شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۰:۲۲
دسته بندی: زنان و خانواده
تاریخ انتشار: ۰۱ تیر ۱۴۰۰ - ۵:۴۵

سطح مسائل زنان نباید به تعداد وزرای زن تقلیل داده شود/ مسئله ازدواج زود با قانون‌گذاری حل نخواهد شد

یکی از نمایندگان نامزدهای انتخاباتی گفت: بسیاری از بزرگان اصلاحات الان تکذیب می کنند که از روحانی حمایت کردند اما روند سال های اخیر حمایت همه جانبه را نشان می دهد. ما براساس مصوبات قانونی چه وضعیتی برای خوابگاه های متاهلی خود در نظر گرفته ایم؟ همچنین در حوزه تاسیس شرکت های دانش بنیان چه اقدامات رو به جلویی شده است؟



به گزارش سرویس زنان «فرهنگ سار»؛ نشست تخصصی انتخاباتی با محوریت مسائل زنان با حضور نمایندگان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شریف، شهید بهشتی و سهند تبریز برگزار شد و نمایندگان مواضع و برنامه‌های خود را مطرح کردند.

در این نشست نمایندگانی از ستاد آقایان سید ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و عبدالناصر همتی حضور داشتند و به بیان مسائل و برنامه‌های کاندید مورد نظر خود پرداختند.

خانم اردبیلی، نماینده ستاد آیت الله رئیسی

مسئله زنان خانه دار یکی از مسائل اساسی است که دیده نمی شود. نزدیک به ۸۰ درصد زنان کشور خانه دار هستند. برای بیمه زنان خانه دار تدابیر و قوانینی در نظر گرفته شده که کامل اجرایی نشده است. در حال حاضر شرایط برای زنان خانه دار بسیار سخت است و کمتر می توانند در اجتماع حضور فعالانه داشته باشند. شناخت ظرفیت های مردمی و نقاط پرکنش و مسئله محور از مسائل اساسی این حوزه است. در حال حاضر امکانی باید فراهم شود که مجوزهای دست و پاگیر از بین برود و باب خیلی از فعالیت ها برای بانوان باز شود. زنان جهش دهنده بسیاری از حرکت های کشور خواهند بود.

نباید سطح مسائل زنان این قدر تقلیل داده شود. زنان ما در حال حاضر به بدترین و ظالمانه ترین شرایط تن می دهند که نباید بدین نحو باشد. آقای رئیسی در آستان قدس بحث معاونت زنان را برگرداندند و از آنان حمایت ویژه کردند و یا در قوه قضائیه مسئله تعدیل نیروهای زن را جدی پیگیری و حل کردند. تشکل های واسط در این مسائل باید فعال شوند و حق زنان کارگر را بگیرند و ان جی اوهای زیادی وارد این فضا شدند که آقای رئیسی اجازه فعالیت آزادانه به آنها داد.

زنان کالای مصرفی انتخابات!

از بحث زنان نباید به عنوان تاکتیک استفاده کرد

باید گفت در هشت سال اخیر تمام بودجه های استانی زنان و فعالیت های آنها قطع شده است. زنان ما مسئله و آسیب نیستند و اتفاقا راه حل مسائل هستند. از بحث زنان نباید به عنوان تاکتیک استفاده کرد.

برنامه‌های ما باید خانواده محور باشد

حکمرانی در همه وجوه باید بحث خانواده را در اولویت قرار دهد و تسهیل ازدواج جوانان باید از اولویت های اساسی باشد. برنامه‌های ما باید خانواده محور بوده و زنان نباید در سطح پایین‌تری قرار گیرند. نگاه تهدید محور به زن و خانواده موجب بسیاری از مشکلات ما شده است. این مسائل مستلزم آموزش و تعلیم در حوزه های مختلف است. دولت باید خود را ملزم بداند که این فضا را برای فعالیت های بانوان باز بگذارد و زنان فرصت و توانایی تحول و تغییر را دارند.

خانم شادی، نماینده ستاد سعید جلیلی

ما چون یک صندوق بیمه مجزا برای زنان در اختیار نداریم، از بسیاری از فعالیت‌ها محروم مانده ایم. خیلی از کارها و فعالیت‌های بانوان در حال حاضر شامل بیمه نمی‌شود. کار اول دولت آقای جلیلی همین در نظر گرفتن بیمه مجزا برای زنان و فعالیت‌های آنان است. باید طرح‌هایی برای عرضه فعالیت‌های مشاغل خانگی در نظر گرفته شود، که ما در برنامه‌های خود داریم.

کارگروه‌های متناسب با جامعه کارگری در دولت سایه تشکیل شده است

حدود شش سالی است که کارگروه‌های متناسب با جامعه کارگری در دولت سایه تشکیل شده است. یک تشکل متمرکز برای حمایت از زنان کارگر با حمایت سازمان‌های مردم نهاد باید شکل بگیرد و ما این مسئله را در برنامه‌های خود داریم. در حال حاضر باید مطالبات زنان از یک دریچه واقعی تر بررسی شود.

بسیاری از بزرگان اصلاحات الان تکذیب می کنند که از روحانی حمایت کردند اما روند سال های اخیر حمایت همه جانبه را نشان می دهد. ما براساس مصوبات قانونی چه وضعیتی برای خوابگاه های متاهلی خود در نظر گرفته ایم؟ همچنین در حوزه تاسیس شرکت های دانش بنیان چه اقدامات رو به جلویی شده است؟ صندوق های فعالی بودند که مطالبات دانشجویی را پیگیری می‌کردند اما در سال های اخیر کاملا رها شد. باید گفت که یک پیوست اجتماعی بین این صندوق‌ها و دانشجویان باید صورت گیرد.

زنان کالای مصرفی انتخابات!

خانم جهانیان، نماینده ستاد علیرضا زاکانی

مسائل زنان در حال حاضر باید به درستی تبیین شود. مطالبات حوزه زنان خانه دار همیشه مشخص بوده است و بیش از بیست سال است که مسئله بیمه زنان خانه دار مطرح است اما اجرایی نشده است. باید اعطای حق اولاد به فرزندان در نظر گرفته شود که ما در برنامه های خود داریم. اشتغال برای زنان خانه دار مسئله ای پیچیده است که دولت به راحتی نمی تواند آن را اجرایی کند و نیاز به برنامه های زیادی دارد.

سطح مسائل زنان نباید به تعداد وزرای زن تقلیل داده شود

زنان جامعه مطالبه‌گر اصلی این مسئله هستند که در هشت سال گذشته به زنان بی توجهی شده و در کنار آن هیچ وزیری از زنان نبوده است. تعیین تعداد برای وزیر زن توهین به آنها است و نباید این قدر سطح مسئله تقلیل داده شود. دولت اصلاحات فقط شعار می دهد و هیچ برنامه ای برای این مسئله ندارد.

مسئله کودک همسری نیز با مسائل قانونی و بازدارنده حل نخواهد شد و نیاز به فرهنگ سازی در جای جای کشور دارد. چیزی حدود سه و نیم میلیون نفر زن کارگر داریم که امنیت شغلی و حقوق و مشکلات فراوانی دارند. راه حل ما در دولت اقدام و اصلاح این است که باید مسئله زنان کارگر در چارچوب قوانین اجرایی شود. همچنین باید نظارت بر حوزه های کاری بانوان صورت گیرد. در کنار اینها نیز باید ارائه تسهیلات و معافیت مالیاتی برای کارفرمایان بر حسب شغل در نظر گرفته شود.

باید به حافظه تاریخی خود بازگردیم و ببینیم که سال ۹۲ و ۹۶ بزرگان حزب اصلاحات از چه کسی حمایت کردند. کارنامه آقای همتی مشخص است که ایشان چه قدر از خانم ها استفاده کردند. در حال حاضر ساختارها و نهادهای موجود هیچ کدام پاسخگوی مطالبات جوانان و زنان نیستند.

تأسیس وزرات خانواده

ما در نظر داریم که وزارت خانواده داشته باشیم که پنج زیر مجموعه در فضای زنان، جوانان و نوجوانان، جمعیت و … می باشد بعد از آن باید به سازمان های مردم نهاد توجه ویژه شود. مسئله جوانان نیز مسئله اشتغال است که در وزارت خانواده به آنان توجه ویژه می شود.

زنان از دولت سازندگی به بعد مهره تزیینی لیست‌های انتخاباتی بودند/ زنان به دلیل عدم شایسته‌سالاری مشارکت را جدی نمی‌گیرند

خانم منوچهری، نماینده ستاد امیرحسین قاضی زاده هاشمی

دیدگاه دولت سلام نسبت به زنان این است که زنان تمدن ساز هستند این نوع نگاه به زنان نیز نیاز به ایجاد یک وزارتخانه جدا دارد که برنامه هایی برای این مسئله در نظر گرفته شده است. منابعی که برای فعالیت های حوزه زنان در نظر گرفته شده است خیلی محدود است.

مسئله ازدواج زود با قانون‌گذاری حل نخواهد شد

باید گفت زنان بسیار بیشتر، متخصص تر و متعهدتر هستند. افرادی که در اصلاحات هستند فقط شعار داده و تا امروز عملی صورت نگرفته است. بسیاری از زنانی که زود ازدواج می کنند به خاطر فرهنگ بومی آن منطقه است که با قانون گذاری حل نخواهد شد. در حال حاضر باید تعارض منافع حل شود تا بسیاری از مسائل به دنبال آن حل شود. زنان باید به خاطر مادر بودن، فرزند پروری و تمامی شئونات زن هزینه آن را بپردازند. ما نگاهی شعاری و ابزاری به مسائل زنان نداریم و از مردم می خواهیم که نگذارند دوباره با کلیدواژه ها و شعارها فریب بخورند.

مطالبه تمام جوانان این است که بعد از دانشگاه چه سرنوشتی در انتظار آنهاست. در حال حاضر نوبت به جراحی بزرگ رسیده است و دیگر با مسکن مسائل قابل حل نیست. مسئله آموزش و پرورش در این حوزه بسیار حائز اهمیت است و این نوع نگاه به آموزش و پرورش باید عوض شود. بحث پرورش از سه سالگی باید اتفاق بیفتد و همچنین باید سربازی حرفه ای جایگزین سربازی اجباری شود. همچنین باید ۵۰۰ میلیون تومان کمک هزینه مسکن باید برای جوانان در نظر گرفته شود.

خانم غالبی، نماینده عبدالناصر همتی

سال های سال است که تلاش شده است نگاه به زنان خانه‌دار تغییر کند و به جامعه فهمانده شود که خانه داری نیز شغل است و یک تکلیف یک طرفه نیست اما بسیاری از دوستان ما به خاطر صحبت در مورد فعالیت های زنان به حبس محکوم شده اند.

زنان کالای مصرفی انتخابات!

مسئله فرهنگی و قانون گذاری از مسائل اساسی در حوزه زنان است

باید این مسئله مورد توجه باشد که نگاه دولت‌مردان به زنان چیست و صرفا شعار ندهند. مسئله فرهنگی و قانون گذاری از مسائل اساسی در این حوزه است. قانون گذاری به صورت صرف در ید دولت نیست اما دولت می تواند تسهیل کننده آن باشد. از نظر فرهنگی نیز همین حضور امروز در کنار هم و بحث بر روی مسائل زنان بسیار امیدوارکننده است و جای خوشحالی دارد. ازدواج در سنین پایین و یا تجرد قطعی از مسائل حوزه زنان سرپرست خانوار است که باید برای حل آنان ایده هایی مطرح شود.

هشت سالی که سپری شده است دولت اصلاحات نبوده است و صرفا آقای روحانی از اصلاحات حمایت کرد. دولت اصلاحات هیچ گزینه ای ندارد و مجبور هستیم سراغ گزینه های دیگری برویم. در همه دنیا به دلیل مردسالاری زنان مجبور هستند کارهایی کنند تا در اجتماع باشند. باید گفت تا زنان در تمام سیاست گذاری های کلان حضور نداشته باشند مسائل حل نخواهد شد. بسیاری از خدماتی که برای زنان مصوب می شود به ضرر آنهاست.

مشکلات جامعه ما در دل خیابان است

ما نمی توانیم و نباید واقعیت های جامعه را انکار کنیم. کسی که ازدواج نمی کند دچار بی هویتی نخواهد شد و این نوع نگاه به افرادی که ازدواج نمی کنند اشتباه است. ازدواج مسائل و مشکلات بسیاری دارد که باید هر کدام بررسی شود.

باید گفت که بسیاری از تحریم ها باعث بیکاری شدند و نباید این را انکار کنیم. سبک زندگی مردم تغییر کرده و مشکلات جامعه ما در دل خیابان است. باید واقعیت ها را ببینیم و برای آنان راه حل ارائه دهیم.

مرتبط ها

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

19 + چهار =