمد ترامپ تبدیل شد و تلاش کرد اختلافات کاخ سفید و وزارت دادگستری را در دوران تحقیقات از تیم ترامپ درباره مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ کاهش دهد.

بار نیز مانند ترامپ بر این باور بود که پلیس فدرال آمریکا از قدرت خود در تحقیقات درباره روابط تیم ترامپ با روسیه سوء استفاده کرده است.

در دوران کارزارهای انتخاباتی ۲۰۲۰ ویلیام بار قویا هشدار داد که انتخابات پستی باعث تقلب گسترده خواهد داشت.

بعد از انتخابات، دادستان کل اجازه داد اتهامات سیاسی درباره تقلب در انتخابات مطرح شود و به دادستان های فدرال اجازه تحقیقات در این زمینه را داد در حالی که نتایج هنوز تایید نشده بودند. به طور معمول وزارت دادگستری تا پایان شمارش آرا صبر می کند و بعد تحقیقات را شروع می کند تا خللی در اعتماد عمومی به انتخابات وارد نشود.

همزمان حضور  بار در انظار عمومی کمرنگ شد و  او از اظهارنظر درباره نتایج انتخابات و تلاش های ترامپ برای تغییر نتایج خودداری کرد اما با به بن بست رسیدن تلاش های حقوقی ترامپ فشارها بر بار  برای اظهارنظر در این زمینه افزایش یافت به ویژه این که ترامپ در مصاحبه ای گفته بود وزارت دادگستری و اف بی ای ممکن است در نوعی از تقلب نقش داشته باشند.

چند روز بعد دادستان کل آمریکا سکوت خود را شکست و به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت شاهدی دال بر تقلب در انتخابات که ممکن است واقعیت را درباره پیروزی بایدن تغییر دهد مشاهده نکرده است.

اگر بار پست خود را ترک کند ترامپ یکی از مقامات کابینه را که نظرات او را در ناآرامی های نژادی و مسائل مهاجرتی  پیش  برده از دست خواهد داد. برخلاف مقاماتی که در جلسات خصوصی از ترامپ انتقاد کرده اند مقامات وزارت دادگستری و دوستان بار میگویند او تقریبا با بیشتر مواضع ترامپ موافق بوده است.

از زمان روی کار آمدن ترامپ بسیاری از مقامات دولت آمریکا به دلیل اختلاف نظر با ترامپ و یا به ناچار به خاطر روحیه دمدمی مزاج ترامپ مجبور به کناره گیری یا اخراج شده اند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 × چهار =