شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۱:۴۱:۰۵
دسته بندی: هنری
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹

آئین رونمایی از مجموعه مستندهای جنگ ۳۳ روزه‌ی لبنان

دکتر رحمتی، رئیس بسیج رسانه‌ی ملّی: «فیلم‌سازی در حوزه‌ی مقاومت سخت و همراه با محدودیت‌های فراوان است. خواهشم این است کسانی که می‌توانند در این عرصه تولید داشته باشند به میدان بیایند و کسانی که می‌توانند حمایت کنند دست جوانان را بگیرند.



به گزارش پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ سار، عصر روز سه‌شنبه مورخ ۲۲ مرداد، در بزرگداشت سالروز مقاومت شروع جنگ ۳۳ روزه و آئین رونمایی از مجموعه مستندهای جنگ ۳۳ روزه‌ی لبنان در محل مرکز بسیج سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با حضور بزرگان رسانه‌ی ملّی برگزار شد.
پس از اجرای آئین ابتدایی مراسم در پاسداشت سالروز مقاومت رزمندگان جبهه‌ی مقاومت در اینرخداد دکتر رحمتی، رئیس بسیج رسانه‌ی ملّی ضمن بیان خیر مقدم به میهمانان و مستندسازان جوان حاضر از چهار اثر مجید کلهر، تهیه‌کننده و کارگردان قصه‌های مقاومت سخن گفت و وی را صاحب سبکی نو در عرصه‌ی فیلم مقاومت دانست. رحمتی ادامه داد: «برادر خوب و عزیزم، جناب آقای کلهر بر روی هر صحنه و قاب حساسیّتی خاص دارد و حتّی به ترکیب نور و رنگ هر صحنه اهمیّتی ویژه می‌دهد.» همچنین رئیس بسیج رسانه‌ی ملّی در ادامه از حضور این کارگردان در جنگ ۳۳ روزه همچنین در حمله‌ی آمریکا به عراق سخن به میان آورد و ضمن تبیین این نکته که وی فرزند شهید است او را یک مجاهد واقعی خطاب کرد. وی در ادامه افزود: «سبک روایت کلهر بسیار عالی است. در این چهار اثری که در این مراسم از وی رونمایی می‌شود روح مقاومت در لحظه لحظه‌ی زندگی کسانی که حتّی مسکنی برای زندگی ندارند حس می‌شود و این‌ها تماماً ویژگی یک اثر فاخر است.» رحمتی باور داشتن به محور مقاومت را موجب بی‌نظیر بودن این اثر دانست و فیلم‌سازی در حوزه‌ی مقاومت را سخت و همراه با محدودیت‌های فراوان دانست. وی در انتها گفت: «خواهشم این است کسانی که می‌توانند در این عرصه تولید داشته باشند به میدان بیایند و کسانی که می‌توانند حمایت کنند دست جوانان را بگیرند.»

محمّدحسین غفاریان، مستندسازی دیگر که با حضور در جنگ ۳۳ روزه لبنان سازنده‌ی اثری فاخر بود ضمن بیان خاطراتی از مقاومت و پیروزی، جمله‌ی “ما رفته بودیم که ببینیم چه خبر شده؟!” را محور اساسی روند ساخت مستند خود بیان کرد. غفاریان جنگ ۳۳ روزه‌ی لبنان را یادآور هشت سال جنگ تحمیلی دفاع مقدّس دانست و روحیات مردم همچنین اتفاقات رخ داده در این دو نبرد را با یکدیگر مورد قیاس قرار داد و افزود: «روح حاکم بر جنگ ۳۳ روزه به مانند وحدت و یکدلی مردم در دفاع مقدّس بود.»
در ادامه‌ی آئین رونمایی از مجموعه مستندهای جنگ ۳۳ روزه‌ی لبنان، میلاد هارونی، خواننده‌ی ارزشی به اجرای قطعه‌ای سه زبانه که برای نخستین بار به اجرا درمی‌آمد پرداخت.
کارشناس جنگ‌های بین‌المللی، سخنران بعدی این مراسم بود که به تصریح جنگ ۳۳ روزه پرداخت و این جنگ را نقطه‌ی عطفی تاریخی در حوزه‌ی “مقاومت” عنوان کرد. وی
نقشه‌ی آمریکایی‌ها را در خصوص حذف سنگرهای مقاومت به طور کامل مورد تصریح قرار داد و بحث خاورمیانه‌ی جدید را تشریح کرد. وی ضمن برشمردن تأثیرات جدی و اساسی این جنگ در حوزه‌ی بین‌الملل هر کدام را مورد بررسی قرار داد.
در این میان تبیینی از فرمایشات مقام معظّم رهبری در خصوص مقاومت حذب الله لبنان به اجراء درآمد: «پیروزی واضح حذب الله که حقیقتاً مصداق آیه‌ی شریفه‌ی ۲۴۹ سوره‌ی مبارکه‌ی بقره “کم فئهٍ قلیله غلبت فئهً کثیره باذن اللَّه و اللَّه مع الصّابرین” است، حجّت را بر ما تمام می‌کند.»
در ادامه دکتر پیمان جبلی، معاونت برون‌مرزی سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان خاطراتی از حضور خود در حمله‌های نظامی اسرائیل به جنوب لبنان و مقاومت رزمندگان جبهه‌ی مقاومت به رهبری سیّد حسن نصرالله (حفظه‌الله علیه) پرداخت و آن را مورد تصریح قرار داد.

در انتهای مراسم پس از آئین رونمایی از آثار مجموعه مستندهای جنگ ۳۳ روزه‌ی لبنان، جمعی از مستندسازان جوان در حضور بزرگان رسانه‌ی ملّی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مورد تقدیر و تشکّر قرار گرفتند.
محمّد صدرا، سیّد احسان اصغرزاده، رضا برجی، محمّدحسین محمودیان، وحید فرجی، محمّدرضا محمّدی نجات، مرتضی شعبانی، مصطفی سیفی، امیرحسین نوروزی، مجید کلهر از مستندسازان حاضر در جنگ ۳۳ روزه لبنان بودند که مورد تقدیر اصحاب رسانه قرار گرفتند.
مجید کلهر، تهیه‌کننده و کارگردان چهار اثر از جنگ ۳۳ روزه لبنان ضمن قدردانی از تلاش‌ها و همراهی همسرش، سرکار خانم صدرا هدیه‌ی خود را با افتخار به وی تقدیم کرد و در ادامه ضمن بیان خاطره‌ای از سردار شهید محمّد ناظری گفت: «با هر قدمی که برمی‌داریم باید سعی کنیم که نیروهایی تربیت شوند که بیشترین آسیب را به دشمن برسانند، کم‌ترین خسارت را ببینند و بهترین غنائم را از آن جبهه‌ی حق کنند.» وی در ادامه، نوید پخش مستندها را از شبکه‌های یک، دو، سه و مستند از رسانه‌ی ملّی در روزهای آتی بر آنتن صدا و سیما داد.
در پایان این مراسم، آثار رونمایی شده به اکران درآمدند.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

18 + 10 =