شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۴:۵۱
دسته بندی: هنری
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۳:۱۰

اجرای تئاتر با هزینه شخصی عقلانی نیست

محمدعلی زمانی که این روزها نمایش «پوزه چرمی» را اجرا می‌کند، از مشکلات تئاتر خصوصی و تاثیر کرونا بر اقتصاد تئاتر می‌گوید. به گزارش فرهنگ سار، نمایش «پوزه چرمی» این روزها در تماشاخانه شانو روی صحنه رفته است. محمد علی زمانی ، کارگردان این نمایش درباره اولین تجربه اجرای خود در یک سالن خصوصی می‌گوید […]



محمدعلی زمانی که این روزها نمایش «پوزه چرمی» را اجرا می‌کند، از مشکلات تئاتر خصوصی و تاثیر کرونا بر اقتصاد تئاتر می‌گوید.

به گزارش فرهنگ سار، نمایش «پوزه چرمی» این روزها در تماشاخانه شانو روی صحنه رفته است.

محمد علی زمانی ، کارگردان این نمایش درباره اولین تجربه اجرای خود در یک سالن خصوصی می‌گوید : تجربه‌ی اجرای قبلی من در فضای تئاتر دولتی بود و تفاوت بسیار زیادی با شرایط اجرا در یک سالن خصوصی داشت. طبیعتا وقتی که برای تولید یک اثر نمایشی حمایت مالی از سوی مرکز هنرهای نمایشی صورت می‌پذیرد، کارگردان و سایر عوامل اجرا بیش از هر چیز دیگری به کیفیت اثر خود می‌اندیشند. ولی زمانی که این هزینه‌ها از بخش خصوصی تامین شود، کارگردان ناگزیر است انتخاب‌های متفاوتی داشته باشد و کسر برخی از هزینه‌ها در کیفیت تولید اثر نمایشی تاثیرگذار است.  
محمد علی زمانی که سال ۱۳۹۷، نمایشی را با نام «آیا می‎شناسید راه شیری را؟» در سالن اداره تئاتر سابق به روی صحنه برده است، در ادامه‌ی این گفتگو با بیان این نکته که هزینه‌ی گزاف سالن‌های خصوصی  برای گروه‌های نمایشی یک معضل است، اضافه کرد: وقتی که وارد مکانیزم تئاتر خصوصی می‌شویم، مجبوریم که به جهت بازگشت سرمایه، از قوانین نانوشته‌ای که این ساختار ایجاب می‌کند تبعیت کنیم.

او با تاکید بر لزوم حمایت از اجرای آثار نمایشی در سالن‌های خصوصی خاطرنشان می‌کند: اجرا با هزینه‌ی شخصی و در یک سالن خصوصی در شرایط حال حاضر نیازمند حمایت است. با یک نگاه گذرا به سامانه‌ی بلیت فروشی آثاری که در تماشاخانه‌های خصوصی اجرا می‎شود، به راحتی می‌توان فهمید که درصد قابل توجهی از این اجراها قادر به بازگشت سرمایه‌ی خود نیستند و نمی‌توانند مخاطب خود را پیدا کنند.

کارگردان نمایش «پوزه چرمی» در ادامه‌ این گفتگو شرایط پاندمی را یکی از عوامل موثر در کاهش مخاطب تئاتر می‌داند و در این باره توضیح می‌دهد: ما تمرینات این نمایش را سه سال پیش شروع کردیم. تاریخ اولین بازبینی تعیین شده از سوی مرکز هنرهای نمایشی برای اجرای نمایش «پوزه چرمی» مصادف شد با تعطیلی سالن‌های تئاتر به دلیل شیوع بیماری کرونا و تمام هزینه‌هایی که تا به آن روز انجام شده بود، غیر قابل بازگشت بود.

اجرای تئاتر با هزینه شخصی عقلانی نیست

زمانی با تاکید بر این که پاندمی کرونا ضرر جبران ناپذیری به بدنه‌ی تئاتر وارد کرده است، اضافه می‌کند: بسیاری از مخاطبان همیشگی تئاتر با وجود اخباری که در خصوص شیوع سویه‌ی اُمیکرون منتشر شده است، همچنان ترجیح می‌دهند کار پر مخاطره‌ای انجام ندهند و پا به سالن‌های تئاتر نگذارند.

این کارگردان درباره چالش‎های ایجاد شده برای اجرای نمایش «پوزه چرمی» می‌گوید : پس از وقفه‌ی چند ساله به دلیل قراردادی که با تماشاخانه‌ی شانو داشتیم، موظف بودیم کار را به سرانجام برسانیم و با آگاهی از شرایط و مشکلات پیش رو قدم در این راه گذاشتیم. حقیقت امر این است که در شرایط کنونی به اجرا بردن یک اثر نمایشی با هزینه‌ی شخصی عقلانی نیست. چرا که در شرایط کنونی متر و میزان مشخصی برای بازگشت سرمایه وجود ندارد.

زمانی ابراز امیدواری می‌کند که در آینده‌ای نزدیک شاهد آن باشیم که بدنه‌ی تئاتر به سالن‌های نمایش بازگردند و چرخ اقتصاد تئاتر بچرخد تا هنرمندان با خیالی آسوده به تولید تئاتر بیندیشند.      
لازم به ذکر است نمایش «پوزه چرمی» به کارگردانی محمد علی زمانی تا ۱۲ بهمن ماه، هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانه‌ی شانو به صحنه می‌رود.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به صدیقه سادات موسوی‌زاده: مشاور پروژه، محمدمهدی صباغیان: تهیه کننده، مجتبی گیویان: طراح نور، نسیم ملکی : طراح لباس، وحید صالحی: طراح گریم، مسعود خرداد: آهنگساز، رامین ارقند: صداپیشه، وحید مشایخی: عکاس و سعید جمشیدی پور: روابط عمومی اشاره کرد.

اجرای تئاتر با هزینه شخصی عقلانی نیست

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

19 + 12 =