چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۲:۱۲
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۲۲

ترامپ؛ اشتباهی که دوباره تکرار نشد

به گزارش روز چهارشنبه فرهنگ سار، متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به می با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل از آن حتی به سطح ۰.۱ درصد رسید. این نرخ تورم کم‌ترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا از سپتامبر ۲۰۱۵ تاکنون بوده است. «ژولیا […]



به گزارش روز چهارشنبه فرهنگ سار، متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به می با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل از آن حتی به سطح ۰.۱ درصد رسید. این نرخ تورم کم‌ترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا از سپتامبر ۲۰۱۵ تاکنون بوده است.

«ژولیا کوگه – Julia Cagé» استاد اقتصاد فرانسوی می گوید چهار سال پس از نخستین پیروزی دونالد ترامپ، در ماه‌های اخیر تنها این جمله در فرانسه شنیده می‌شود که «دیگر کافی است، ایالات متحده خطا را دوباره تکرار نمی‌کند.»

او می‌گوید: در حالی که همه‌گیری کرونا در ایالات متحده در آستانه موج دیگری است رئیس جمهوری به کاخ‌ها و زمین‌های گلف خود می‌رود و در نهایت «جو بایدن» انتخاب می‌شود.

یکی از مهم ترین دلایلی که مردم آمریکا در این دوره از انتخابات به جو بایدن رای دادند، شاید هیچ ارتباطی به توانمندی ها یا شایستگی های بایدن نداشت بلکه آمریکایی ها که در انتخابات ۲۰۲۰ حضور بی سابقه در تاریخ این کشور در مشارکت و رای دادن در انتخابات داشتند، بیش از همه چیز می خواستند که ترامپ دیگر رئیس جمهوری نباشد. شاید اگر بجای بایدن هر نامزد دیگر از دموکراتها بود، باز هم مردم آمریکا ترامپ را برنمی گزیدند.

بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ با بیش از ۷۶ میلیون رای که ۵ میلیون رای بیشتر از ترامپ و حتی بیش از رقیب رئیس جمهوری کنونی در انتخابات ۲۰۱۵ است، با ۲۹۰ رای الکترال در برابر ۲۱۴ رای رقیب پیروز انتخابات شد؛ یک پیروزی با تعداد آرایی که گفته می‌شود در تاریخ ایالات متحده بی‌سابقه بوده است.

به نوشته نشریه «فوربس»، در مقابل ناکارآمدی دولت ترامپ در مهار کرونا که تاکنون نزدیک به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار مبتلا و ۲۴۴ هزار و ۵۰۰ فوتی در آمریکا داشته، افزایش بیکاری و میلیون‌ها فقیر که باعث شد ترامپ محبوبیت مورد انتظارش برای پیروزی در انتخابات را به همراه نداشته باشد، «جو بایدن» برخلاف ترامپ متعهد شده « رئیس جمهوری باشد که نه به دنبال تفرقه که ایجاد وحدت است و ایالت‌ها را قرمز و آبی نمی‌بیند بلکه فقط ایالات متحده را می‌بیند.»

رئیس جمهوری منتخب روز شنبه پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را اعلام کرد و از هواداران دونالد ترامپ هم برای پیوستن به او برای بازسازی کشور دعوت کرد.

وعده های مثبت بایدن از جمله بازگشت او به معاهدات بین المللی که ترامپ از آن خارج شده بود، به عنوان مثال بازگشت به توافق آب و هوایی پاریس را هم می‌توان یکی از دلایل اصلی پیروزی بایدن دانست که در مقابل خروج ترامپ از این توافق در کنار دیگر توافق‌های بین‌المللی بر تلاش برای پیوستن مجدد ایالات متحده به توافق‌های بین‌المللی تاکید دارد.

در کنار این مسائل، بازگشت به توافق برجام و وعده بایدن به همراه شدن با اروپا در مورد توافق هسته ای ایران را هم می‌توان یکی از نقاط قوت انتخاب این سیاستمدار دموکرات به عنوان رئیس جمهوری آمریکا قلمداد کرد که در جریان کارزهای انتخاباتی خود از بازگرداندن آمریکا به این توافق مهم سخن گفته است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 × 4 =