شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۰:۴۳
دسته بندی: هنری
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۷

جشنواره‌ها تقاطعی برای آشنایی هنرمندان و فرهنگ‌ها هستند

چنگیز اوزک، هنرمند ترکیه‌ای شرکت‌کننده در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، که سابقه حضور در جشنواره‌های نمایشی بسیاری را دارد، از شرکت در نوزدهمین جشنواره‌ رضایت بسیار دارد. او که با نمایش سایه‌بازی «چراغ جادو» در این جشنواره حضور یافته ‌است، می‌گوید رویدادهای هنری، تقاطعی برای آشنایی هنرمندان و فرهنگ‌ها هستند. به گزارش فرهنگ […]



چنگیز اوزک، هنرمند ترکیه‌ای شرکت‌کننده در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، که سابقه حضور در جشنواره‌های نمایشی بسیاری را دارد، از شرکت در نوزدهمین جشنواره‌ رضایت بسیار دارد. او که با نمایش سایه‌بازی «چراغ جادو» در این جشنواره حضور یافته ‌است، می‌گوید رویدادهای هنری، تقاطعی برای آشنایی هنرمندان و فرهنگ‌ها هستند.

به گزارش فرهنگ سار، نمایش سایه، قدمتی به طول تاریخ انسان دارد؛ انسانی که در دوران غارنشینی، شب‌های طولانی خود را با انجام حرکات سایه دست روی دیوار غار، به جشنواره‌ای از نمایش‌های عروسکی متنوع تبدیل کرد. این گونه نمایشی، همچنان در سراسر جهان هواخواهان و نمایشگران زیادی دارد که چنگیز اوزک، هنرمند ترکیه‌ای، یکی از آن‌هاست.

چنگیز اوزک با ارایه توضیحاتی درباره داستان نمایش خود می‌گوید: بخش آغازین نمایش ما برگرفته از داستان علاءالدین و چراغ جادو است که درباره چراغ و غولی است که آرزوها را برآورده‌ می‌کند؛ در واقع متن نمایش ما از روی آن داستان شبیه‌سازی شده است. بخش دیگری از نمایش هم با الهام از داستان «دختر بندانگشتی» آندرسن طراحی شده ‌است. بقیه بخش‌ها زاییده تخیلات خودم است که با ترکیب همه آن‌ها با یکدیگر، داستان این نمایش شکل گرفته ‌است.

این هنرمند ترکیه‌ای با اشاره به اجرای این نمایش، به زبان‌های مختلفی از جمله صربی، بلغاری و چینی در کشورهای گوناگون درباره گروه سنی مخاطبان آن توضیح می‌دهد: در نگاه ظاهری اولیه، تنها برای گروه سنی کودک، مناسب به نظر می‌آید، ولی در همه گروه‌های سنی از هفت‌ساله تا هفتادساله دارای تماشاگر بوده ‌است.

او که به گفته خودش سال‌هاست مشغول اجرای تئاتر در ترکیه است، درباره حضورش در دیگر کشورها نیز توضیح داد: می‌توانم بگویم که من تاکنون در پنجاه کشور جهان، در هزار شهر مختلف، هزار نمایش متفاوت، اجرا کرده‌ام. تنها ۱۰ بار به ایران آمده‌ام و پنجمین بار است که در جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک شرکت می‌کنم.

اوزک درباره ویژگی‌های این دوره از جشنواره عروسکی ادامه داد: به عنوان کسی که سال‌هاست در جشنواره‌های نمایشی شرکت می‌کنم می‌توانم بگویم که ما هنرمندان از شرکت در این جشنواره‌ها خوشحال می‌شویم، چرا که در این جشنواره‌ها، هنرمندان می‌توانند یکدیگر را ببینند و با فرهنگ همدیگر آشنا شوند و این برای ما بسیار خوشایند است. البته تمایل داشتیم که جشنواره امسال، بسیار غنی‌تر و گسترده‌تر از این برگزار می‌شد. البته این درک را نیز داریم که بعد از بروز بیماری جهانی کرونا احتمالاً شرایط تغییر کرده ‌باشد. ولی در مقایسه با جشنواره‌های دوره‌های پیشین که همیشه یا شاهد آن‌ها بودم یا حتی آن را از طریق اخبار دنبال می‌کردم، جشنواره امسال نیاز به توسعه کمی و کیفی بیشتری دارد.

این هنرمند ترکیه‌ای در پایان با اشاره به به پیشینه غنی فرهنگ ایران گفت: جایگاه تئاتر عروسکی و جشنواره مبارک در ایران و منطقه به حدی بالاست که به نظرم باز هم برای گسترش آن در همه ابعاد باید بکوشید. ایران کشوری غنی از نظر فرهنگی است که ما در جشنواره‌های مختلف بارها شاهد آن بوده‌ایم، ولی همان‌طور که گفتم، هر چه تعداد این جشنواره‌ها بیشتر باشد، شاهد رشد بیشتر فرهنگی از طریق هنر نمایش خواهیم بود.

جشنواره‌ها تقاطعی برای آشنایی هنرمندان و فرهنگ‌ها هستند

جشنواره‌ها تقاطعی برای آشنایی هنرمندان و فرهنگ‌ها هستند

جشنواره‌ها تقاطعی برای آشنایی هنرمندان و فرهنگ‌ها هستند

 نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک به دبیر هادی حجازی‌فر، از هشتم تا هجدهم تیر در حال برگزاری است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

17 − سیزده =