چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۷:۴۷
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴

افزایش بیکاری و افت تولید ناخالص ملی تاثیرات کرونا بر روسیه

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه در جلسه وبیناری با اعضای دولت روسیه و بانک مرکزی این کشور، پیامدهای شیوع ویروس کرونا در روسیه و نتایج اقدامات دولت برای رفع این پیامدها را بررسی کرد.   پوتین با بیان اینکه روسیه در سال جاری با مشکلات اقتصادی مواجه شده است، اضافه کرد […]



به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه در جلسه وبیناری با اعضای دولت روسیه و بانک مرکزی این کشور، پیامدهای شیوع ویروس کرونا در روسیه و نتایج اقدامات دولت برای رفع این پیامدها را بررسی کرد. 

 پوتین با بیان اینکه روسیه در سال جاری با مشکلات اقتصادی مواجه شده است، اضافه کرد که بر اثر شیوع کرونا، فعالیت بخش هایی از اقتصاد روسیه بطور کامل متوقف شد که در وهله اول شامل بخش های تجاری، خدمات، ساختمان سازی و تولیدات صنعتی می شد.

به گفته رئیس جمهوری روسیه، عمق افت اقتصادی روسیه و کاهش تولید ناخالص ملی این کشور کمتر از کشورهای پیشرو است و ۸.۵ درصد بوده که در مقایسه با کاهش ۹.۵ درصدی تولید ناخالص ملی آمریکا و ۱۵ درصد کشورهای حوزه یورو کمتر است.

پوتین با استناد به دیدگاه های کارشناسان گفت که اقدامات هدفمند دولت روسیه در پشتیبانی از بخش های اقتصادی این کشور و کارکنان این بخش ها، در کاهش پیامدهای منفی کرونا در بخش های اقتصادی نقش موثر و کارساز داشت.    

 رئیس جمهوری روسیه به آغاز روند احیای اقتصاد روسیه اشاره و اظهار کرد: نشانه های احیای اقتصاد روسیه از ماه ژوئن به چشم می خورد.

به گفته رئیس جمهوری روسیه، شاخص های مهمی همچون مصرف برق در بخش های اقتصادی در حال افزایش است و انتقال محمولات از طریق ریلی در روسیه نیز به شاخص های قبل از بحران کرونا نزدیک می شود که نشانه احیای اقتصادی است.

 پوتین به عنوان پیامد منفی دیگر کرونا به افزایش بیکاری اشاره کرد و گفت: سطح بیکاری در روسیه در زمان حاضر ۶.۳ درصد است و این در حالی است که ۱۸ ماه پیش این شاخص ۴.۷ درصد بود.

به گفته وی،شاخص کنونی بیکاری در روسیه، بالاترین رقم از سال ۲۰۱۲ در این کشور است که دولت باید برای حل این معضل تدابیر لازم را بیندیشد.

وی با اشاره به حمایت های دولت از بیکاران گفت: زمانی که دولت روسیه میزان مستمری های بیکاری را افزایش داد، بسیاری از افراد بیکار که به صورت رسمی ثبت نشده بودند ثبت شدند و به این دلیل شمار بیکاران افزایش قابل توجه یافت.

در زمان حاضر هر بیکار روس ۱۲ هزار روبل ( معادل ۱۵۰ دلار) از دولت مستمری بیکاری می گیرد. 

آغاز واکسیناسیون عمومی روسیه

دولت روسیه برای کاهش تاثیرات روانی بحران شیوع همه گیر کرونا که جان بیش از ۱۷ هزار روس را گرفت، تلاش های بسیار گسترده ای را برای تولید و آغاز واکسیناسیون کرونا در این کشور بکار گرفت. 

واکسن کرونای روسی به نام اسپوتنیک-وی که نخستین واکسن کرونا در جهان است دو هفته پیش در این کشور ثبت شد.

این واکسن یکی از ۱۷ واکسن کرونا است که در روسیه تولید می شود و یک واکسن دیگر هم در مرکز وکتور در نووسیبیرسک تولید می شود.

آنا پوپووا رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان روسیه که دست اندرکار مبارزه با بیماریها در روسیه است اعلام کرده که انتظار می رود واکسن مرکز وکتور در پایان ماه سپتامبر برای ثبت رسمی آماده شود.

وزارت بهداشت روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که نخستین محموله واکسن کرونای روسی برای واکسناسیون مردم روسیه عرضه شد.

روابط عمومی وزارت بهداشت روسیه در بیانیه خود خاطرنشان کرد: نخستین محموله واکسن کرونا با نام عملی «گام کووید واک» (اسپوتنیک-و) برای پیشگیری از بیماری واگیر کرونا که در مرکز علمی اپیدمیولوژی و میکروب شناسی گاملیای وزارت بهداشت روسیه ساخته شده است، پس از آزمایش های لازم برای استفاده عمومی عرضه شد.

در بیانیه گفته شده است: انتظار می رود در آینده نزدیک محموله های این واکسن به مناطق مختلف روسیه ارسال شود.

پروازهای بین المللی به شش کشور

روسیه برای عادی سازی بیشتر اوضاع این کشور در دوره کاهش تاثیرات کرونا از یک ماه پیش پروازهای بین المللی را آغاز کرد.

در آن زمان اعلام شد که پروازها از روسیه به پایتخت های ترکیه، انگلیس و تانزانیا ازسرگرفته می شود.

هفته گذشته  براساس دستور میخاییل میشوستین نخست وزیر روسیه، پروازهای بین المللی به مقصد مصر، امارات و مالدیوی و بالعکس آغاز شد.

در این دستور خاطرنشان شده است که پروازها از روسیه به مصر (قاهره) و بالعکس هفته ای سه بار، از روسیه به امارات (دبی) و بالعکس هفته ای دو بار و از روسیه به مالدیو (فرودگاه ولان) و بالعکس هفته ای دو بار صورت می گیرد. 

 بر اساس دستور نخست وزیر روسیه، همچنین پروازها بین روسیه و سوئیس به هفته ای چهار پرواز افزایش می یابد که قبلا فقط یک پرواز در هفته بود.

 در این دستور گفته شده است که ستاد مبارزه با کرونا در روسیه به نظارت بر اوضاع برای گسترش فهرست کشورهایی که می توان پروازها را ازسر گرفت، ادامه می دهد. 

انتظار می رود که در ماههای آینده دولت روسیه گام های بعدی را برای عادی سازی اوضاع این کشور در دوره پساکرونا بکار گیرد که از آن جمله می توان گشودن مرزهای روسیه به روی اتباع برخی کشورها و نیز آغاز تدریس در دانشگاه ها به صورت حضوری باشد که در زمان حاضر برای جلوگیری از شیوع کرونا به صورت از راه دور صورت می گیرد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج × چهار =