چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۵:۳۰
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

آمادگی روسیه برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در قزاقستان

سفیر روسیه در «نورسلطان» آمادگی این کشور برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در قزاقستان را اعلام کرد.



به گزارش خبرنگار فرهنگ سار در دوشنبه، «الکسی باراداوکین» سفیر روسیه در قزاقستان در کنفرانس بین المللی علمی – عملی با موضوع «روسیه و قزاقستان: ۳۰ سال مشارکت استراتژیک و همکاری جامع» شرکت و سخنرانی کرد.

وی در این کنفرانس همکاری کشورش با قزاقستان را در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای پویا خواند و گفت: می‌خواهم بار دیگر تکرار کنم که روسیه آماده است، اگر تصمیم در قزاقستان گرفته شود، یک نیروگاه هسته‌ای در خاک این کشور بسازد.

باراداوکین در بخش دیگری تاکید کرد: سیستم مختصات جهانی بینی، ارزش‌های اساسی مشابه بین مردم دو کشور طی قرن‌ها شکل گرفته است و فضای بزرگ اوراسیا مردم را از هم جدا نکرد، بلکه آنها را با هم متحد ساخت.

وی خاطرنشان کرد: امروز روسیه و قزاقستان هم‌پیمانان واقعی و برابر هستند و این امر به ویژه در هنگام مبارزه مشارکت با بیماری همه گیر مشهود بود که در این دوره روسیه به قزاقستان کمک‌های بسیاری ارائه کرد و می‌کند، پزشکان و دانشمندان دو کشور به طور موثر همکاری می‌کنند، عرضه واکسن روسی به قزاقستان در حال افزایش است و تولید آن در منطقه «قراغندی» این کشور فراهم شده است.

سفیر روسیه در بخش دیگری افزود: مسکو از طریق اجرای پروژه‌های منطقه‌ای و دوجانبه مانند نجات دریای آرال، استفاده از آب در رودخانه‌های اورال و ایرتیش، علاقه مند به گسترش بیشتر روابط با قزاقستان در مسیر «سبز» است.

شایان ذکر است که در سال ۲۰۱۹ میلادی «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان اعلام کرد که ساخت نیروگاه هسته‌ای در این کشور هنوز برنامه ریزی نشده است و در صورت لزوم در این کشور می‌توان در این زمینه همه پرسی برگزار کرد.

انتهای پیام/


منبع: فارس

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهار + 8 =