یکشنبه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۵:۵۱:۱۸
دسته بندی: ورزشی
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲

اسبقیان: تفکر انقلاب اسلامی موجب پرورش اسطوره‌ها در ورزش شد

به گزارش فرهنگ سار، دهه فجر انقلاب اسلامی می‌تواند زمانی مناسبی برای بازخوانی دستاوردهای ایران اسلامی در چهار دهه گذشته باشد؛ دستاوردهایی که از دل این انقلاب بیرون آمد و در نهایت ایران را در بخش‌های مختلف به یک قدرت بلامنازع در سطح منطقه تبدیل کرد. یکی از این دستاوردها موفقیت ورزشی است که نشان آن […]



به گزارش فرهنگ سار، دهه فجر انقلاب اسلامی می‌تواند زمانی مناسبی برای بازخوانی دستاوردهای ایران اسلامی در چهار دهه گذشته باشد؛ دستاوردهایی که از دل این انقلاب بیرون آمد و در نهایت ایران را در بخش‌های مختلف به یک قدرت بلامنازع در سطح منطقه تبدیل کرد. یکی از این دستاوردها موفقیت ورزشی است که نشان آن نیز ورزشکاران بزرگ و مدال‌های خوشرنگ قهرمانی است که در کلکسیون افتخارات کشورمان جا گرفته است.  

برای واکاوی ابعاد این موفقیت گروه ورزش فرهنگ سار پای سخنان «سیدمحمد شروین اسبقیان» رییس فدراسیون جانبازان و معلولان نشسته است. اسبقیان از آن دسته مدیران ورزشی است که در چهار دهه گذشته در بخش‌هایی مانند مدیر کلی ورزش استان‌ها، معاون وزیر ورزش و ریاست فدراسیون مشغول به خدمت بوده و اکنون نیز ریاست فدراسیون جانبازان و معلولین را بر عهده دارد.  

او روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ سار با اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی در ورزش گفت: اگر تنها ورزش جانبازان و معلولین را به عنوان یکی از دستاورهای انقلاب مورد واکاوری قرار دهیم باید گفت از تفکر ایثارگری، ورزشکاری مانند «مختار نورافشان» به وجود آمد که هفت مدال رنگارنگ پارالمپیکی را در کارنامه دارد. همچنین انقلاب اسلامی با بها دادن به معلولین از آنان اسطوره‌ای به نام «سیامند رحمان» ساخت که در سطح جهان یک الگو به شمار می‌رود.

مشروح این گفت و گو را در زیر می‌خوانیم:

دوازدهم بهمن‌ماه هر سال مصادف با ورود امام راحل به کشور و آغاز دهه مبارک فجر است. به عنوان یکی از مدیران باسابقه ورزش ایران، روند موفقیت انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بهمن ماه سال ۱۳۵۷ که امام راحل وارد کشور شد، یک آرامش خاص را با خود به ایران آورد، آرامشی که در سایه تمام تهدیدات رژیم پهلوی به قوت قلب مردم تبدیل و آنان در نهایت با اتکا به توانایی خود توانستند آخرین سنگرهای رژیم پهلوی را فتح و نظام اسلامی را در کشور مستقر کنند. این مهم در ۱۰ روز رخ داد و در نهایت موجب شد تا کشور وارد دوره‌ای از توسعه و پیشرفت شود که اکنون نمودهای آن بر کسی پوشیده نیست.  

اگر منصفانه به دستاوردهای انقلاب نگاه کنیم متوجه خواهیم شد، ایران در بخش‌های مهمی مانند دانش هسته‌ای، هوا فضا، اقتدار نظام، توسعه اقتصاد، دموکراسی، ورزش و … قدرت اول منطقه به شمار می‌رود و این اقتدار موجب شده تا بدخواهان نسبت به گذشته کمتر به دنبال صدمه زدن به ایران باشند.   قدرت بازدارندگی ایران به یکی از مهمترین ابزارهای اقتدار کشور در ۴۰ سال گذشته تبدیل شده است.  بدون شک این اقتدار در سایه تدبیر امام راحل و جانشین برحق وی مقام معظم رهبری به دست آمده است. کشتی انقلاب توسط بنیانگذار انقلاب اسلامی با عبور از مشکلات به ساحل امن رسیده بود و توسط مقام معظم رهبری مطمئن‌تر از هر زمانی در حرکت است.  

ورزش یکی از حوزه‌هایی بود که با انقلاب اسلامی شکوفا شد. این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نیاز به تعریف و تمجید زیاد نیست؛ نگاهی به آمار داشته باشیم متوجه خواهیم شد که پیشرفت ورزشی ایران بیش از رژیم گذشته است.  در این ۴۰ سال افتخاراتی کسب کردیم که نه تنها در آسیا بلکه در جهان نیز چشمگیر بود. نگاهی به عملکرد تیم‌های مختلف داشته باشیم خود نشان از توسعه دارد. چه کسی تصور می‌کرد که والیبال ایران در سطح یک جهانی تبدیل به قدرتی شود که اکنون تمام تیم‌های بزرگ را شکست داده است. این تیم به المپیک رفت. تیم بسکتبال هم اکنون در مسیر المپیک توکیو قرار دارد. فوتبال ایران در گذشته تنها یک بار به جام جهانی صعود کرده بود اما در دوره انقلاب اسلامی چهار بار نماینده آسیا در این تورنمنت بزرگ بود. ما برای نخستین بار توانستیم ۲ دوره متوالی گام در بزرگترین جشنواره فوتبال جهان بگذاریم.  

در ورزش‌های رزمی انقلابی رخ داده و پرافتخارترین المپینی ما تکواندوکار است. در کاراتا، شطرنج، کبدی،  کشتی، وزنه‌برداری در سطح جهان ایران دارای عنوان و رکورد منحصر به فرد است.

پیشرفت ورزشی تنها در بخش قهرمانی صورت گرفته یا بخش همگانی را نیز شامل می‌شود؟  

توسعه ورزش کشور متوازن است. اکنون بخش قهرمانی و همگانی در کنار هم در حال توسعه هستند. تمرکز گرایی را در ورزش شکستیم و این موجب شد تا اکنون تمامی استان‌ها از سطح قابل قبولی از توسعه ورزشی برخوردار باشند. البته توسعه ورزش تنها به مناطق شهری منتهی نشد بلکه افتتاح ۶ هزار خانه ورزش روستایی نشان از آن دارد که تصمیمات انقلابی در ورزش تمام اقشار جامعه را در برخواهد گرفت.  

مدیران ورزشی ما که فرزندان انقلاب هستند توجه ویژه‌ای به ورزش و سلامت مردم دارند و رشد ورزش همگانی نمونه‌ای از این توسعه است. بسیاری از قهرمانان نامدار ما از استان‌های محروم و مناطق روستایی آمدند و این نشان می‌دهد هیچ سوگیری در دعوت قهرمانان به تیم ملی در رشته‌های مختلف وجود ندارد.  

آیا این توسعه شامل حال ورزش زنان خواهد بود؟  

انقلاب اسلامی برای زنان ورزشکار یک شان و جایگاه در نظر گرفت و رقابت این قشر را با معیارهای اسلامی پذیرفت. زنان ایرانی با لباس اسلامی توانستند افتخارات زیادی کسب کنند و مدال المپیک نیز گرفتند. در پارالمپیک افتخارات این زنان چشمگیرتر است و کسب سه مدال طلا توسط «زهرا نعمتی» و «ساره جوانمردی» نشان از آن دارد که مسوولان انقلابی ما در کنار تاکید بر ارزش‌های دینی توانستند زنان را در مسیری قرار دهند که اکنون به الگویی برای دیگر کشورهای اسلامی تبدیل شدند.

فدراسیون جانبازان و معلولین را زاده انقلاب می‌دانند در این زمینه چه نظری دارید؟  

بله این یک واقعیت است. زیرا مسوولان ورزش کشور در دهه اول انقلاب اسلامی بر روی توانایی‌های ویژه جانبازان سرافراز ایران اسلامی تمرکز کردند و از دل میان این عزیزان قهرمانانی ظهور کرد که در دنیای ورزش شناخته شده هستند. این قهرمانان با حفظ همان روحیه ایثارگری خود توانستند مدال‌های زیادی برای کشورمان به ارمغان بیاورند.  

«مختار نورافشان» با هفت مدال پارالمپیک، «محمدرضا میرزایی» با چهار مدال طلا پارالمپیک و تیم والیبال نشسته ایران به چندین عنوان پارالمپیک و جهانی یادگار روحیه ایثارگری آن عزیزان هستند. همچنین این عزیزان در رشته‌هایی مانند دوومیدانی و وزنه‌برداری نیز افتخارآفرین بودند.

البته این افتخارات تنها در بخش جانبازان نبود بلکه تفکر انقلاب اسلامی موجب شد تا معلولین ما نیز بر بسیاری از محدودیت‌ها غلبه کنند و در نهایت بتوانند عناوین زیادی را کسب کنند. کسب ۲ مدال طلا توسط «ساره جوانمردی» در پارالمپیک ریو و حضور «زهرا نعمتی» در المپیک و پارالمپیک ریو، نمونه‌های این افتخارآفرینی است. البته معلولان کشورمان در سطح جهان الگو هستند و قهرمانی مانند «سیامند رحمان» با رکوردهای افسانه‌ای خود توانست دنیا را متحیر کند.

تحولات ورزش ایران در بخش زیرساختی چگونه است؟

اتفاقات زیادی در بخش توسعه زیرساخت‌های ورزشی رخ داده است. در گذشته چند ورزشگاه مجهز داشتیم و اکنون شمار این ورزشگاه‌ها به چند رسیده است؟ مجموعه ورزشی‌ در کشور رشد پیدا کرده و در بخش‌های مختلف،  شاهد توسعه زیرساختی در ورزش هستیم.  

حمایت از ورزش جانبازان در بخش‌های مختلف نیز یک انقلاب بود. طبق مصوبه‌ای که رییس محترم جمهوری اعلام کردند تمام وزارتخانه و نهادها وظیفه دارند از ورزش جانبازان و معلولین حمایت کنند. این مهم از طریق «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان به استاندارها اعلام شده است.  

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 × 5 =