شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۹:۲۳
دسته بندی: ورزشی
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹

آغاز رسمی فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا؛ آشتی با جام بعد از ۲۸ سال

به گزارش فرهنگ سار، فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا رسما از امشب(چهارشنبه) آغاز می‌شود. مسابقاتی که چهلمین دوره خود را پیش رو خواهد داشت و نوزدهمین دوره‌ای است که با شکل و شمایل جدید به انجام می‌رسد. در این فصل مسابقات برای اولین بار با حضور ۴۰ تیم برگزار می‌شود و نسبت به فصل […]



به گزارش فرهنگ سار، فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا رسما از امشب(چهارشنبه) آغاز می‌شود. مسابقاتی که چهلمین دوره خود را پیش رو خواهد داشت و نوزدهمین دوره‌ای است که با شکل و شمایل جدید به انجام می‌رسد.

در این فصل مسابقات برای اولین بار با حضور ۴۰ تیم برگزار می‌شود و نسبت به فصل پیش هشت تیم افزایش پیدا کرده‌اند. تیم‌ها در ۱۰ گروه چهار تیمی تقسیم شده‌اند که پنج گروه اول مختص تیم‌های غرب آسیایی و پنج گروه دوم متعلق به نمایندگان شرق آسیایی است. تیم‌های نخست هر گروه به صورت مستقیم به مرحله دوم صعود می‌کنند و ۶ تیم از ۱۰ تیم برتر دوم هم مجوز حضور در دور یک هشتم نهایی را کسب خواهند کرد.

تیم اولسان هیوندای کره جنوبی به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در این دوره از مسابقات حاضر است. به طور کلی تیمی که بتواند قهرمان این فصل شود در دوره بعدی در صورتی که از لیگ داخلی مجوز حضور را به دست نیاورد در مرحله پلی‌آف شرکت می‌کند. همچنین تیم قهرمان می‌تواند راهی رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان شود. اگر تیم نخست از ژاپن باشد؛ تیم دوم لیگ قهرمانان این فرصت را پیدا می‌کند چرا که میزبان جام باشگاه‌های جهان ژاپن خواهد بود و این کشور یک نماینده را در جام جهانی باشگاه‌ها دارد.

فوتبال ایران در این فصل چهار نماینده دارد تا از این حیث در غرب آسیا بیشترین سهمیه را داشته باشیم. تیم‌های تراکتور تبریز، استقلال تهران، فولاد خوزستان و پرسپولیس تهران. فصل قبل ۲ تیم پرسپولیس و استقلال توانستند به مرحله بعدی صعود کنند اما سپاهان و شهرخودرو موفق به انجام این کار نشدند. حالا بازهم سرخابی‌های پایتخت جزو تیم‌های حاضر هستند ولی به جای ۲ تیم دیگر، فولاد خوزستان و تراکتور تبریز در مرحله گروهی حاضر هستند و نماینده ایران خواهند بود. تیم فوتبال پرسپولیس در سال ۲۰۲۰ موفق شد تا مرحله پایانی و دیدار فینال پیش برود اما در بازی نهایی با نتیجه ۲ بر یک به اولسان هیوندای کره جنوبی باخت. از آخرین قهرمانی یک تیم ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا(جام باشگاه‌های آسیا) حدود ۲۸ سال می‌گذرد. در سال ۱۹۹۳ تیم پاس تهران موفق شد عنوان قهرمانی را به دست بیاورد.

همانطور که مطلع هستید مسابقات هر گروه به صورت متمرکز در یک کشور به انجام می‌رسد. میزبان هر گروه، نماینده‌ای در آن گروه دارد. میزبان‌های پنج گروه نخست بدین ترتیب هستند: عربستان، امارات، عربستان، عربستان و هندوستان. ایران به جز گروه اول در الباقی گروه‌ها یک نماینده را دارد. به این ترتیب تیم‌های فولاد و استقلال در خاک عربستان باید دیدار کنند و تراکتور و پرسپولیس نیز به ترتیب در کشورهای امارات و هندوستان مسابقات مرحله گروهی را به انجام می‌رسانند.

اگر امتیاز ۲ تیم برابر شود؛ اولویت با محاسبه نتیجه بازی‌های رو در رو است و تفاضل گل اولویت نخست نخواهد بود. همین مساله اهمیت بازی‌ها را دوچندان می‌کند. همچنین کسب رتبه نخست از اهمیت بالایی برخوردار است. در مرحله دوم مسابقات به صورت تک حذفی برگزار می‌شود و تیمی که وضعیت بهتری در مرحله قبلی داشته میزبان آن دیدار خواهد بود. در دور یک چهارم نهایی بازهم بازی‌ها به صورت تک حذفی برگزار می‌شود و تیم میزبان برای هر بازی از قرعه‌کشی مشخص می‌شود. در مرحله نیمه‌نهایی شاهد بازی رفت و برگشت هستیم که امتیاز میزبانی برای تیم‌های حاضر در این مرحله لحاظ شده است. مسابقه نهایی هم مانند مرحله قبل رفت و برگشتی است اما با ذکر این نکته که بازی رفت به میزبانی تیم غرب آسیایی و بازی برگشت به میزبانی تیم شرق آسیایی خواهد بود.

زمانبندی مسابقات لیگ قهرمانان در سال ۲۰۲۱ بدین ترتیب است:

مرحله گروهی: ۲۵ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت(غرب)؛ در یکی از ۲ ماه خرداد یا تیر(شرق)

مرحله یک هشتم نهایی: ۲۲ تا ۲۴ شهریور

مرحله یک چهارم نهایی: ۵ تا ۷ مهر

مرحله نیمه‌نهایی: ۲۷ و ۲۸ مهر بازی رفت؛ ۴ و ۵ آبان بازی برگشت

مرحله پایانی: ۳۰ آبان و ۶ آذر

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

20 − شانزده =