سه شنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۴:۱۶
دسته بندی: زنان و خانواده
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۵۳

ساماندهی حاشیه‌نشینی در چابهار از اولویت‌های دولت‌ سیزدهم است

معین الدین سعیدی روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی فرهنگ سار، با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات بسیار مهمی که می تواند در حوزه آسیب های اجتماعی مساله ساز شود و مقام معظم رهبری هم آن را  از موضوعات اصلی کشور می دانند، بحث حاشیه نشینی است، اظهار داشت: دامنه های […]



معین الدین سعیدی روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی فرهنگ سار، با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات بسیار مهمی که می تواند در حوزه آسیب های اجتماعی مساله ساز شود و مقام معظم رهبری هم آن را  از موضوعات اصلی کشور می دانند، بحث حاشیه نشینی است، اظهار داشت: دامنه های این معضل در شهرستان چابهار متفاوت است.

وی افزود: نزدیک به ۵۶ درصد از جمعیت شهری چابهار با الگوی زیست عجیبی که در هیچ کجای کشور با آن مواجه نیستیم، در حاشیه زندگی می کنند. این آمار در حالیست که با توجه به شرایط جوی و خشکسالی های متمادی، استفاده نکردن روستاییان از ظرفیت های مرزی، سرعت رشد حاشیه نشینی بسیار بالا است و مردم به دلیل برخی مشاغل و جذابیت های کاذبی که در منطقه آزاد و بنادر منطقه چابهار وجود دارد، به حاشیه شهرها هجوم می آورند.

ساماندهی حاشیه نشینی اولویت رییس دولت سیزدهم در سفر به چابهار

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، دشتیاری، قصرقند و زرآباد در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه پیش از این مسوولان در سفر و دیدار از شهرستان چابهار صرفا از صنایع پتروشیمی، فولاد، بندر و منطقه آزاد بازدید می کردند و برمی گشتند اما به عنوان نماینده مردم این منطقه، تلاش کردم مسوولان را به حاشیه شهرها جهت بازدید ببرم، تشریح کرد: در سفر اخیر رییس جمهوری و رییس مجلس شورای اسلامی این اتفاق افتاد و نتیجه آن شد که ساماندهی در حاشیه نشینی شروع شود.

وی افزود: بنا شد بسیج مستضعفان، ایجاد واحد مسکن محرومان را شروع کند و رییس جمهوری هم قول دادند که در یک بازه زمانی خیلی محدود، بحث حاشیه نشینی و کپرها مورد پیگیری قرار گیرد و به طور کامل پروژه ساماندهی حاشیه نشینی چابهار اتفاق بیافتد.

ضرورت پیش بینی تدابیری برای هویت بخشی به فاقدان شناسنامه

سعیدی موضوع افراد فاقد شناسنامه را پدیده دیگر اجتماعی در منطقه چابهار عنوان کرد که در کنار حاشیه نشینی به شدت آزار دهنده است.

به گفته وی، افرادی که نسل اندر نسل ایرانی هستند به دلیل عدم آموزش صحیح متاسفانه برای گرفتن اسناد هویتی و شناسنامه فرزندان مراجعه نکرده اند، پدر و مادری که خود شناسنامه دارند اما فرزندان آنان ندارند.

سعیدی خاطرنشان کرد: این نکته را خدمت رییس جمهوری اعلام کردیم و پیشنهاد دادیم در عین رعایت همه ملاحظات امنیتی، تدابیری پیش بینی شود تا ثبت احوال کسانی که ایرانی هستند را شناسنامه دار کند.

پدیده کودک همسری با آموزش و فرهنگ سازی کمرنگ می شود

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، دشتیاری، قصرقند و زرآباد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پدیده کودک همسری هم معضلی است که در منطقه چابهار بسیار نگران کننده است که خوشبختانه با افزایش مباحث آموزشی، کمرنگ تر شده اما همچنان وجود دارد که نیازمند فرهنگ سازی است.

سعیدی تاکید کرد: برای از بین رفتن پدیده کودک همسری در منطقه چابهار ضروریست، نمایندگان مردم در استان سیستان وبلوچستان و همچنین روحانیت منطقه به صورت هماهنگ بر روی این موضوع کار کنیم اما به طور کلی اگر نسبت به گذشته نگاه کنیم بسیار شرایط بهتر شده است.

مراکز ترک اعتیاد دولتی در منطقه چابهار و شهرهای تابع چندان فعال نیستند

وی در مورد اعتیاد و سطح آسیب های آن در منطقه هم تشریح کرد: استان های شرقی خط مقدم ورود مواد مخدر و ترانزیت آن به کشورهای اروپایی هستند که متاسفانه به همین دلیل بیشترین آسیب های اجتماعی و مشخصا اعتیاد را داریم.

سعیدی افزود: مراکز ترک اعتیاد دولتی در منطقه چابهار و شهرهای تابعه خیلی فعال نیستند و انتظار داریم سازمان بهزیستی حتما ورود جدی تری نسبت به این موضوع داشته باشد. ضمن اینکه تجربه کردیم هر کجا روی بحث ورزش کار کردیم آسیب های اجتماعی به همان نسبت کاهش پیدا کرده است.

کمبود پزشک در چابهار

سعیدی با تاکید بر اینکه معضل دیگر این منطقه کمبود پزشک بخصوص پزشک متخصص است، تصریح کرد: در پهنه سواحل مکّران با بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت فقط یک پزشک متخصص عفونی فعالیت می کند. همچنین در حالیکه شاخص سرانه تخت بیمارستانی در کشور به ازای هر هزار نفر، ۱.۸ تخت بیمارستانی است، این شاخص در پهنه سواحل مکّران کمتر از ۰.۴ است یعنی از یک چهارم میانگین کشوری هم پایین تر است.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، دشتیاری، قصرقند و زرآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حقیقت حوزه سلامت در این منطقه چه به لحاظ کمبود پزشک، کمبود تخت بیمارستانی، کمبود تجهیزات و زیرساخت های حوزه سلامت با فاجعه روبه رو است نه بحران.

وی با ابراز تاسف از اینکه اخیرا در زایشگاه چابهار، موارد متعددی از مرگ و میر مادری را شاهد هستیم، توضیح داد: کم کاری در ایجاد زیرساخت های حوزه سلامت در منطقه باعث شده فاصله شاخص های حوزه بهداشت در منطقه با میانگین استان هم یک فاصله نجومی شود.

سعیدی درباره راهکار این امر خاطرنشان کرد: راهکار چیزی بود که مردم در سفر رییس جمهوری مطالبه کردند و ایشان بر ایجاد دانشگاه علوم پزشکی مستقل در چابهار قول دادند.

توسعه سواحل مکّران بدون ملاحظات زیست محیطی تبدیل به ضدتوسعه شده است

نماینده شهرستان های چاربهار، کنارک، نیک شهر، قصرقند، دشتیاری و زرآباد با یادآوری اینکه یک تعریف جهان شمولی از توسعه پایدار داریم که این توسعه زمانی پایدار معنا می شود که علاوه بر انتفاع اقتصادی به بحث های زیست محیطی و اجتماعی و توانایی نسل های آینده برای برآورده کردن نیازهای خود هم توجه کند، گفت:درباره توسعه سواحل مکّران، متولیان طرح های توسعه ای چنین نگاهی نداشتند و به همین دلیل بدون رعایت ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی توسعه می تواند تبدیل به ضد توسعه شود.

وی تاکید کرد: این انتظار را داریم که کارشناسانی که طرح های توسعه ای را پیگیری می کنند حتما پیوست های زیست محیطی مشخصی داشته باشند؛ این موارد را به رییس سازمان حفاظت از محیط زیست هم یادآوری کردیم تا شاهد فجایعی که در سایر نقاط افتاده اینجا نباشیم.

نایب رییس فراکسیون محیط زیست تاکید کرد: فراکسیون در حوزه های مختلف زیست محیطی ورود خوبی داشته به عنوان مثال صید ترال بعد از دو سال صید مخرب را متوقف کردیم و در حوزه های حمایتی هم این اطمینان را به سازمان محیط زیست داده ایم که علیرغم شرایط ویژه اقتصادی و مشکلات خاصی که وجود دارد بر حمایت مصر هستیم.

منبع : ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سه × 4 =