چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۵:۲۱
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵

خیز دموکرات‌ها برای کسب اکثریت سنای آمریکا

به گزارش فرهنگ سار، سه روز دیگر تا موعد نهایی انتخابات آمریکا باقی است که علاوه بر ریاست جمهوری، ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان آمریکا و ۳۵ سناتور هم در این انتخابات برگزیده خواهند شد. بماند که انتخابات برای تعیین مقامات محلی هم در جریان است. انتخابات سنای آمریکا از آن جهت اهمیت چشم‌گیری دارد که […]



به گزارش فرهنگ سار، سه روز دیگر تا موعد نهایی انتخابات آمریکا باقی است که علاوه بر ریاست جمهوری، ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان آمریکا و ۳۵ سناتور هم در این انتخابات برگزیده خواهند شد. بماند که انتخابات برای تعیین مقامات محلی هم در جریان است.

انتخابات سنای آمریکا از آن جهت اهمیت چشم‌گیری دارد که این مجلس در شکل‌گیری سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور بسیار چشمگیر خواهد بود.

سنا که در واقع مجلس علیای کنگره آمریکاست، تصویب معاهدات، تایید انتصاب مقام‌های ارشد دولت و قضات و همچنین تصویب قوانین را در اختیار دارد. سنا ۱۰۰ کرسی دارد و در مقابل، مجلس سفلی در کنگره، مجلس نمایندگان است که ۴۳۵ عضو دارد.

هر چهار سال که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می شود، یک سوم کرسی‌های مجلس سنا  و کل کرسی‌های مجلس نمایندگان به انتخاب گذاشته می شود. این انتخابات ۲ سال بعد  هم رخ می دهد چرا که عمر مجلس نمایندگان ۲ ساله است.

بر مبنای قانون اساسی آمریکا، دوره سناتورها ۶ سال است و باید حداقل ۳۰ سال سن داشته باشند.

در حال حاضر سنا تحت کنترل جمهوری‌خواهان است، و این حزب از اکثریت ۵۳ کرسی در مقابل ۴۷  کسی دموکرات برخوردار است. این اکثریت شکننده، انتخابات سنای آمریکا را بسیار حساس کرده است.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی رقابت بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را بر سر کرسی‌های سنا فشرده ارزیابی کرد و نوشت: نتیجه این انتخابات می‌تواند پیامدهای مهمی برای هر کسی که رئیس جمهوری شود، داشته باشد.

به نوشته این روزنامه، هر کدام از دو حزب حاکم بر آمریکا که بتوانند اکثریت سنا را به دست گیرند، می‌توانند بر دستور کار قانونگذاری رئیس جمهوری بعدی، ترکیب مقامات کابینه و انتصاب‌های قضایی تاثیر بزرگی بگذارند.

واشنگتن پست هشدار می دهد: اگر نامزد دموکرات‌ها، جو بایدن بتواند ترامپ را شکست دهد، اما نتواند اکثریت مجلس سنا را به دست آورد، ممکن است در مقام ریاست جمهوری نتواند قوانینی را که برای وی مهم است، تصویب کند. از این رو، وعده‌های وی درباره بیمه درمانی، تغییرات آب و هوایی و مهاجرت به خطر خواهد افتاد.

به همین ترتیب اگر ترامپ برنده شود، اما سنا به دست دموکرات‌ها بیفتد، برخی از سیاست‌های محافظه کارانه وی با بن بست روبرو خواهد شد.

بر اساس نظرسنجی‌های سی ان ان  بیش از هشت کرسی از ۱۰ کرسی اول که احتمال تغییر به نفع حزب دیگری را دارد، مربوط به جمهوریخواهان است. به این معنی که  جمهوری‌خواهان در این انتخابات باید برای حفظ ۲۳ کرسی بجنگند. در مقابل دموکرات‌ها باید نگران احتمال از دست دادن ۱۲ کرسی باشند.

جمهوری‌خواهان بویژه در ایالت‌های آریزونا، کلرادو، مِین، کارولینای شمالی، جورجیا، مونتانا و آیووا با چالش سهمگین دموکرات‌ها روبرو هستند. به گزارش سی ان ان، دموکرات‌ها همچنین بر این باورند که شانس خوبی برای پیروزی در آریزونا و کلرادو و برکناری سناتورهای جمهوری‌خواه این ایالت‌ها دارند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود دموکرات‌ها کرسی سنای خود را در ایالت آلاباما به  جمهوری‌خواهان ببازند.

به این ترتیب دموکرات‌ها برای به دست آوردن اکثریت سنا باید پنج کرسی را برنده شوند. البته در صورت پیروزی بایدن، برنده شدن چهار کرسی برای آنها کفایت خواهد کرد، زیرا در صورت مساوی بودن سهم دو حزب حاکم از کرسی‌های سنا، کامالا هریس معاون رئیس جمهوری، رای تعیین کننده را خواهد داشت.

بر اساس نظرسنجی اکونومیست، دموکرات‌ها اکنون با اختلاف اندک ۵۲.۴ کرسی به ۴۷.۶ کرسی ممکن است اکثریت سنا را به دست آورند.

با این حال به گفته پولتیکو، رقابت سنا حتی از رقابت انتخابات ریاست جمهوری تنگاتنگ‌تر است و از این جهت دشوار بتوان پیش‌بینی کرد که سرنوشت انتخابات مجلس سنا چه خواهد شد اما نتیجه هر چه باشد، ترکیب سنای آمریکا تاثیر بزرگی بر سیاست‌های داخلی و جهت‌گیری سیاسی برنده انتخابات ریاست جمهوری نوامبر خواهد داشت.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 + 2 =