یکشنبه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۶:۲۴
دسته بندی: ورزشی
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰

سایه‌روشن‌های «پرسپولیسِ جدید» با کلیدواژه صبر

به گزارش فرهنگ سار، گل دقیقه ۸۳ شجاع خلیل‌زاده باعث شد تا پرسپولیس در برابر التعاون عربستان به برتری یک بر صفر برسد و به نخستین برد خود در این فصل از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا دست پیدا کند و با چهار امتیاز شانسش را برای رسیدن به مرحله یک هشتم نهایی افزایش دهد. این […]



به گزارش فرهنگ سار، گل دقیقه ۸۳ شجاع خلیل‌زاده باعث شد تا پرسپولیس در برابر التعاون عربستان به برتری یک بر صفر برسد و به نخستین برد خود در این فصل از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا دست پیدا کند و با چهار امتیاز شانسش را برای رسیدن به مرحله یک هشتم نهایی افزایش دهد. این اولین بازی رسمی سرخپوشان تهرانی در فصل جدید هم بود. این تیم با خریدهای جدیدش برای اولین بار یک دیداری رسمی را انجام داد و در نهایت به برتری دست پیدا کرد. اما آیا نمایش پرسپولیس، نمایش سزاوارانه‌ای بود؟

یحیی گل‌محمدی برای این بازی از پنج بازیکن جدید در زمین استفاده کرد که در نوع خود جالب بود و البته تا حد زیادی انتظارش را می‌کشیدیم. حامد لک به جای رادوشوویچ در درون دروازه قرار گرفته بود. در قلب خط دفاعی زوج جواب پس داده‌ی شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی زادگان به میدان رفتند. در سمت راست خط دفاعی سیامک نعمتی جای مهدی شیری مصدوم را گرفته بود و در سمت چپ سعید آقایی به محمد نادری ترجیح داده شده بود.

در مرکز زمین به جای کمالِ ناآماده، میلاد سرلک در کنار احمد نوراللهی به بازی گرفته شد. در سمت راست خط هافبک احسان پهلوان نخستین بازی‌اش را انجام داد و در سمت چپ بشار رسن انجام وظیفه کرد. وحید امیری هم به عنوان مهاجم سایه کمی عقب‌تر از عیسی آل کثیر زوج خط حمله را درست کرده بود.

در نیمه اول هیچ چیز خوب پیش نرفت. شروع رسمی یک فصل با یک بازی پرفشار و پراسترس در یک کشور دیگر سختی‌های خاص خود را دارد. ناهماهنگی و دستپاچگی در تیم به وضوح دیده می‌شد. همکاری‌های ۲ و سه نفره شکل نمی‌گرفت و تعداد پاس‌های متوالیِ صحیح به عدد پنج نمی‌رسید. تیم ۲ بار تا آستانه دریافت گل پیش رفت اما درخشش لک و چاشنی خوش‌شانسی مانع از فروپاشی دروازه شد. سعید آقایی و شجاع خلیل‌زاده در برابر سرعت فهد رشیدی، بال راست التعاون کم آورده و سورپرایز شده بودند و هر ۲ موقعیت از همین سمت و از فضای پشت آقایی به وجود آمد.

سیامک نعمتی با پست خود کنار نیامده بود و استرس زیادی را تحمل می‌کرد. سرلک به شناخت خوبی از نحوه بازی نوراللهی نرسیده بود و پهلوان کاملا در جو بازی گم شده بود که این مساله به شخصیت او هم برمی‌گشت. احسان از طرفی توانایی عبور از یار مقابل را داشت و از سویی دیگر اعتماد به نفس لازم برای عملی کردن این پتانسیل بالقوه را نداشت. آل کثیر نیز در خط حمله صاحب موقعیت چندانی نشده بود و مجبور بود به کناره‌ها بیاید و انرژی‌اش را صرف دوندگی برای گرفتن توپ کند. حامد لک ولی نه تنها بهترین تازه‌وارد که بهترین مهره پرسپولیس و زمین بود که ۲ گل را خرید. او در همین بازی اول انتظارها را از خود به شدت بالا برد.

در ۴۵ دقیقه دوم ورق بازی برگشت. التعاون در همان نیمه اول هم نشان داده بود که تیم قدرتمند و با برنامه‌ای نیست. آنها با جلو آمدن پرسپولیس و با صحبت‌هایی که یحیی با بازیکنانش انجام داد کاملا به زمین خود رفت تا به یک امتیاز برسد و جایگاه خود را در صدر جدول حفظ کند. عدم نفوذ بازیکنان کناری التعاون این اجازه را به آقایی و نعمتی داد تا کاملا به کارهای هجومی تیم اضافه شوند. نفراتی چون امیری و رسن هم با حرکات پا به توپ دفاع حریف را آزمودند. آل کثیر جرات شوتزنی پیدا کرد و سرلک به خوبی در میانه میدان توپ‌ها را جمع می‌کرد.

به وضوح دیده می‌شد که بازیکنان دقیقه به دقیقه باهم بیشتر مَچ می‌شدند و با فضای موجود اُخت‌تر می‌شدند. سرانجام ارسال کرنر از سوی امید عالیشاه تازه‌وارد، اثرگذاری وحید امیری و ضربه دقیق شجاع خلیل‌زاده گل برتری را برای نماینده کشورمان به ارمغان آورد. بردی که پرسپولیس را چهار امتیازی کرد و فاصله‌اش با ۲ تیم نخست را به ۲ امتیاز کاهش داد.

مساله‌ای که در این روزها باید در نظر داشت، این است که پرسپولیس با تغییراتی که در ترکیبش ایجاد شده و نفراتی که اضافه شده‌اند نیاز به زمان دارد تا جا بیفتد. تقریبا نیمی از تیم را نفرات جدید تشکیل داده بودند. اکثر آنها فضای بازی برای تیمی پرهوادار را تجربه نکرده‌اند و باید به آنها اعتماد شود تا تمرکز لازم را داشته باشند و با نفرات قدیمی و جو تیم خودشان را تطبیق دهند.

با این اوصاف مهمترین کلیدواژه در این روزها داشتن صبر است. تزریق این واژه از سوی پیشکسوتان، مدیران و هواداران به تیم و کادرفنی‌ باعث می‌شود تا آنها هرچه سریع‌تر به بازدهی کامل برسند. پرسپولیس در برابر التعاونِ نه چندان قدرتمند و بحران‌زده در اولین بازی رسمی، نمره قبولی گرفت ولی ایرادهای مشخصی در تیم دیده شد. به جز بحث عدم شناخت، کارهای ترکیبی قابل توجهی دیده نشد. مهاجمان تغذیه نشدند و حربه‌های مشخصی برای رسیدن به دروازه حریف وجود نداشت. مدافعین کناری در کارهای دفاعی به خوبی فضای پشت سرشان را پوشش ندادند و این در بازی‌های بزرگ‌تر با رقبای سرسخت‌تر می‌تواند مشکل‌ساز شود. اما این‌ مشکلات در فضایی آرام و به مرور زمان می‌تواند رو به بهبود برود و حل شود.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 × دو =