پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۰۴:۰۳
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۸:۰۶

انتخابات ریاست جمهوری غنا؛ دوئل مجدد ۲ رقیب در مرکز دمکراسی غرب آفریقا

انتخابات پیشین ریاست جمهوری غنا در دسامبر ۲۰۱۶ سومین دور انتخابات بود که در آن به دور از خشونت، یک رئیس جمهوری در این کشور انتخاب می‌شد و اکنون دو رقیب جدی این دور از انتخابات یعنی نانا آکوفو آدو رئیس جمهوری کنونی غنا و مخالف اصلی او جان ماهاما متعهد شده‌اند که چه در روز […]



انتخابات پیشین ریاست جمهوری غنا در دسامبر ۲۰۱۶ سومین دور انتخابات بود که در آن به دور از خشونت، یک رئیس جمهوری در این کشور انتخاب می‌شد و اکنون دو رقیب جدی این دور از انتخابات یعنی نانا آکوفو آدو رئیس جمهوری کنونی غنا و مخالف اصلی او جان ماهاما متعهد شده‌اند که چه در روز رای‌گیری و چه در زمان اعلام نتایج انتخابات ، هیچ گونه خشونتی را تبلیغ نکنند.

مردم غنا برای انتخاب ششمین رئیس جمهوری خود برای یک دوره ۵ ساله دیگر در حالی امروز – دوشنبه –  پای صندوق‌های رای می‌روند که در این دور از انتخابات رقبای سرسخت که در نظرسنجی‌ها دست برتر را نسبت به دیگر نامزدها دارند، یک «پیمان صلح» با هم امضا کرده‌اند.

به نوشته این پایگاه خبری،  این در حالی است که نظرسنجی‌های اخیر در آفریقای غربی برای کشورهایی مانند گینه و ساحل عاج روند متزلزلی را پیش‌بینی کرده است.

در دو دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری غنا نیز پیمان‌های صلح مشابهی همانند پیمانی که میان دو رقیب اصلی امضا شده توسط نامزدها امضا شد و این بار نانا آکوفو آدو رئیس جمهوری کنونی غنا و مخالف اصلی او جان ماهاما نسبت به «ریشه‌کن کردن حضور اوباش» متعهد شده‌اند؛ جوانانی که برای ایجاد واهمه میان رای‌دهندگان و یا دلسرد کردن آنها در روزهای رای‌گیری توسط سیاستمداران محلی به کار گرفته می‌شوند. با وجود این که در انتخابات پیشین هم این جوانان آمده بودند تا آرامش انتخابات را بر هم بزنند اما رای‌گیری به دور از خشونت برگزار شد.

سه زن در میان نامزدها

روزنامه فرانسوی‌زبان «ژورنال دو کامرون»می‌نویسد: رئیس جمهوری اسبق غنا به دنبال ساقط کردن رئیس جمهوری کنونی این کشور است.

این روزنامه نوشت: انتخابات ریاست جمهوری در غنا که برای روز دوشنبه برنامه‌ریزی شده، به سمت یک نبرد میان رئیس جمهوری این کشور و سلف مخالف پیش رفته است. ۱۲ نامزد که سه تای آن‌ها زن هستند در این رقابت حضور دارند.

همچنین به نوشته این روزنامه کامرونی، از زمان آغاز کارزار انتخاباتی، رئیس جمهوری اسبق غنا در دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری، به حریف خود باخت در یک حالت تهاجمی دولت آکوفو آدو را متهم می‌کند که نتوانسته بر مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در این کشور فائق آید.

به اعتقاد برخی اقتصاددانان، بدهی‌های داخلی و خارجی در غنا از زمان کناره‌گیری ماهاما از قدرت و واگذاری امور به رئیس جمهوری کنونی از ۱۲۰ میلیارد دلار هم فراتر رفته و هم‌اینک به بیش از ۱۵۰ میلیارددلار رسیده است.
 

آفریکن نیوز هم می‌نویسد: حتی در صورتی که در انتخابات امسال ۱۲ نامزد هم در فهرست شرکت‌گنندگان قرار گیرند اما رقابت میان رئیس جمهوری کنونی غنا و سلف او جان ماهاما بسیار فشرده خواهد بود.

در غنا – کشوری که در ششم مارس ۱۹۵۷ از زیر یوغ استعمار بریتانیا خارج شد – رئیس‌جمهوری بر خلاف نمایندگان پارلمان با روش دومرحله‌ای انتخاب می‌شود.

تنها افرادی می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری در غنا شرکت کنند که تابعیت این کشور را داشته و دستکم ۱۸ ساله باشند. نامزدهای پارلمان باید دستکم ۲۱ سال داشته باشند و ساکن حوزه‌ انتخابیه‌ خود بوده یا در پنج تا ۱۰  سال گذشته در آنجا زندگی کرده باشند.

غنا در قاره آفریقا که اغلب کشورهایش ناآرام است، به عنوان یک حکومت دمکراتیک با ثبات شناخته می شود؛ این کشور انتقال آرام قدرت را تجربه کرده و اقتصادش برپایه تولید کاکائو، طلا و نفت استوار است.

این کشور پس از جدا شدن از انگلستان در شانزدهم اسفندماه ۱۳۳۵ با کودتاها، سوء قصدها، جنگ های داخلی (به ویژه در سال ۱۳۶۰) و ضعف مداوم ساختار مرکزی قدرت روبرو بوده است، پس از مدت ها از سال ۱۳۸۷ شاهد بازگشت ثبات و آرامش است.

غنا یکی از کشورهای عضو جرگه کشورهای مشترک المنافع انگلیس است که زبان رسمی آن انگلیسی است و روابط بسیار نزدیکی با انگلستان دارد. اما آنچه که موجب شکوفایی و توسعه اقتصادی و سیاسی این کشور غرب آفریقا شده اراده مردمی و تحقق اهداف سیاسی و ملی است.

 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

19 − 1 =