یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۵:۱۹
دسته بندی: زنان و خانواده
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷

حمایت‌های عاطفی و اقتصادی از مهمترین وظایف انسانی است

به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی هادی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز (۲۹ بهمن) در مصلی تهران افزود: انسان در هر سن، مقام و منصب، نیازمند برقراری ارتباطات اجتماعی بوده و بر این اساس، موظف به انجام سلسله حقوق و وظایفی نیز خواهد بود. وی ادامه داد: یکی از مهمترین […]



به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی هادی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز (۲۹ بهمن) در مصلی تهران افزود: انسان در هر سن، مقام و منصب، نیازمند برقراری ارتباطات اجتماعی بوده و بر این اساس، موظف به انجام سلسله حقوق و وظایفی نیز خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین وظایف انسانی، حمایت‌های اقتصادی (همچون پرداخت صدقه) و عاطفی است. انسان علاوه بر نیازهای جسمانی، نیازمند رفع نیازهای روحی و روانی است. نیازهای بدنی انسان نیز تحت رفع نیازهای روانی قابل‌تحمل است.

هادی افزود: به عنوان مثال، قدرت تحمل و صبر روزه‌دار به دلیل احساس ارتباط با خداوند تقویت شده و تحمل می‌شود. بنابراین نیازهای روانی انسان از نیازهای جسمانی او نیز مهم‌تر است.

این کارشناس با بیان اینکه نیازهای عاطفی؛ دوست داشتن و دوست داشته شدن یکی از احتیاجات اساسی در زمینه نیازهای روانی است، گفت: خداوند نیز در صحبت با مؤمنان می‌فرماید، آنها را «دوست دارد.»

وی افزود: یک عارف به دلیل ارضاء این نیاز عاطفی (عشق ورزی و احساس معشوق واقعی شدن) می‌تواند گام‌های ارزنده‌ای در طول زندگی خود بردارد.

نیازهای روانی انسان باید در ارتباط با خداوند برطرف شود 

هادی ادامه داد: بخش اعظمی از نیازهای روانی انسان‌ باید در ارتباط با خداوند برطرف شود، اما باتوجه به نوع خلقت انسان، بخشی از این احتیاجات هم در ارتباط با هم‌نوعان ارضا می شود.

وی تاکید کرد: خانواده بهترین مکان به‌منظور رفع این نیاز است. این نهاد همچنین محبوب‌ترین کانون نزد خداوند است، چراکه نهاد خانواده در حقیقت سکوی پرتاب انسان به سمت خالق خواهد بود.

به گفته هادی، محبوبیت و ارزشمندی نماز، روزه و مناجات با خالق نیز در نزدیک کردن انسان با خداوند است.

وی با اشاره به برخی آیات یادآور شد: خواب انسان متاهل از نماز شب و روزه مجرد ارزشمندتر بوده و این حاکی از اهمیت نهاد خانواده است.

هادی تاکید کرد: امروز برخی عبارات همچون «تمایل به ازدواج ندارم»، در بین بعضی از جوانان و خانواده‌ها به غلط باب شده است. ازدواج سنت پیامبر اکرم بوده و مقابله با این سنت‌ها برای جامعه اسلامی خطرناک خواهد بود.

وی افزود: برای دستیابی به این سنت‌ها و رفع نیازهای روانی و عاطفی باید تلاش کرد. در خانواده اگر زنان تکیه‌گاهی عاطفی برای همسر و فرزندان خود بودند، بهترین زنان‌اند.

نائب رئیس انجمن روانشناسان اسلامی با اشاره به حدیث کساء به عنوان حدیث عشق‌ورزی و خانواده ادامه داد: این عشق‌ورزی، محبت و نوع نگرش نسبت به یکدیگر زمینه نازل شدن رحمت خداوند است.

وظیفه مردان در مقابل زنان و خانواده چیست؟

هادی همچنین با اشاره به اعتراض برخی زنان به طرح وظایف مردان در این زمینه گفت: براساس آیات صریح قرآن، مردان نیز باید با همسر و فرزندان خود به خوبی رفتار کنند. زنان در صورت عدم دریافت محبت، نمی‌توانند علاقه نشان داده و تقدیم کننده محبت باشند. 

وی توضیح داد: والدین باید برای فرزندان نیز تکیه‌گاه عاطفی بوده و این رابطه دوطرفه باشد، به عبارت دیگر، فرزندان نیز برای پدر و مادر، یک تکیه‌گاه عاطفی و حامی به ویژه در دوران سالمندی باشند. 

وی با اشاره به گله برخی از والدین از حضور در سراهای سالمندان افزود: در صورت نبود فرزند، سالمندان باید در یک نهاد مربوطه نگهداری شوند، اما در صورت حضور فرزند نباید وظیفه رسیدگی و مراقبت از این جمعیت همچون یک وظیفه اداری به نهاد سالمندان واگذار شود. نگاه مهربان فرزندان به والدین نیز عبادت است. 

بشر نیازمند تکیه‌گاه عاطفی است 

هادی در ادامه تصریح کرد: رفیق، دوست و همکار و… نمی‌تواند جایگزین همسر و فرزند باشد. برخی از نیازهای عاطفی صرفا در نهاد خانواده و با همسر و فرزندان برطرف خواهد شد. 

وی افزود: همچنین فرزندان نیز بخشی از نیازهای عاطفی خود را باید از طریق خواهر و برادر تامین کرده و تمامی جنبه‌های این نیاز با والدین و از طریق پدر و مادر برطرف نخواهد شد. 

هادی با اشاره به واقعه عاشورا گفت: بخش مهمی از این واقعه بیانگر اهمیت اشباع نیازهای عاطفی از طریق خواهر و برادر است. حضرت زینب و حضرت ابوالفضل به عنوان خواهر و برادر یک تکیه‌گاه عاطفی در این جریان به‌شمار می‌روند. 

وی اضافه کرد: بنابراین تکیه‌گاه عاطفی به مفهوم شناخت همه عواطف و احساسات انسانی و همچنین تلاش برای رفع این نیازها است. 

این مسئول اظهار داشت: اهمیت این مسأله با روان انسانی در ارتباط و در حقیقت بی‌توجهی به این مقوله می‌تواند سلامت روان را به خطر اندازد. 

هادی خاطرنشان کرد: تأخیر در ازدواج برکت را از بین می‌برد. تأخیر در فرزندآوری و کاهش تعداد فرزندان خانواده به تک فرزندی و دو فرزندی به دلیل برخی نگرانی‌ها برکت زندگی را کاهش می‌دهد. 

نایب رئیس انجمن روانشناسان اسلامی یادآور شد: احساس انسان به نبود پشتوانه بحث امروز است. بشر نباید نسبت به همنوع خود؛ همکار، همسایه، دوست و… بی‌تفاوت باشد، باید تکیه‌گاهی برای همنوع خود بوده و بداند خود نیازمند این حمایت عاطفی و روانی است.

منبع : ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × دو =