یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۵۳:۴۸
دسته بندی: زنان و خانواده
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷

نگاه انقلاب به زن محدود و محصور نیست/تعداد کم زنان در مجلس جای بحث دارد

به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، فاطمه مقصودی روز دوشنبه در سلسله نشست‌های بررسی وضعیت زن و خانواده تحت عنوان «زنی برای زمان» در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران افزود: برخی جوامع زن بودن را به ابتذال می کشند و سرمایه زن بودن را تنها مبانی ظاهری او می بینند برای همین زن به جایی نمی‌رسد […]



به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، فاطمه مقصودی روز دوشنبه در سلسله نشست‌های بررسی وضعیت زن و خانواده تحت عنوان «زنی برای زمان» در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران افزود: برخی جوامع زن بودن را به ابتذال می کشند و سرمایه زن بودن را تنها مبانی ظاهری او می بینند برای همین زن به جایی نمی‌رسد و افسرده‌ می‌شود، محدود و محصور می شوند و این جایگاه زن نیست.

مقصودی با بیان اینکه در عرفان، سیاستمداری، عرصه اقتصادی و اجتماعی زنان توانمند زیادی داریم، ادامه داد: نگاه انقلاب به زن این است که او جایگاه والایی دارد، نه اینکه برخی جایگاه زنان و این مساله را به حاشیه می‌برند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: از دیدگاه اسلام جایگاه زن مقدس است. عمق وجود زن پیچیده‌تر از آن است که بخواهیم به راحتی بشناسیم، برخی نگاه جزئی دارند، در جامعه اسلامی نگاه به زن جایگاه خوبی دارد اما هنوز مردان جامعه ما این مساله را به خوبی متوجه نشده‌اند.

مقصودی اضافه کرد: در جوامع غربی زن را به عنوان عروسک و ابزار و کالای مصرفی نگاه می کنند ما باید خودمان فرهنگسازی کنیم و ما با رفتار، باور و افکارمان جایگاه زن را نشان دهیم چون نقش و جایگاه زن در اسلام و ایران بسیار والاست.

نیازمند زن تراز انقلاب هستیم

وی اظهار داشت: در رابطه با مقام و جایگاه زن در عالم هستی، در دین مبین اسلام، در جمهوری اسلامی ایران و در منظومه فکری امام راحل و مقام معظم رهبری یک جایگاه تعریف شده و ارزشمند است.

مقصودی با بیان اینکه در خلقت انسان خداوند جز در ظاهر و جنسیت تفاوتی قائل نشده است، تصریح کرد: در جامعه اسلامی مسلما از لحاظ وظایفی که برعهده همه مسئولان است، پاسخگو خواهیم بود و اینکه یک چهره ای از جمهوری اسلامی و انقلاب ترسیم کرده اند که جایگاه زن در شان و در مقام زن نیست و رفتارشان با زنان چنین و چنان است، چون قلم در کف دشمن است.

این نماینده مجلس ادامه داد: مقام معظم رهبری از الگوی زن تعریفی دارند و به این مساله پرداخته اند و فرموده‌اند که ما زنی می خواهیم هم اسلامی و هم ایرانی باشد، هم به سنت‌ها احترام بگذارد و هم به تجدد بپردازد، یعنی تلفیقی از زن امروز، گذشته و آینده، زنی که تراز انقلاب اسلامی باشد و هم در همسرداری، خانه‌داری و هم فعالیت‌های اجتماعی و اینکه پایبند به اصول دین و اسلام باشد.

وی ادامه داد: چنین زنی در ایران تبلور و نمود پیدا کرده است و آنان در هشت سال دفاع مقدس نقش آفرینی و پشتیبانی کردند؛ اگر چنین زنانی نبودند مردان غیور نمود پیدا نمی‌کردند. چه در بحث های اقتصادی و اجتماعی زنان در عرصه هستند.

درصد کم زنان در مجلس جای بحث دارد 

وی با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی تنها ۱۷ زن در مجلس فعالیت دارند و درصد کم زنان در مجلس جای بحث دارد،  اظهارداشت: اینکه تعداد زنان کم است باید موشکافی کرد که آیا مردسالاری در جامعه است یا اینکه زنان باید با مردان قوی تر باشند و با آنان مقابله کنیم، یا اینکه زنان خودشان را در جایگاه بالا نمی دانند و وارد این عرصه نمی شوند.

وی معتقد است که حضور زنان در این عرصه‌ها کاری سخت است و در واقع در یک گرداب و نقدهای سیاسی خودشان را قرار می‌دهند و اما در این کشمکش ها زنان قدرتمند می شوند و باورشان قوی تر می شود، البته زن می تواند و هر سختی و مانعی که جلوی راه آنهاست باعث می شود آنها قوی تر شوند و استقامت آنان بیشتر شود.

مقصودی ادامه داد: اگر به گذشته برگردیم متوجه می‌شویم که  قدرت بانوان بیشتر شده و باورها تغییر کرده است ما نماینده زنان در مجلس هستیم آنجایی که باید اهداف سیاسی و اجتماعی ما حکم کند باید نگاه به قوانین تصویبی باشد که این قوانین برای زنان ما چه فوایدی یا آسیب‌هایی دارد.

ریل‌گذاری برای ورود بی‌دغدغه زنان به جامعه داشته باشیم

وی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که ما زنان داریم بحث های اقتصادی است و بیشتر بانوان سرپرست خانوار، بدسرپرست، بی سرپرست و بانوانی هستند که قانون  باید از این افراد حمایت کنند و باید سعی و تلاش ما و فراکسیون بانوان این باشد که ریل گذاری برای ورود زنان بدون دغدغه به جامعه داشته باشیم.

مقصودی در رابطه با لایحه خشونت علیه زنان نیز اظهارداشت: به عنوان یکی از لوایحی است که  دنبال آن هستیم و در کمیسیون کارهایی روی آن انجام شده چکش کاری شده و معتقدم باید روی آن کار شود تا در صحن علنی مجلس مطرح شود تا این لایحه وارد صحن نشود، نمی‌توانیم برای آن کاری اساسی انجام دهیم.

وی در رابطه با اینکه باید خودمان را به اینگونه قوانین به‌روز کنیم، اظهارداشت: قانون جمعیت در مجلس تصویب شد و معتقدیم بانوان باید فرزندآوری و یک زندگی راحت داشته باشند در حالی که اکنون به سمت جمعیت سالمند پیش می‌رویم؛ اینها همه مشکلاتی دارد که ما سعی کردیم یکسری از موانع را سر راه برداریم، برای بانوان شاغل موانعی را برداریم و برای فرزند دوم و سوم یکسری مزایا مانند ماشین، خانه و زمین داده شود و یکسری مزایای جدید برای این بانوان در نظر داریم.

وی افزود: مادر بهتر است فرزند خودش را مهرورزی کند یا سگ و گربه را ؟ بچه این‌قدر ارزشمند است که عمر وجان برایش هدیه کند. به نظرمان ازدواج بهتر است اما ما نمی توانیم به زنان بگوییم ازدواج کنند.

پیگیری چند موضوع در حوزه زنان در مجلس 

وی با بیان اینکه ما دنبال زن تراز انقلاب هستیم و زن الگوی سوم را الگوی زنان خود قرار دهیم، گفت: یکی از نمایندگان در مجلس در رابطه با ازدواج زنان صحبت کرد که برخورد شدید بانوان را به همراه داشت، مورد شماتت همه نمایندگان زن قرار گرفت و اظهار نظری سخیف از خودشان داشت و معتقدیم گفتن آن در رسانه‌ها کار غلطی است.

وی افزود: در مجلس چند مطلب را پیگیری می‌کنیم در حوزه انتخابیه دنبال پیاده شدن آن هستیم و بحث بیمه زنان خانه‌دار، زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست یکی از مطالبات ما بوده و ایجاد بسترهای شغلی برای بانوان و رفع تبعیض برای بانوان در دستگاه‌های مختلف و ارتقای جایگاه قانونی بانوان از دیگر برنامه‌های ماست.

مقصودی ادامه داد: در حال حاضر در کشور زن معاون وزیر و زن وزیر نداریم؛ به همین دلیل از دولت خواستیم که حضور زنان پررنگ باشند، چون زن توانمند و انقلابی کم نداریم پس باید از این افراد استفاده شود و زمانی که جمهوری اسلامی را متهم می کنند که طرفدار بانوان نیست و چون در معرض نگاه جهانیان هستیم باید این را اثبات کنیم و این اهداف را دنبال کردیم، اما اینکه چقدر تحقق پیدا کرده است باید این را در خروجی کارها ببینیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: زن تراز انقلاب اسلامی این است که اهداف انقلاب مدنظرش باشد و فعالیت‌های سیاسی خود را ترک نکند و در راستای اهداف انقلاب باشد.

به اهداف خود در حوزه بانوان نرسیده‌ایم

عضو فراکسیون بانوان مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یک مجموعه ۳۰۰ نفری است حجم طرح‌ها، لایحه و نیازهای امروز جامعه و مشکلاتی هم هست ما هنوز به طرح هایی که مدنظر همه بانوان است نرسیده ایم و این یک نقص است و این کوتاهی ماست؛ طرح‌های زیادی در مجلس وجود دارد.

وی ادامه داد: امروز همه ما باید از واقعیت‌های جهان آگاه شویم و اینکه کجا کم گذاشتیم که نخبگان می روند؛ مسئولان باید به این موضوع توجه کنند ما باید هرچه زودتر فکری برای آن داشته باشیم.

قانون جوانی جمعیت نیازمند فرهنگ‌سازی است

وی درباره قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز گفت: یکی از راهکارها برای فرهنگ‌سازی فرزندآوری بحث رسانه‌ها است که این را ترویج کنند اما هر کدام از ما باید تفکر و تامل داشته باشیم فرهنگ از ما شروع می شود ما در مسیر فرهنگ دچار تهاجم فرهنگی شدید شدیم و باید دنبال خنثی شدن آن باشیم اما در تلویزیون اشاعه فرهنگ آن طرفی ها را دارد اینجا متاسف می شویم و یک فرزند و پدرش نمی‌توانند با هم یک برنامه را ببینند.

مقصودی اظهار داشت: دستگاه‌های نظارتی برای اجرای قانون باید ورود کنند و به وظایف خودشان عمل کنند و این فرهنگ سازی چیزی نیست که به عنوان فرمول یا نسخه ارائه دهیم چرا که کار سخت و پیچیده‌ای است.

وی درباره اینکه قانون جوانی جمعیت جامع و کامل نیست و تا زمانی که اجرا نشود، نمی توانیم نقایص آن را به دست آورد، گفت: این قانون کمک می کند اما چون هنوز به اجرا درنیامده، نمی‌توانیم مزیت‌های آن را ببینیم و باید فرصت داد چون این قانون ۷۰ اصل، ماده و تبصره دارد؛ باید دولت حمایت کند دستگاه‌ها همکاری کنند و اعتبار برای آن داشته باشیم، چون هزینه‌های زیادی برای دولت دارد.

مقصودی در پاسخ به برخی مشکلات و مسائل مطرح شده نیز گفت: ما نمایندگان از این وضعیت مردم خجالت می‌کشیم وضعیت اقتصادی اصلا مناسب نیست و من دغدغه شما را با فراکسیون زنان مطرح می‌کنم و درمانی برای دغدغه‌های زنان جامعه باید داشته باشیم. البته همه زنان به بلوغ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی رسیده‌اند و نباید بگذاریم دشمن ایرادات را به طعنه به ما بگوید.

وی ادامه داد: در حوزه اشتغال، کارآفرینی و حمایت از زنان با مشاغل خانگی و بیمه زنان خانه‌دار برنامه‌های خوبی داریم و کارهایی هم انجام شده است و امیدواریم با کمک همه و برنامه‌ریزی دقیق از این بحران‌ها عبور کنیم.

منبع : ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هجده − 16 =