دوشنبه, ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۸:۰۳
دسته بندی: هنری
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰

برپایی «سلبریتی ها در ایران: مسئولیت اجتماعی یا تخریب سیاست»

نشست «سلبریتی ها در ایران: مسئولیت اجتماعی یا تخریب سیاست» به همت گروه سیاسی پژوهشکده تحقیقات راهبردی برگزار شد.



به گزارش خبرنگار رسانه فرهنگ سار، نشست «سلبریتی ها در ایران: مسئولیت اجتماعی یا تخریب سیاست» به همت گروه سیاسی پژوهشکده تحقیقات راهبردی عصر امروز در سالن اجتماعات پژوهشکده برگزار شد.

سلبریتی یکی از فرآورده های متأخر سرمایه داری مصرفی است

در این نشست که سیدبشیر حسینی (عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما)، نادر جعفری (عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)) و سیدحسین شهرستانی (مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی) حضور داشتند، شهرستانی در سخنانی گفت: سلبریتی واسطه خلق مصنوعی افکار عمومی است و این امر را طبیعی قلمداد می کنند.سلبریتی جزو امنیتی کردن سیستم و جزو جدایی نامذیر سیستم است.

وی ادامه داد: در واقع سلبریتی جای روشنفکر  را می گیرد، روشنفکری که اجازه نمی دهد سیاست رانتی بدون شفافیت و قاعده ای شکل بگیرد. سلبریتی گفتگو و معامله می کند و ظاهرا ما روشنفکر و منتقد اجتماعی نمی خواهیم.

شهرستانی اظهار داشت:‌ با این موضوع که سلبریتی ها مسئولیت اجتماعی دارند،‌مخالفم؛ چراکه سلبیریتی ها یکی از مولودها، محصولات و فرآورده های متأخر سرمایه داری مصرفی است.

مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی افزود:‌ سلبریتی پیامبر یا بشیر سرمایه داری مصرفی است و البته کارش را هم به درستی انجام می دهند، کاری که معمولا از آن آگاهی ندارند.

وی بیان کرد: خواننده معروفی را دیدم که عنوان کرد اسمش را برایش تعریف کرده بودند و حال سلبریتی که اسمش را دیگران برایش می گذارد، چگونه می تواند امروز نماینده افکار عمومی باشد.

شهرستانی خاطرنشان کرد: سلبریتی مفهوم جدیدی است که از درون فرآیندهای رسانه به وجود آمده است نه آنکه دستاورد خاصی داشته باشد.

وی یادآور شد:‌از سلبریتی نمی توان توقع داشت که ما را به سمت آگاه کردن،‌آزاد کردن و شکوفایی فرهنگ بیشتر ببرد. همچنین نمی توان با سلبریتی دشمن شد بلکه ما باید او را بشناسیم و در حوزه مطالعاتی این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی خاطرنشان کرد:‌ما در برابر پدیده های نوظهور منفعل بودیم و هر آنچه می بینیم، می پذیریم. درواقع سلبریتی واسطه مصرف سبک زندگی است که با خودش می آورد. بنظر می رسد او برای عقلانی تر شدن و تولیدی شدن جامعه و پیشرفت ما کمکی نمی کند.

نوجوانان را در سیاست ها و برنامه ها مستقل در نظر گرفته نمی شود

در ادامه سید بشیر حسینی اظهار داشت: متأسفانه ما همچنان به منطق صفر و یک عادت داریم و همیشه در تقسیم بندی خوب و بدها هستیم.

وی با اشاره به هشتگ اعدام نکنید، گفت: ما شاهد دوگانگی در میان چهره ها و شخصیت های مطرح بودیم، گروهی که یا با ملت هستند و یا با حکومت. ایجاد چنین دوگانگی هایی اشتباه است؛ چراکه همه دوست دارند با مردم باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیماافزود: یکی ازگفتمان های حفظ فضای فرهنگی در حد متوسط سلبریتی ها هستند. همچنین گروهی از سلبریتی ها را شاهد هستیم که حداقل برای حفظ جایگاه شان در سینما و تلویزیون ناچار هستند چارچوب های حداقلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما را رعایت کنند.

وی بیان کرد:‌ گروهی از سلبریتی ها را در فضای مجازی شاهد هستیم که اص فعالیت شان تابوشکنی است. یعنی تا تابوشکنی نکنند،‌دیده نمی شوند.

حسینی خاطرنشان کرد: در دنیای رسانه و ارتباطات، سواد رسانه ای نیاز عمومی است که متأسفانه اصحاب سلبریتی در بسیاری از موارد در این موضوع کم بهره هستند. اگر آنها بخشی از سواد رسانه ای را داشتند، می دانستند که در موضوعات مختلف چگونه ورود کنند تا اثر گذار باشند و یا در موضوع اعدام نکنید، این چنین رفتار نمی کردند.

وی یادآور شد: نبود سواد رسانه نشانه فقر جامعه است و باید جامعه به این مهارت دست یابند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما بیان کرد: یکی از اشکالاتی که می توان گرفت این است که ما مخاطب نوجوان را در سیاست ها به صورت مستقل نمی بینیم درحالی که امثال تتلو و ساسی مانکن کاملا به این موضوع توجه دارند و آهنگ جنتلمن و دکتر نشان از این توجه است.

وی افزود: در بسیاری از نقاط سیاست گذاران ما حرف درست می زنند، اما درست حرف نمی زنند. متأسفانه ما به طیف های مختلف و به ذائقه های شان توجه نمی کنیم،‌به همین دلیل زمینه برای سوءاستفاده برخی از افراد ایجاد می شود.

حسینی یادآور شد: در ایام قرنطینه و اوقات فراغت سهمی در تولیدات متناسب با ذائقه نوجوانان نداشته ایم. ما باید به فکر برنامه های مناسب باشیم تا بتوانیم نوجوانان را در مسیر مناسبی قرار دهیم. نوجوانان در دوران کرونا رسانه ای تر شده اند.

وی خاطرنشان کرد:‌ بسیاری از بزرگان دوست دارند درباره سلبریتی ها حرف بزنند چراکه می دانند سلبریتی ها نسبت به آن واکنش خواهند دارد. درواقع فحش دادن به سلبریتی ها یکی از راه های مشهور شدن و سلبریتی شدن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما یادآور شد:‌بسیاری از مسئولان به جای آنکه پاسخگو باشند، طلبکار هستند. بسیاری از آنها پشت کت وشلوارها و میزهای شان پنهان شده اند و هیچ مشکلی از جامعه را حل نمی کنند.

در پدیده مدرن، سلبریتیسم را تخریب سیاست نمی دانم

در ادامه نادر جعفری اظهار داشت: پدیده چهره های اجتماعی را اصولا زاییده تغییر در بستر اجتماعی کنشگری می دانم، زیرا تحولات مختلف ارتباطی منجر به تحولات فرهنگی و گفتمانی می شود.

وی ادامه داد: پلتفرمی به نام رسانه های اجتماعی و پیام رسان ها فرصت رسانه ای شدن را برای تک تک افراد فراهم شده است، در این بستر نگاه مان به چهره مشهور تغییر می کند یعنی امروز بازیگران مطرح در شبکه های اجتماعی متفاوت با شخصیت هایی مثل تختی خواهد بود و این تفاوت ها بسیار عجیب و غریب است،‌شاید شباهت هایی را در این میان شاهد باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: سلبریتی های مدرن خالی از هر گونه مهارت هستند اما دارای قدرت ارزش آفریی اند. حال این سلبیریتی ها را با شخصیتی مثل تختی مقایسه کنیم، ورزشکاری که دستاوردهای عظیمی برای کشور داشته است و از طرفی در دل بسیاری از مردم جا دارد.

وی ادامه داد:‌اگر این تفاوت ها را لحاظ کنیم، دیگر جریان سلبریتیسم مخرب سیاست نخواهد بود، چون ما در فضایی صحبت می کنیم که دیگر سیاست نیست.

جعفری بیان کرد: این ادعا غلط است؛ مبنی بر اینکه در جریان کنش گری اجتماعی با مرجعیت های منطقی مواجه نیستیم و به همین دلیل سیاست درجایی شکل می گیرد که مردم نسبت به آن بیگانه هستند.

وی اظهار داشت: در پدیده مدرن، سلبریتیسم را تخریب سیاست نمی دانم. بنظر می رسد حاکمیت باید به عنوان نهاد قدرت از ظرفیت های سلبریتی ها استفاده کند. در هشتگ اعدام نکنید،‌می توانیم از ظرفیت های سلبریتی ها برای اقناع افکار عمومی استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) افزود: سراغ دارم که امروز برخی از سلبریتی ها با برخی از مقالات جلسات بدون پوشش رسانه ای برای پیگیری برخی از موضوعات را دارند. درواقع مقامات متوجه ظرفیت های سلبریتی ها هستند.

وی بیان کرد:‌ عموما مسئولان ما از ظرفیت های سلبریتی ها غافل هستند. همچنین بیشتری اشکالی که مسئولان دارد به سلبریتی هایی است که در داخل کشور زندگی می کنند، آنها که در فضا و ارزش های اجتماعی فعالیت می کنند و عموما با سلبریتی هایی همچون ندا یاسی و تتلو که مخل سبک زندگی هستند، کاری ندارند و این گروه را مخرب نمی دانند.

جعفری اظهار داشت: چاوشی در کمتر از ۵ ساعت برای آزادی یک زندانی پول جمع کرد و این امر می تواند یک ظرفیت باشد. ما باید از این ظرفیت بهره مند شویم تا این سلبریتی فعالانه تر پیش برود. نهادهای قدرت باید وارد میدان شوند تا از این ظرفیت استفاده کنند.

انتهای پیام/


منبع: فارس

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

8 + هفده =